Annons

Burk-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasdahl

Aktiv medlem
Tog en gammalt objektiv från en paxina-kamera jag hade som jag visste inte fungerade. Nu sitter den på burken som ni kan se på bilderna. På baksidan av burken sitter som ett lock där jag fäster en bit papper som jag tänkte skulle bli negativ. För att minska ljusinsläpp sitter det är fotopappers-påse över hela burkens baksida.

Har provat fota lite och blir rätt freaked-out resultat. Jag förstår dock inte varför det blir en ljusbrytning i mitten av bilden? Någon som kan gissa?

DSC_3628.jpg

DSC_3629.jpg

DSC_3630.jpg

DSC_3630.jpg

DSC_3635.jpg

DSC_3635kopia.jpg

Ska du få någon skärpa måste du nog ha samma avstånd från optik till filmplan som i den ursprungliga kameran. Tycker det verkar lite långt med burken? Är burken inte svartmålad på insidan blir det nog reflexer som ger ljuseffekterna du ser på bilderna.

Du kan se en bild tagen med en oanvänd och tillfixad målarburk här: timeunit.se/gumprints

Det är en hålkamera, dvs inget objektiv.

Hur tätar du burklocket? Om det inte är ljustätt där kan man nog få konstiga ljuseffekter.

Häftig kamera :) Ta smörpapper eller en mattskiva från en annan kamera för att kolla skärpan först. Sätt upp "mattskivan" där bak och titta om det är skarpt. Burken måste du reflexbehandla.

Jag skulle klippa upp en rulle sv/v mellanformatsfilm till lagom stora bitar och exponera med det. Då får du mer normala tider också. Papper är ju väldigt långsamt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar