Annons

butiker på Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

fenix

Aktiv medlem
sitter och kollar runt lite på ebay och har hittat en del väldigt billiga objektiv hos säljare med butiker på ebay.
tex ett nytt Tamron 90mm f/2.8 Di Macro som skulle kosta mig ca 2750:- med frakt.

genomgående för dessa säljare är att dom gärna skickar varan deklarerad som gåva, samt att dom har bra betyg av andra köpare och många genomförda affärer.

se exempel http://cgi.ebay.com/Tamron-90mm-f-2...oryZ3343QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

är det nån som har erfarenhet av sånna här köp?
åker man på tull ändå trots att det skickas som gåva?

finns ju trots allt ganska mycket pengar att spara in på en sån här affär.
 
Jag har köpt en ögonmussla av just den säljaren och det funkade bra.
Dock kostade den så lite så jag inte hade fått nån tull/moms ifall jag åkt på det.

Utgå alltid ifrån att du åker på tull/moms, och se det som en julklapp i förskott om ditt paket slinker igenom.

Jag har för mig vissa fraktsätt enklare slipper igenom än andra, men jag har glömt var jag såg den uppgiften. Kan ha varit här på fs.
 
Tänk på att du i en sådan här situation är totalt oskyddad och rättslös, helt utlämnad till en säljarens välvilja. En säljare som ju genom sin villighet att vara behjälplig vid "smugglingsförsöket" tydligt visat på vilken nivå affärsmoralen ligger.

Vad det egentligen handlar om är inte att säljaren är hygglig och hjälper dig att slippa lite tull och skatt, det handlar om att säljaren på detta sätt lurar dig att avstå från alla möjligheter att klaga om någonting går snett.
 
Jag har köpt en beg. Canon D30 samt ett gäng objektiv via Ebay förutom en massa andra grejer.

För att undvika tull så föredrar jag att köpa från Engelska säljare. Nån nytta skall ju EU vara till ;)

Vad det gäller rättslösheten så är det korrekt. Du har inte något större rättsligt skydd än om du hade promenerat in i en affär i London och inhandlat prylarna eller för den delen svarat på en annons i The Sun.

Men här kommer "tricket" med Ebay. Var vääääldigt noga med att bara handla från säljare med många (100+) omdömen (det är den lilla siffran till höger om deras namn). Om du klickar på dess namn ser du även hur stor del som är positiva omdömen och hur stor del som är negativa. Om en säljare har 1200 omdömen och 99% är positivt betyder det att av 1200 nöjda kunder har han haft 12 som vart missnöjda. Är nog en hel del "vanliga" affärer vars statistik är större än så :)

Så slutklämmen är att om man handlar på ebay med lite försiktighet och noga väljer vilka man handlar av så är det förhållandevis säkert. Ebay garanterar även vissa transaktioner i form av Purchase Protection. Läs mer på http://pages.ebay.co.uk/help/confidence/purchase-protection.html

För att avrunda, så handla gärna på ebay. Men var medveten om riskerna. Det finns ingen 100% garanti att du inte blir lurad. Men å andra sidan så är det väldigt många som gör mycket affärer där och är man bara försiktig och noga med att köpa av folk med bra rykte.

Och om ni handlar, kom ihåg att lämna feedback. För även köparna blir betygsatta.
 
De som de brukar göra är att skriva ner värdet på godset. Vissa deklarerar t o m gåva. Har handlat en ljusmätare från www.hksupplies.com via ebay, där skrev de ner värdet något vilket gjorde att Nuder inte blev lika fet.

Dessa företag är väldigt beroende (enl min åsikt) av gott rykte, vilket gör att jag inte tror att du går lottlös vid problem med leverans. Ett rykte på exvis dpreview kan nog sänka omsättningen avsevärt och detta vill dessa företag inte riskera. Jag skulle definitivt handla från detta företag igen.

Sedan får man ju alltid räkna med att åka på tull och moms. Skulle man slippa så är ju detta en glädjande bonus.

"Born free - taxed to death"


// Johan
 
Maxe skrev:

Sedan får man ju alltid räkna med att åka på tull och moms. Skulle man slippa så är ju detta en glädjande bonus.

// Johan

Sanning med modifikation. Du åker inte på tull om du handlar inom EU (England, Tyskland t.ex.). Däremot om du handlar från Hongkong/USA etc. så gör du "kanske" det.

Behöver inte bli dyrare för det om du handlar på en auktion givetvis =) Min D30 kostade £220 inkl. frakt till Sverige. Lite drygt 3000 SEK.
 
Maxe skrev:
De som de brukar göra är att skriva ner värdet på godset. Vissa deklarerar t o m gåva. Har handlat en ljusmätare från www.hksupplies.com via ebay, där skrev de ner värdet något vilket gjorde att Nuder inte blev lika fet.
Kan också rekommendera HK Supplies, de var väldigt tillmötesgående och vänliga när jag diskuterade mitt köp med dem. När paketet väl kom låg min ljusmätare i sitt emballage i originalkartongen i en emballerad ytterkartong fylld med skumgummichips och skrynklade tidningar. De hade kunnat släppa den från flyget direkt ner på gräsmattan utan problem! Jag slapp tull och moms, och kom undan med drygt halva priset jämfört med Scandinavian Photo.
 
tror jag slår till och gör en beställning, går det så går det...
får jag tull och skatt på hela beloppet så blir det nästan samma pris som i sverige.
 
gick hur bra som helst, beställde den 2a feb och hämtade ut nya objektivet på lunchen den 7e.
2800:- med frakt, ingen tull
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.