Annons

Brusreduceringsprogram jämfört med "bättre" kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Utveckligen går mot kameror med mindre och mindre brus, och den som leder just nu verkar vara Nikon D3. Själv har jag Canon, EOS 350D för att vara mer exakt. Det jag funderar på nu är om jag skall uppgradera till 40D eller vänta på 5D MkII eller vad den kommer att heta, som kanske blir bättre på det området.

Å andra sidan kanske jag inte har råd med den i alla fall. Ett annat sätt är ju att använda brusreduceringsprogram typ Noise Ninja, Neat Image eller Noiseware (tror jag det heter). Nu kommer frågan: Hur stor blir egentligen skillnaden mellan en kamera med riktigt bra brusegenskaper på höga ISO jämfört med en mer "normal", där man använt brusreduceringsprogram? Är det värd de extra pengarna bara för brusets skull? Sedan finns förstås andra fördelar med en FF, men om vi bortser från dem en liten stund...

Jag tycker jag kan ta ner bruset motsvarande ungefär ett steg med Noise Ninja med bibehållen/acceptabel detaljrikedom. Med progaremmet kan man också jobba selektivt och berabeta vissa delar mer eller mindre. Gör man det så kommer man ytterligare en bit i vissa motiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar