Annons

Bygg ditt eget supermakro!

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan metod. Ett bakvänt Takumar (Pentax) 28/3,5 mm med 13 cm mellanringar. Bl 11.
 

Bilagor

  • _igp7823.jpg
    _igp7823.jpg
    30.8 KB · Visningar: 1,320
Ja, det är bara en bakvänd glugg jag använt. Sen en hel massa mellanringar (13 cm som jag sa). Jag har en omvändningsring (sån som "Jeppe" talar om i tidigare inlägg). Den skruvas i filtergängan på gluggen och andra ändan i mina gamla M42-mellanringar. En K-adapter i kameraändan gör att allt passar på K10D. Det är på gränsen till "Gör det själv" men jag tyckte det kunde bidra till tråden för att visa andra sätt till ett fungerande fusk-macro. Jag tror bildkvaliten blir bättre eftersom det inte blir så mycket "glas" i konstruktionen.

Med ett 28 mm borde skalan bli ungefär 4,6:1 (4,6 ggr större på sensorn än i verkligheten).

Fortsätt att "leka".

//Lars
 
Grattis Felix, du har just återupptäckt en gammal klassiker: "stacked lenses". Jag brukar göra samma trick genom att limma två gamla filterringar mot varandra. Det går också att köpa färdiga ringar, men då är det ju inte gör-det-själv, förstås...

Jag skrev en gördetsjälv-tråd i samma ämne för några år sedan.
 
Tyckte det var en skitbra ide men vill köpa något ordentligt. Vart kan man få tag i en 52-52 mm omvändingsring eller vad det heter. Jag vill sätta ihop ett objektiv som har 52 i filterdiameter me dett annat som har 52 i filterdiameter. hoppas någon fattar vad jag menar.
 
Det här sättet att fota makro har jag hållt på länge med.
Hittar ingen scann av de bilderna att bifoga.
Har för mig att någon tog upp det här på fotosidan för flera år sedan.

Men det är kul att folk fortfarande är intresserade av att göra egna makron.
 
Har en liten fråga.

Har testat det här med dubbla objektiv ett tag nu, och experimenterat lite. Funderar på att köpa in ett par objektiv enbart för detta ändamål, och sätta ihop dem "permanent".

Vad fungerar bäst?

Tele + bakvänt tele
eller
Tele + bakvänt normal/vidvinkel

Har provat mig fram till att objektivet mot kameran iaf skall ha så lång brännvidd som möjligt.

Någon som har tips?
 
jag undrar en sak

kan man i förväg veta förstoringsgraden?
(tex om jag vänder på en vidvinkel)

säg att jag skulle vända på tamron 17-50, md en vanlig närgräns på 0,27 m
hur stor skulle förstoringsgraden bli då?

eller om jag vände på 50/1,2 ais?

eller om jag satte ihop två som i frågorna i inlägget ovan
 
uttu skrev:
jag undrar en sak

kan man i förväg veta förstoringsgraden?
(tex om jag vänder på en vidvinkel)

säg att jag skulle vända på tamron 17-50, md en vanlig närgräns på 0,27 m
hur stor skulle förstoringsgraden bli då?

eller om jag vände på 50/1,2 ais?

eller om jag satte ihop två som i frågorna i inlägget ovan
gluggen på kameran/den bakvända gluggen=avbildningskalan.
 
... uttryckt som decimaltal - vill man nå "skalan" får man anpassa siffrorna lite.

Exempel - 200 mm tele med 50 mm normal bakvänt --> 200 / 50 = 4,0 ( ekv. 4/1 ) - ger skala 4:1 , 50 mm med 200 mm bakvänt --> 4 / 50 = 0,25 ( ekv. 1/4 ) - ger skala 1:4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.