Annons

Brusreducerings-program

Produkter
(logga in för att koppla)

TROX

Medlem
Jag vill ha råd vilket program jag bör välja. Jag jobbar med PS CS2 och ofta med RAW.
NoiseNinja...eller?

ska man brusreducera först eller justera bilden klart och sedan brusreducera?

//TROX
 
Enligt de flesta trådarna så är Noise Ninja bäst. Jag kör själv Neat Image & tycker att det är suvve!

Har en känsla av att skillnaderna mellan dessa två program är små & att det är lite hugget som stucket...

Jag gör allt efterarbete utom skärpning innan jag reducerar, skärpning sist.

//Larsa
 
Jag använder både NI och NN, mest Noise Ninja.

Mitt arbetsflöde från RAW ser ut som så att jag efter justeringar i konverteraren brusreducerar som pluggin i Pshp.
Sedan lägger jag på en svag skärpning för att kompensera för att lågpassfiltret i kameran gör bilden svagt oskarp.

Därefter justeringar och storleksförändringar.

Sist konvertering till färgläge och slutskärpning.
 
Jag registrerade för ganska så många år sedan & ska erkänna att jag idag ytterst sällan använder det efter DSLR:inköpet.

Mitt är inte en plug in men rent spontant så låter det ju smidigare att ha det så än på sidan om.

//Larsa
 
mipert skrev:
Jag använder både NI och NN, mest Noise Ninja.

Mitt arbetsflöde från RAW ser ut som så att jag efter justeringar i konverteraren brusreducerar som pluggin i Pshp.
Sedan lägger jag på en svag skärpning för att kompensera för att lågpassfiltret i kameran gör bilden svagt oskarp.

Därefter justeringar och storleksförändringar.

Sist konvertering till färgläge och slutskärpning.

Vad är vitsen med en mellanskärpning? Räcker det inte med slutskärpningen?

//Larsa
 
Finns flera skäl.

Jag vill ha ett skarpt original när jag gör retusch och friläggningar (i fullstorlek med alla bildens pixlar) samt att jag vill ha möjlighet att skicka skarpa bilder till kunder.

Ofta överlåter jag ansvaret på slutskärpningen åt dem och om de skulle glömma att skärpa vill jag inte att de får ett luddigt original av mig...

Det finns tre typer av skärpning för oss digitalfotografer:
Återställande av originalskärpa efter lågpassfiltrets påverkan i kameran (bilden görs lite oskarp i kameran för att minska risken för mönster i tyger och sådant).
Slutskärpning för hur bilden skall användas och vad det är för bild. Tryck, webb, arkitektur, porträtt skärps olika.
Kreativ skärpning för att ”vässa” till ögon eller göra bakgrunden oskarp.
 
Jag testade både NoiseNinja fristående och NN plug-ins till PS/PSCS2.
Det senaste är överlägset bäst. Det fristående är krångligt.
/Fred
 
grejt!

Lågpassfiltret var nytt för mig! Kan man/bör man stänga av det på kameran...jag har Nikon D70
//TROX
 
.Z. skrev:
Tack för svaret Mipert!
Lugnt...

Jag vill påpeka att man inte måste jobba som jag gör. Men det är inte bara placeboeffekt, för viktiga bilder vill jag göra mitt allra bästa jobb. Jag skärper till exempel på olika sätt beroende på bild.

Lågpassfiltret går att läsa om
här.
 
Jag använder NeatImage som plug-in med specifika profiler för min kamera (300D). det fungerar oftast bra, kan inte lösa allt. Den fungerar även för 16-bitars bilder.

Photoshops eget brusreduceringsfilter fungerar ganska bra, isynnerhet med att ta bort färgbrus stammande från den (för mig åtminstone) besvärliga blå kanalen. den kan dessutom jobba även med LAB bilder.

FixerLabs' Noise fixer gör ett bra jobb som komplement.
 
Noise Ninja Plug-in v2.1.1

mipert skrev:
Jag använder både NI och NN, mest Noise Ninja.
När du brusreducerar inaktiverar du då Noise Ninjas inbyggda skärpning (under fliken "Filter" med knapparna "USM amount" och USM radius" dragna i botten) för att därefter göra skärpningen i ett separat moment?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.