Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusiga innebandybilder

Produkter
(logga in för att koppla)

zollet

Medlem
Hej

Försöker ta lite innebandybilder, men mina resultat blir som denna nedanför i länken. Dom blir väldigt brusiga.
På bilden jag tagit har jag ett ISO tal på 1600 och en slutartid på 1/400. Har provat att ändrat, över/under exponerat men alla bilder blir lika. Även provat att ha högre samt lägra iso-tal men utan någon lycka. Någon som har några tips?

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2148032

MVH
Henke

Hej

Försöker ta lite innebandybilder, men mina resultat blir som denna nedanför i länken. Dom blir väldigt brusiga.
På bilden jag tagit har jag ett ISO tal på 1600 och en slutartid på 1/400. Har provat att ändrat, över/under exponerat men alla bilder blir lika. Även provat att ha högre samt lägra iso-tal men utan någon lycka. Någon som har några tips?

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2148032

MVH
Henke

Du måste först hjälpa oss med vad du har för kamera och vad du har för objektiv.

Men Har du kört ISO 1600 och en slutartid på 1/400 del på bländare 5.6 så blir bilden så mörk. Det ser ju ut som att du har dragit upp exponerigen i efterhand på en underexponerad bild. Inomhushallar är mörka.

Kör du i RAW eller Jpg?

Ska även sägas att jag är väldigt novis på detta. Jag var en glad AUTO-programsväljare innan jag nu försöker ställa in kameran efter mitt tycke numera =)

Nog tycker jag det ser ut som ISO-brus alltid.
Mer ljus behövs vilket då sker på bekostnad av slutartiden gissar jag.

/Peter

Ska även sägas att jag är väldigt novis på detta. Jag var en glad AUTO-programsväljare innan jag nu försöker ställa in kameran efter mitt tycke numera =)

Jag har tidigare fotat en del innebandy , www.innebandybilder.se, och utifrån mina erfarenheter, kan jag säga
att du behöver en ljusstarkare glugg. 70-200 2.8 är väldigt användbar för just alla dessa kolkällarlika
innebandyhallar. Polarn körde med en EOS 20D+70-200 i början med utmärkt resultat. Själv använde jag
främst EOS 1D samt 7D på slutet.

Dessvärre fungerar inte de äldre bildspelen med annat än IE.

Du verkar ha glömt brusreduvera helt och hållet i RAW konverteraren.
När du körde JPG från kameran så gör ju den allt åt dig ;)

/Stefan

Det troliga från ditt exempel är väl att du underexponerar bilden, och att öka ljuset i efterhand ger kraftigt brus i hög-ISO-bilder.

Fota innebandy är en materialsport så att säga, för bästa bildkvalitet och tillräckligt korta slutartider är det tyvärr ljusstarka objektiv och kameror med bra brusprestanda som gäller - det är bara att ta fram hammaren och jaga spargrisen runt rummet. :)

Vad skulle ni ge för tips om man ska köpa en ny kamera för att ta bra innebandybilder med? Till en som inte har en jättestor "spargris" att ha ihjäl =P

Vad skulle ni ge för tips om man ska köpa en ny kamera för att ta bra innebandybilder med? Till en som inte har en jättestor "spargris" att ha ihjäl =P

Exvis en begagnad 20d eller bättre samt någon lämplig 70-200 2,8. IS är inte något som är nödvändigt
För att fota innebandy. Eos1d mk3 är ett annat prisvärt alternativ. Finns beg för omkring 15kkr.

Nikon har jag dålig koll på.

Det viktigaste är nog iaf att man har ljusstark optik, tex 70-200/2,8 24-70/2,8 85 1,8. Det som oxå kan ha
Betydelse är hur nära du kan stå. Uppe på läktaren eller nere vid sargen.

Förutom canon och nikon har även sigma och tamron lämpliga gluggar, som oftast är billigare.

Hej
Jag skulle titta på Nikon D90. Dom har krupit ner i pris nu när D7000 är lanserad. Inga problem att köra ISO 800.J ag kan då inte se bruset. Med ISO 1600 kan man skönja lite brus men inte mycket.Ta en sån och sedan ett beggat 70-200/2,8 objektiv -:)
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar