Annons

BX100 eller BX400

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag sitter just nu och ska beställa en BX400kit, men undrar när/vad/till vad använder man sig av BX100?

Om du inte ska fotografera så stora objekt/modeller eller om du vill fotografera med stora bländare.

Helt enkelt om du vill ha lite mindre ljus... BX100 går ju att ställa ner till ynka 6Ws.

Tänk bara på att om du monterar t.ex en softbox på en blixt så försvinner en hel del ljus.

Kolla in www.aifo.se och läs lite mer om elinchrom´s kompaktaggregat. Där finns en hel del matnyttigt.

Mvh /Peter

Skulle just stata en liknande tråd när jag såg denna...

Är också i begrepp att köpa Enlinchrome-kit och tvekar mellan 100ws och 400ws.

Har en studio på ca 4 x 6 meter och kommer att plåta enstaka personer, max grupper av "familjestorlek", inga fotbollslag eller bilar alltså.

Ni som har erfarenhet av någon av dessa:

Har Ni upplevt att 100ws varit för svag på full effekt? Klarar dom att bränna ut en vit bg t.ex?

Har Ni upplevt att 400ws är för starka vid lägsta effekt? Har Ni tvingats köra med gråfilter för att kunna få hyfsat stora bländare?

På Aifos hemsida står det bl.a. i ämnet:

"Den enda tumregel vi kan ge dig är att en studio med 100 Ws per aggregat är tillräckligt för att göra porträtt av individer och grupper på upp till 4-6 personer."

Dom borde ju iofs veta, men håller Ni med?

Jesper

Senast ändrad:
Jag skulle absolut satsat på 400Ws att ha som grund. Tänk dig bara vad som händer när du monterar en softbox på en 100Ws-blixt. Det blir inte mycket kvar... Eller om du ska sätta ett allmänljus på lite avstånd. Då är inte 100Ws heller mycket att komma med. För att inte tala om du vill plåta med mellanformat i studion någon gång.

Jag skulle snarare komplettera med ett par 100Ws på efterhand för effektbelysning. Det kan vara ett riktigt bra köp!

Jag fotograferar själv för närvarande med 2st. 300Ws och ett 600Ws. Det är inte för mycket, även om jag inte kan ställa ner mina aggregat lika mycket som Elinchrom. Jag är dock inte heller ute efter att fotografera med största bländaren i studion. Nästa aggregat blir ett 600Ws till.

Jag fotograferar också enstaka personer och grupper av det du kallar "familjestorlek"
Med 400Ws går det dock att fotografera en större grupp också.

Mvh /Peter

Tack för Din åsikt, Peter!

Jag är inne på att göra precis som Du säger, att så småningom komplettera med en tredje blixt och då en 100ws.

Fler åsikter i ämnet, någon?

Jesper

Jag köpte kitet med BX400:eek:r och använder dem till att fotografera både folk och fä... fungerar mycket bra. Jag kommer nog liksom ni andra att på sikt komplettera med ett eller två kraftigare aggregat man som det är nu klarar jag mig gott och väl.

peter_wahlström skrev:
...Då är inte 100Ws heller mycket att komma med. För att inte tala om du vill plåta med mellanformat i studion någon gång.

Det där förstår jag inte riktigt. Menar du att man skulle behöva mera ljus för mellanformat?

Walle skrev:
Det där förstår jag inte riktigt. Menar du att man skulle behöva mera ljus för mellanformat?

Jag kastar mig rakt in i tråden... Normalt sätt jobbar man med mindre bländare med mellanformat eftersom skärpedjupet är/upplevs som kortare (ca. ett steg).

Och om du bländar ner ett steg så behöver du dubbelt så mycket ljus från blixten för att då samma exponering.

Säg att ett 400 Ws-aggregat räcker för önskad exponering vid f/8. Då behöver du 800 Ws för samma få samma ljus vid f/11.

Jesper K skrev:

De nio översta bilderna är tagna med FX400-kitet.

Fina bilder! Ser att du använt ISO 100 och ändå rätt liten bländare. Jag har ISO 200 som minsta bländare och inte allt för stor studio (ca 4,5x6m) med inte allt för mörka väggar och vitt tak där jag tänker använda studioblixtar och funderar just på Elinchrom. På dessa bilder står det inte hur mycket du dragit ner effekten på blixtarna.

Därför kommer frågan: Har du eller någon annan en uppfattning om det funkar med Elinchrom 400Ws blixtarna med ovanstående förutsättningar???

Anledningen varför jag inte direkt går på 100Ws blixtarna är att jag vill kunna ta dem med så de räcker i större utrymmen också...

Tacksam för svar

Då är Din studio i samma storleksordning som min.
Jag är ju ny på detta och håller på och labbar med bländare och effekt på blixtarna. På just dessa hade jag inte minsta effekt på blixtarna därav de små bländarvärdena.

Jag gjorde en test åt en kille här på FS som undrade samma sak och kom fram till följande:

Med blixten på lägsta effekt ca 1m framför modellen med softboxen som ingår i paketet monterad.
Iso100 och 1/200s.
Det största bländarvärdet som jag tyckte funkade utan att behöva exponeringskompensera RAW-filen var f6.3.
Om man exponeringskompenserar i RAW-konverteraren så kan man säkert öppna upp lite till.
Sedan ska man ju komma ihåg att det är en smaksak var som är "för ljust" men ingenting var utbränt iaf.
Jag kommer nog att komplettera med en 100ws-blixt för att kunna få lägre effekt och större bländare.

Jag ångrar dock inte att jag köpte 400ws-kitet som grund. T.ex. så klarar en blixt på högsta effekt att bränna ut en vit bg.

Jesper

Jag har 2st 600Ws och 2st 300Ws som jag använder flitigt... Normalt så har jag ganska trånga utrymmen och det är inga problem att jobbba med stora bländare. Nu kan visserligen min kamera gå ända ner till ISO50 om det krisar.

Jag har en stooor 195cm Octa bouncer som kräver sitt ljus, den funkar finfint med 600Ws bara några dm från modellen.

Om du bara skall köpa två tycker jag avsolut att du skall satsa på FX400.

Tänk på att slutartiden saknar betydelse för blixtljuset, den påverkar enbart allmänljuset.

Kom att tänka på en grej angående mitt lilla test ovan.
Softboxen som följer med kitet har ju inte dubbla dukar och stjäl kanske inte så mycket ljus som en mer rejäl box.

Jesper

Stiffneck skrev:
Jag kastar mig rakt in i tråden... Normalt sätt jobbar man med mindre bländare med mellanformat eftersom skärpedjupet är/upplevs som kortare (ca. ett steg).

Och om du bländar ner ett steg så behöver du dubbelt så mycket ljus från blixten för att då samma exponering.

Säg att ett 400 Ws-aggregat räcker för önskad exponering vid f/8. Då behöver du 800 Ws för samma få samma ljus vid f/11.

Ok, då är jag med på hur ni tänker. Trodde det var någon kapital missuppfattning som låg bakom påståendet :)

Hur som helst så upplever jag ofta att när man kör med 400Ws-aggregat så får man ligga på eller nära minimumeffekt för att inte hamna på onödigt höga bländare. Till min studio har jag valt att jobba med 300Ws-aggregat (Eninchrome RX 300).

Jag köpte mig BX400 och lyckades ta en bild igår...tusan vad kul detta är :)

Jag ska träna på detta hela helgen :)

Bilagor

• studio.jpg
    studio.jpg
    37 KB · Visningar: 112
Stiffneck skrev:

Det är alltså stor skillnad mellan de olika kameraformatens ljusbehov?
Det visste jag inte!
Det är ju att beakta vid inköp av blixtar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar