Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusiga bilder i 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag har skrivit om den här illusionen ett flertal gånger. Det här med att vi lätt tror att en bild är oskarp eller att bruset är jättehögt när vi kollar på bilden på skärmen. Vi förstorar nämligen upp bilderna i sådan otrolig storlek när vi tittar på dem på bildskärmen - jag tänker då på jämfört med de bilder vi ser i böcker eller magasin eller de diabilder vi gjorde förr - och i den förstoringsgraden verkar vi inte ha lyckats få skärpa eller så ser bruset kraftigt ut. - Det är ofta den väldiga förstoringsgraden som är förklaringen, skulle man titta på hela bilden på skärmen och inte bara det där utsnittet så skulle den ibland kanske visa sig vara flera meter stor, och det är klart att vi då lätt upplever den som oskarp eller brusig. Den bild du lagt upp skulle nog inte upplevas som brusig ens som ett heluppslag i fotosidans egen tidning, inte ens om du beskurit den till halva bilden.
Jag passar på att göra litet "reklam" för mina nyhetsbrev, här ett äldre där jag tog upp frågan (jag tjänar inget på nyhetsbreven så därför tar jag mig den friheten):

http://www.brutusostling.se/nyhetsbrev.html
http://www.brutusostling.se/nyhetsbrev/IoW18.pdf

Jag har själv trott att bilder varit oskarpa, när de sedan visat sig tåla att dras upp till en meter på en utställning.

Lycka till med plåtandet!

PS. Jag har själv varit jätteglad över 5 D Mark II:an, just eftersom bruset varit så relativt lågt på högre iSO-tal. För första gången har jag tagit bilder på ISO 6400 som går att använda. Men det är klart att jag också alltid vill ha ännu bättre. För mig som fågelplåtare har knappt fyra bilder i sekunden däremot känts som litet väl långsamt. Så när jag inte behövt så höga ISO-tal men hastighet kör jag min 1 D Mark III:a. Den har jag gjort uppslag i böcker från, med ISO 2500, det har fungerat, 48 cm bredd och 34 cm höjd med litet beskärning.

Mycket bra post! Dvs en bild är aldrig "brusfri" när man drar upp den i 100 % visning på skärmen utan behandling? Jag antar att man får bildbehandla lite då..eller kanske använda brusreduceringen i kameran? Någon som vet om den iställningen påverkar kvaliten i bilden när det gäller skärpa och annat?
 
Mycket bra post! Dvs en bild är aldrig "brusfri" när man drar upp den i 100 % visning på skärmen utan behandling? Jag antar att man får bildbehandla lite då..eller kanske använda brusreduceringen i kameran? Någon som vet om den iställningen påverkar kvaliten i bilden när det gäller skärpa och annat?
Var inte poängen lite att det kvittade att bilden inte är exakt "brusfri" i 100% visning på skärm?
 
Jodå! Men det vore skoj att veta. :)
Brusreducering handlar ju, hårddraget, om att utjämna skillnader mellan pixlar och skärpa/detaljrikedom om motsatsen. Med smarta algoritmer och främst nogrannt manuellt arbete går det ju så klart att reducera bort de skillnader som enbart beror på brus, men du kan nog utgå ifrån att kvalitén vad gäller detaljer kommer minska. Den upplevda skärpan kommer nog också minska då just måttligt brus faktiskt leder till att skärpan upplevs som högre. Om det är en avgörande skillnad är nog bäst att prova sig fram till själv dock.
 
Brusreducering handlar ju, hårddraget, om att utjämna skillnader mellan pixlar och skärpa/detaljrikedom om motsatsen. Med smarta algoritmer och främst nogrannt manuellt arbete går det ju så klart att reducera bort de skillnader som enbart beror på brus, men du kan nog utgå ifrån att kvalitén vad gäller detaljer kommer minska. Den upplevda skärpan kommer nog också minska då just måttligt brus faktiskt leder till att skärpan upplevs som högre. Om det är en avgörande skillnad är nog bäst att prova sig fram till själv dock.

Jättetack! Det är nog bäst att jag bildbehandlar i efterhand i photoshop. Tur att anra har mer koll på läget än vad jag har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.