Utvecklingen av mjukvara gör att argumenten för fullformat vs mindre sensorer, blir allt färre.
Jag misstänker att den utveckling som vi redan åser med gapande munnar, bara är början av något revolutionerande inom fotografin.
I min kristallkula försvinner behovet (intresset) för fullformat i takt med den rasande utveckling som pågår i redigeringsprogrammen.
Jämför med vad dagen mobiltelefoner klarar, jämfört med lurar som bara är ett par år gamla.
Precis, jag läste senast i går att Deep Prime skulle ge motsvarande ca 3 ev bättre brusprestanda och det är ju mer än en FF-sensor ger i förhållande mot APS-C vid samma tekniska nivå på sensortekniken.
.... ändå har det också vevats om och om igen om behovet av F-tal på 1,4 och lägre för fasta objektiv och att allt annat än 2,8 minst på zoomar är uselt. Mjukvaruutvecklingen har gått så mycket snabbare än hårdvaruutvecklingen och mjukvaran kostar dessutom en bråkdel mot vad motsvarande prestandalyft skulle kosta med hårdvara om den överhuvudtaget ens är möjlig. Så att inte skaffa sig en modern RAW-konverterare med en riktigt bra denoise-funktion är lite synd eller för att inte säga osmart, då missar man i så fall missar en hel del möjlig bildkvalitet helt i onödan.
En viktig sak som faktiskt också hänt med exv. mina Sony G F4 zoom-objektiv (24-105mm och 70-200mm) i jämförelse med äldre Minolta-zoomar jag haft som också haft F4 som ljusstyrka (exv. Minoltas 70-200mm Beer Can) är att de nyare är skarpa fullt öppna vilket alltså inte de gamla var. Jag har ofta tyckt att en del äldre objektiv med låga F-tal är "glädjemärkta" på ett sätt som gränsar till bondfångeri. Jag har fortfarande ett Samyang 85mm/1,4 som jag tycker är nära att kvala in i den gruppen.
Nu behöver jag lyckligtvis inte längre välja mellan en oskarp bild på fullt öppet F4 eller att blända ner ett eller ett och halvt steg. Detsamma har även gällt samtliga gamla primes från 70 eller 80-talen jag testat och haft såsom Minolta AF, Konica AR och Pentax SMC. Så det kan absolut vara värt att skaffa de nyare objektiven men jag tycker det är svårt att svälja att ett Sony GM med ett stegs bättre ljusstyrka än mina G ofta kostar 10-15 000 mer än motsvarande ljussvagare G och särskilt när man kan få en uppgradering av Photolab 3 till Photolab 4 med nya Deep Prime för en tusenlapp. Särskilt också när man ser att den uppgraderingen betyder klart mycket mer för den tekniska bildkvaliteten än nya kamerahus för 40-60 000 eller objektiv för 20-25 000.
Jag tycker det borde vara ett självklart råd till nya oerfarna fotografer att börja med att ladda ner de konverterare som bevisligen ger bäst bildkvalitet innan man ens tänker tanken ett lägga 10- 20- 30- eller kanske 50 000 på en ny dyr systemkamerautrustning. Kanske gärna några fristående program som DxO PureRaw eller Topaz också.
Telefonerna ska vi inte tala om. Om jag haft min ändå billiga Samsung A42 5G med quadobjektiv och fem objektiv inklusive selfieobjektivet på 70-talet så hade jag nog åkt på många av mina långresor utan systemkamera överhuvudtaget. Jag är helt nöjd med den tekniska bildkvaliteten från den kameramobilen i den blogg jag skrev om bärgningen av min sjunkna båt för någon tid sedan. De ser f.ö. alltid bättre ut än de JPEG som kommer ur min Sony A7 III
. Ännu bättre blir de med en ytterst liten handpåläggning i Photolab 4.
Zen och konsten att bärga en sjunken motorbåt - Fotosidan
De bilderna är dock födda som JPEG och kan bara beläggas med HD-denoise då Deep Prime bara funkar med RAW. Ett gott råd är också att alltid köra RAW då Deep Prime kräver RAW eller DNG.