Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusnivåer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt54

Aktiv medlem
Jag har sett en massa inlägg om brus i olika kameror.
Som jag har förstått saken så har bla annat Nikon D200 och D80 samt Sony A100 samma sensor.
Om man då fotograferar i raw-format har man några skilnnader då eller det gäller bara om man använder kamerans jpg-ovandlare?

Bengt54 skrev:
Jag har sett en massa inlägg om brus i olika kameror.
Som jag har förstått saken så har bla annat Nikon D200 och D80 samt Sony A100 samma sensor.
Om man då fotograferar i raw-format har man några skilnnader då eller det gäller bara om man använder kamerans jpg-ovandlare?
Det kan nog vara en viss skillnad ändå, med tanke på att kamerorna har olika utläsningshastighet. Troligast är att D200 som är snabbast också brusar mest. Frågan är om skillnaderna är så stora. Jag har faktiskt ingen aning, men det bör kunna skilja även om sensorn är precis samma.

Jag tackar för ditt svar...det visar ju att det inte är helt enkelt det här.
Frågan för mig uppkommer genom att jag tänker byta upp mig till någon av ovanstånede modeller. Jag har tidigare ett minoltasytem (analogt) och det ligger ju då närmast till med Sony. Jag fotar redan idag enbart i raw-format

Bengt54 skrev:
Jag tackar för ditt svar...det visar ju att det inte är helt enkelt det här.
Frågan för mig uppkommer genom att jag tänker byta upp mig till någon av ovanstånede modeller. Jag har tidigare ett minoltasytem (analogt) och det ligger ju då närmast till med Sony. Jag fotar redan idag enbart i raw-format
Jag vet inte, utan antar bara, så du bör nog vänta på svar från nån expert;-)

Har du många objektiv så är det nog vettigt att stanna hos Sony. Dessutom har den ju bildstabilisering, vilket ju är trevligt:)
Annars ligger D200 helt i en klass för sig när det gäller känsla och kvalitetsintryck tycker jag. Dock är den ganska stor och tung, vilket inte nödvändigtvis är nåt som är bra. För mig passar det, eftersom jag har rätt stora händer.

Utrustningn som AD-omvandlare, bildprocessor och programvara påverkar raw-filens utseende efter vad jag hört. Sony Alpha har väl för övrigt också högre känslighet än angivet vilket i så fall kan ge en felaktig bild av högre brus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar