Kan jag så kör jag hellre med äkta vara alla dagar i veckan. Dvs jag köper hellre ett f/1.4 objektiv om jag vill ha en bokeh en f/1.4 ger istället för att fake:a det.
Angående brusprestandan så kan du fortfarande inte trolla fram äkta detaljer i låg eller högdagrar som gått förlorad. Dock kan bruset bli lägre och programmet kan lägga till detaljer som inte finns där i verkligheten.
Om man tycker det är ok så visst, kör hårt. Jag använder ju Topaz för att göra precis detta, men jag kör det på bilder tagna med fin hårdvara och bra även med ISO100.
/Stefan
Det är inte alla dagar man har det med sig som man kanske borde (för då blev väskan nog väl tung att släpa med överallt för att jämt vara garderad.) De exempelbilder jag visat i en länk ovan visar vad som kan hända då man rätt oförberedd, kommer direkt från gatans gatufoto, in på en mörk restaurang. Har man så bara har en suboptimal zoom för uppgiften (låt vara en bra zoom) med F4, så är verkligen inte förutsättningarna de bästa. Det gick så fort också och men kameran var inställd för gatufoto med mycket automatik och det visade sig funka rätt bra trots allt.
Det är också så att precis varenda kamera i grunden är optimerad för snabbhet och inte för max bildkvalitet (till det finns varken processorkraft eller batterikapacitet) och det gäller även en kamera som min A7 III som ändå har en av marknadens bästa sensorer för att ta bilder i mörker på höga ISO. Jag tycker verkligen av hela mitt hjärta, att bilder tagna direkt ur den kameran som de nedan, är helt oanvändbara utan brusreducering. Visst kan ett steg bättre ljusstyrka eller två underlätta men den medicinen står sig ändå slätt mot vad exv. en konverterare som Photolab 5 kan ge idag i form av bildkvalitet.
Så för mig trumfar en bra denoise-funktion som Deep Prime eller Topaz normalt lätt "the real thing" idag och av det skälet är jag allt mindre intresserad av allt den allt dyrare hårdvaran numera (om det handlar om optimal teknisk bildkvalitet) för det är i mjukvaran de stora stegen tas nu. Det ny hårdvara kan ge är ytterst lite på mariginalen i jämförelse med de bästa brushanterarna och man får väldigt mycket mer "pang för pengarna" genom att uppgradera mjukvaran än köpa nya kameror eller objektiv.
Nedan: Samtliga bilder från samma ursprungsbild tagna med ISO 8000 och körda i Photolab, exporterade i JPEG samt beskurna i 100% förstoring i Windows bildvisare.
Helt obehandlad - OBS! förstora
HQ (den enklaste varianten av denoice i PL5) - OBS! förstora
Prime var det bästa fram till version 3- OBS! förstora
Deep Prime som kom i version 4 - OBS! förstora
Hel bild Deep Prime reducerad - OBS! förstora
Det här är en rätt svår bild som inte ser jättesnygg ut i 100% i Windows bildläsare någon av dem men i naturlig skala tycker jag att jag skulle kunna använda den för den är mer förlåtande för ögat än de förstorade utsnitten.
Jag tycker inte just denna bild passar Deep Prime bäst egentligen för den ser faktiskt bättre ut med gamla HQ-varianten (High Quality) tycker jag. Särskilt halsskuggan är inte snygg med Prime och heller inte med Deep Prime och hennes pudrade och lite svettiga kinder ser lite väl utsmetade ut även med Deep Prime.
Men på det stora taget är jag inte särskilt rädd för brus idag ens med ett så ljussvagt objektiv som min Sony 24-105mm/4 och skälet till det är varken kamerans sensor eller min fantastiska kamerateknik utan Photolab 5 och Deep Prime som för det mesta ger förbluffande resultat men varken Deep Prime eller Topaz som jag nu testkörd några veckor fixar några drömresultat med alltför usla förutsättningar men ISO 8000 till ISO 10 000 är ett realistisk ISO även i verkligt dåligt ljus.
Det finns de som går ändå upp till 12 800 utan att skämmas men man måste också vara observant på att man inte ställer till det för sig med för mycket ClearView Plus dehaze eller alltför mycket Microcontrast. Däremot gör sällan Lens Correction Sharpen eller Details särskilt mycket skada idag i jämförelse med den äldre metoden Unsharp Mask och det är skälet till att ni verkligen bör välja objektiv som har DXO profiler (för annars får ni Unsharp Mask varken ni vill eller ej.) men de har de nästan alltid om de är AF-objektiv oavsett kameramärke och det gäller numera även Fuji.