Annons

Brusreducering i RAW ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
En fråga, jag har börjat fota i RAW och undrar vilka bildbehandlingar som görs i kameran då.
Fotar man i JPG så blir det ju vitbalans, ISO, brusreducering och allt möjligt men vad förutom slutartid och bländare sparas ner i RAW filerna?

Tänker tex på om brusreduceringen jobbar/förstör bilderna i RAW format eller om den inställningen inte spelar någon roll i RAW.

Även så funderar jag lite på ISO. Bestämmer ISO inställningen under RAW bara exponeringen eller blir bilden förstärkt om man höger ISO i RAW? Funderar eftersom RAW konverteraren till Sony erbjuder expneringskompensation, är det egentligen bara en ISO höjning man gör?

Om du fotar i raw så ska det bara vara en obehandlad bild som sparas på minneskortet. Den gör ingen brusreducering utan det får man göra senare i kedjan (raw.konvertering eller separat program).

ISO-inställningen påverkar exponeringen innan bilden är tagen. Det är väl så att om man höjer ISO så höjer man förstärkningen av signalen från sensorn. Då behövs mindre ljus (t.ex. kortare exponering el. mindre bländare kan väljas) men samtidigt förstärks oönskade signaler från sensorn och ger brus.

Exponeringskompensation i en raw-konverterare har inget med ISO att göra (jag förstår inte riktigt din fråga) utan justerar du den så lyfter respektive sänker den alla mörka, mellanpartier och högdagrar precis som om du minskat eller ökat exponeringen vid fototillfället.

Om du fotar i raw så ska det bara vara en obehandlad bild som sparas på minneskortet. Den gör ingen brusreducering utan det får man göra senare i kedjan (raw.konvertering eller separat program).

Detta kan vi som slutanvändare dock aldrig veta. RAW är ju tillverkar/modell-specifikt och mer eller mindre stängt format.

Vissa tillverkare kanske lägger in vissa justeringar redan innan RAW-filen skrivs ned till minneskortet.

RAW i sig är inte är samma sak som den information som sensorn registrerar. Även i de fall då informationen inte manipuleras så måste informationen ändå konverteras till respektiva RAW-format av respektive tillverkare. Och görs på olika sätt oavsett om sensorerna registrerar liknande data från grunden.

för övrigt gäller frågan även inställningar som färgmättnad, skärpa osv i JPG. Dvs om det får någon effekt på RAW filen.
Jag har noterat att Sony A200 KRÄVER ökad skärpa i menyn för att inte JPG filen skall bli väldigt mjuk i konturerna.
När jag ökar skärpan i RAW konverteraren märker jag faktiskt ingen skillnad alls. Eller är det kanske så att skärpan står på max i RAW filen och 0 inställningen i JPG format betyder att man minskar skärpan de facto?

Men som föregående inlägg säger så kanske man inte kan veta det om man inte ingår i konstruktionsteamet på Sony?

för övrigt gäller frågan även inställningar som färgmättnad, skärpa osv i JPG. Dvs om det får någon effekt på RAW filen.
Jag har noterat att Sony A200 KRÄVER ökad skärpa i menyn för att inte JPG filen skall bli väldigt mjuk i konturerna.
När jag ökar skärpan i RAW konverteraren märker jag faktiskt ingen skillnad alls. Eller är det kanske så att skärpan står på max i RAW filen och 0 inställningen i JPG format betyder att man minskar skärpan de facto?

Men som föregående inlägg säger så kanske man inte kan veta det om man inte ingår i konstruktionsteamet på Sony?

Vissa RAW-konverterare kräver att du visar bilden i 100% för att det ska ses vid preview. Annars blir det bara en inställning som märks först efter att den slutgiltiga konverteringen skett.

De skärpeinställningar du anger direkt i kameran vid fotografering i RAW kan oftast bara användas av tillverkarens egen RAW-konverterare.

Vissa RAW-konverterare kräver att du visar bilden i 100% för att det ska ses vid preview. Annars blir det bara en inställning som märks först efter att den slutgiltiga konverteringen skett.

De skärpeinställningar du anger direkt i kameran vid fotografering i RAW kan oftast bara användas av tillverkarens egen RAW-konverterare.

Ok. De flesta justeringar som exponering, vitbalans, brusreducering osv syns tydliget. Men skärpa märker jag ingenting av. Kan ju testa att göra två versioner av samma RAW för att se om JPG filen ser annorlunda ut.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto