Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brytning i glasögon eller vad är det frågan om???
- Trådstartare martin991
- Start datum
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Fullständigt normalt. Se dig omkring så ser du ofta fenomenet på närsynta glasögonbärare.
Petter...
Petter...
filip71
Aktiv medlem
Studiofoto mot grön bakgrund(chromakey).
Ser helt sjukt ut, eller vad tycker ni?
Är man mycket närsynt så blir det sådär... grundläggande optik. Fast jag håller med om att det ser ju väldigt underligt ut men man lurar väl sig med att tänka att det bara är plant glas i glasögon.
iSolen.se
Guest
Studiofoto mot grön bakgrund(chromakey).
Ser helt sjukt ut, eller vad tycker ni?
Nej, det ser normalt ut, eller kollar jag på rätt sak? Närsyntglasögon förminskar, dvs ytan man ser genom glasögonen är mer än utan. Tvärtom för långsyntas glasögon.
martin991
Aktiv medlem
Nej, det ser normalt ut, eller kollar jag på rätt sak? Närsyntglasögon förminskar, dvs ytan man ser genom glasögonen är mer än utan. Tvärtom för långsyntas glasögon.
Ni har förstås rätt allihopa men jag har inte sett det tidigare bara. Tänker att personen på porträttet kanske inte vill att hans bild ska se ut så. Det hade ju räckt om jag bett honom vrida så han tittade rakt in i kameran..
Sanningsägaren
Aktiv medlem
detta ser konstigt ut, mycket beror på att mannen på bilden har lite hår och den typen av bågar så det släpper igenom mycket av greenscreen, hade han haft ett stort afrohår av microfontyp hade det inte sett konstigt ut.
sen måste sånt där synfel vara jobbigt om man tappar glasögonen, ser man alls utan?
sen måste sånt där synfel vara jobbigt om man tappar glasögonen, ser man alls utan?
Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Halvprofil, att vrida ansiktet något, kan hjälpa för att få det att bli mindre iögonenfallande.
Ett annat alternativ är att ta av glasögonen när bilden ska tas, eller om det handlar om mode och glasögonbågen ska vara med, att ta en utan glas eller med noll dioptrier. Den som är mycket närsynt kan få svårt att fästa blicken utan de korrigerande glasen.
Effekten av brytningen är olika beroende på avståndet mellan kamera och modell.
Ett annat alternativ är att ta av glasögonen när bilden ska tas, eller om det handlar om mode och glasögonbågen ska vara med, att ta en utan glas eller med noll dioptrier. Den som är mycket närsynt kan få svårt att fästa blicken utan de korrigerande glasen.
Effekten av brytningen är olika beroende på avståndet mellan kamera och modell.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
... om man tappar glasögonen, ser man alls utan?
Jag är nog mer närsynt än medelglasögonbäraren, men långt ifrån ensam. Utan glasögon ser jag skarpt på c:a 25 cm avstånd.
Petter...
eskil23
Aktiv medlem
Jag är nog mer närsynt än medelglasögonbäraren, men långt ifrån ensam. Utan glasögon ser jag skarpt på c:a 25 cm avstånd.
Jag ser väl lite bättre och kan se skarpt på upp till 50 cm. Det är därför jag inte använder glasögon när jag arbetar framför datorn. På längre håll, tja, det funkar. Jag kan inte läsa skyltar eller känna igen människor, men jag klarar av att hitta hem om jag säger så...
bildsten
Aktiv medlem
Och jag ser skarpt på halva det avståndet.Jag är nog mer närsynt än medelglasögonbäraren, men långt ifrån ensam. Utan glasögon ser jag skarpt på c:a 25 cm avstånd.
Petter...
Kortet togs till ett nytt kk och där ska näsan vara rakt fram.
Är man närsynt så påverkar naturligtvis glasögonen utseendet. Ögonen ser mindre ut, som grisögon, och de ser ut att sitta tätare, opålitligt utseende... :-(
När jag var yngre, för så där 30 år sedan hade jag glasögon med glas som var svgt infärgade i glasmassan vilket gjorde att kanterna blev rätt mörka vilket maskerade den här effekten något samt i kombination med AR tog nästan helt bort buteljbotteneffekten i glasets kanter. Mina glas var omkring 10 mm tjocka i mederkanten och högbrytande glas fanns nog inte på den tiden, ivarje fall inte i de styrkor jag använde.
J. Patric
Aktiv medlem
Blir det någon skillnad mellan vidvinkel och teleobjektiv i det här fallet? Borde väl vara en basal optikfråga, men hur ofta tänker man på det när man fotograferar glasögonbärare? Glasögonen kanske är för nära ansiktet för att göra skillnad för brännvidden, men eftersom det handlar om linser så kan man nog säga att de blir en del av det optiska systemet.