ANNONS
Annons

Bygg ditt eget supermakro!

Produkter
(logga in för att koppla)
så en 200 plus vidvinkelläget på tamronen dvs 17 mm ger en förstoringsgrad på ca 11,8:1 =D

nice
(närgränser dådå? begränsas dt inte av det?)

blir det sanslösa ljusbortfall och sjukt korta skärpedjup också?

och om man bara vänder på en vidvinkel
direkt på kameran
får man inte någon slags macro då också?

Lennart Sjöberg [F.F.G] skrev:
... uttryckt som decimaltal - vill man nå "skalan" får man anpassa siffrorna lite.

Exempel - 200 mm tele med 50 mm normal bakvänt --> 200 / 50 = 4,0
( ekv. 4/1 ) - ger skala 4:1 , 50 mm med 200 mm bakvänt --> 4 / 50 = 0,25
( ekv. 1/4 ) - ger skala 1:4.
Äsch - det ska f-n vara pedagog när man har brått - vänner felfinnare har flinat och pikat mig per mail - hrmphf.

Det ska naturligtvis stå; 50 mm med 200 mm bakvänt --> 50 / 200 = 0,25 ( ekv. 1/4 ) - ger skala 1:4, men det fattar väl alla - eller ...?

otto rimfors skrev:
så en 200 plus vidvinkelläget på tamronen dvs 17 mm ger en förstoringsgrad på ca 11,8:1 =D

nice
(närgränser dådå? begränsas dt inte av det?)

blir det sanslösa ljusbortfall och sjukt korta skärpedjup också?
...
Jo, men vem har sagt att det ska vara lätt - dessutom kommer Du att upptäcka att Du får en mycket lite sweet spot, dvs. bara en liten del i centrum av bilden som blir riktigt skarp, oavsett bländare.

Närgränser är ett bekymmer, vilket leder till svårigheter att ljussätta. Bara träna vidare.

otto rimfors skrev:
...
och om man bara vänder på en vidvinkel
direkt på kameran
får man inte någon slags macro då också?
Jo, det finns omvändningsringar avsedda att montera objektiv bakvänt direkt i bajonetten, men då bör man utgå från verkligt högkvalitativa manuella objektiv, kanske Contax eller Canon FD, eller rent av Rodagon, Schneider, eller El-Nikkor förstoringsobjektiv.

Läs vid(-s-)are i artiklarna av Olle Bjernulf här på fs.se.

NU drar vi igång denna tråg igen !!! jag vill se mera exempel det finns inget bättre än att göra saker hemma ! att bygga nått och använda är ju så mycket mer tillfredsställande än att bara gå in i en butik som alla andra paltar och plocka från hyllorna.!

kom igen nu :) ska börja i helgen och kolla om jag inte kan vända nått objektiv just nu har jag inte tid :)

NU drar vi igång denna tråg igen !!! jag vill se mera exempel det finns inget bättre än att göra saker hemma ! att bygga nått och använda är ju så mycket mer tillfredsställande än att bara gå in i en butik som alla andra paltar och plocka från hyllorna.!

kom igen nu :) ska börja i helgen och kolla om jag inte kan vända nått objektiv just nu har jag inte tid :)

Det går hyfsat bra att bara hålla objektiven mot varandra för hand... Här håller jag ett gammalt skitobjektiv framför ett ljusstarkt fast 50 mm. Örontopsen håller bländaren i största läget. :) Har du Live-view så blir det också något lättare att fokusera genom att flytta kameran fram och tillbaka.

Bilagor

• bakvänt_604px.jpg
    bakvänt_604px.jpg
    12.3 KB · Visningar: 408
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar