Annons

Brusiga bilder från Mark II N!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har precis ( 1 månad sen ungefär) köpt en Mark II N. och Har ju hört att Canon har en sperb brucreducering. Men jag har den instöllningen på i menyerna, men bilderna känns sjukt brusiga ut redan vid ISO 125. Körde kvälls session med blixt och himmelen känns väldigt brusig ut.

Någon inställning jag har missat eller hur gör jag?

Mvh
Johan Ståhlberg

Som vanligt krävs det nog att du lägger in ett utsnitt av en bild i full storlek så att man kan se vad du menar.

Hej Johan.
Att dina bilder är brusiga kan eventuellt bero på att du har haft långa exponeringstider. Är ingen expert i detta området men läst mig till att detta kan ske vid längre exponeringar. Går säkerligen att läsa om detta i något av forumen.
Mvh Thomas

Jag fotade ett betongräcke som en österrikisk snowboardåkare åker på. Jag har en Elinchrome Ranger blixt på 2/3 effekt. Slutartiden var runt 250 och bländaren 7.1.

Bilden kommer strax efter 9! =)

Hej

Den brusreducering man kan slå på i menyn, går ju bara igång när slutartiden är längre än 1 sek. Mitt fall var det 30sek + 30 sek brusreducering.

I ditt fall var det med blixt med 1/250s slutartid och då går inte brusreduceringen igång, skall ju inte behövas.

Mvh

Omar

Förmodligen

Förmodligen har du dragit upp lågdagrarna i den mörka himlen så att det blivit brusigt. Hade du haft en längre slutartid och kört blixten och bländaren på samma inställning hade åkaren blivit exakt lika ljus men du hade inte behövt ljusa upp himlen med brus som följd. (Detta gissat utan att ha sett bilden). Jag avvaktar och ser om jag har rätt efter kl. 9.

Re: Förmodligen

Tonyeagle skrev:
Förmodligen har du dragit upp lågdagrarna i den mörka himlen så att det blivit brusigt. Hade du haft en längre slutartid och kört blixten och bländaren på samma inställning hade åkaren blivit exakt lika ljus men du hade inte behövt ljusa upp himlen med brus som följd. (Detta gissat utan att ha sett bilden). Jag avvaktar och ser om jag har rätt efter kl. 9.
Jaså, är talang viktigare än att avhandla brusnivåerna på Mark IIn.

Här är bilden 1500pixlar bred. Vet inte om jag gjorde rätt men bilden fick ej vara större enligt fotosidan..

Bilagor

• åre-07_maj_österrikaren_01.jpg
    åre-07_maj_österrikaren_01.jpg
    60.8 KB · Visningar: 189
Denna är tagen dagen innan med 50 iso, den är det knappt något brus i alls tycker jag.

Bilagor

• åre-07_maj_calle_01.jpg
    åre-07_maj_calle_01.jpg
    60.5 KB · Visningar: 184
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar