Annons

Brus på d700?

Produkter
(logga in för att koppla)

gurkann

Medlem
Hej, jag köpte en d700 för några dagar sedan (på japan photo för 17999!!!) och tycker den är fantastiskt. Det finns dock en sak jag undrar över, vilka iso inställningar ska man ha? ska man ändra till något speciellt eller ha kvar det som det var från början?
Anledningen att jag frågar detta är att jag ser brus på vissa bilder redan runt ISO 640-1000. Ska det vara så eller är något fel?

Mvh Gustaf

Hej, jag köpte en d700 för några dagar sedan (på japan photo för 17999!!!) och tycker den är fantastiskt. Det finns dock en sak jag undrar över, vilka iso inställningar ska man ha? ska man ändra till något speciellt eller ha kvar det som det var från början?
Anledningen att jag frågar detta är att jag ser brus på vissa bilder redan runt ISO 640-1000. Ska det vara så eller är något fel?

Mvh Gustaf

Jag ser brus redan på ISO 200, bara att kolla i 100% :)

Vad jämför du med?

Fick du svensk manual i paketet förresten? Japanfoto höll på med grå-import förut.

(Jag lackade ur på dem när de hade marknadens billigaste 70-200 enligt webben i flera veckor men när man skulle handla fanns den inte i lager.)

Det finns inget som säger vad man "ska" ha för inställningar, men en bra princip är väl att ha lägsta möjliga isotal för varje given situation, så man får en bra exponering med en acceptabel slutartid och en bländare som man tycker passar för ändamålet.

Jag tror att det brus du ser inte syns så mycket när du betraktar bilderna i "normal" storlek (t.ex. fullscreen på skärmen) utan mest när du ser på bilddetaljer i 100% förstoring. Bry dig om det brus du ser när du betraktar bilden på ett lämpligt avstånd så du ser hela bilden, inte det som syns när du delförstorar. Så länge du inte tänker göra meterstora förstoringar för att analyseras på kort avstånd så har lite brus ingen praktisk betydelse.

Jag tycker min D90 brusar förvånansvärt lite på iso 3200, bruset syns i princip bara när man börjar zooma in bilden på skärmen. Även iso 6400 är användbart. D700 ska väl vara ungefär dubbelt bättre så jag är övertygad om att du kollat bruset vid en lite för stor förstoring. Det brus du ser vid iso 1000 tror jag bra du kan ta bort med lite brusreducering om du vill.

Alltså verkar detta vara normalt :). Jag fick ingen manual, de sa att det var en EU modell då får man manualen på engelska genom nikons hemsida.

Med inställningar menade jag inte vilket iso tal, det förstår jag att det har att göra med hur mycket ljus som finns tillgängligt eller om man vill ha speciella effekter. Jag menade vilka inställningar på brusreducering och liknande i kameran som blir bra. Lite tips och annat tänkte jag :).

Alltså verkar detta vara normalt :). Jag fick ingen manual, de sa att det var en EU modell då får man manualen på engelska genom nikons hemsida.

Med inställningar menade jag inte vilket iso tal, det förstår jag att det har att göra med hur mycket ljus som finns tillgängligt eller om man vill ha speciella effekter. Jag menade vilka inställningar på brusreducering och liknande i kameran som blir bra. Lite tips och annat tänkte jag :).

Jag har inte D700, men brusreduceringen i kameran appliceras ju bara på jpeg-bilder, så om du fotar raw så har det ingen betydelse vad du ställt in. Jag har själv pålagt en medelkraftig brusreducering för jpegbilder tagna med högt iso. Brus är inte bara av ondo utan kan tillföra en del också. Detaljrikedomen minskar med för hög brusreducering och tar man bort för mycket av bruset tycker jag man också tar bort en del lyster från bilden och det kan se för plastigt och konstgjort ut. Brus kan ge ett ganska rått intryck, som på den här bilden jag tog i fjol med min gamla D60 - http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1896516.htm?set=mp

Brus är annars alltid mer synligt i mörka partier än i ljusa, så om du tar bilder på högt iso, se till att inte underexponera. Att ljusa upp mörka områden på en högisobild är inte så kul, då är det bättre att ha en ljusare exponering att arbeta med (så länge den inte är för överexponerad).

På svartvita bilder är det oftast snyggt med brus enligt mig, ger en härlig analog känsla :). Brus på digitala färgbilder blir oftast blää ;).

Nu när jag tänker efter så brukar jag oftast få ljusa upp mina bilder lite i photoshop efter ska börja kompensera det i kameran istället så får jag nog bättre resultat när det gäller iso :). Tack för tipset!

Det är lag på svensk manual, japanfoto sätter detta i system, underligt att de kan fortsätta så här utan att konsumentverket säger ifrån.

Jag hoppades att de skärpt sig på senare tid.

En del får manual om de frågar, andra inte.

Det är lag på svensk manual, japanfoto sätter detta i system, underligt att de kan fortsätta så här utan att konsumentverket säger ifrån.

Jag hoppades att de skärpt sig på senare tid.

En del får manual om de frågar, andra inte.

Nej, det finns ingen lag som säger att du _skall_ få en tryckt svensk manual.

Praxis är (och det finns flera fall i ARN numera) är att säljaren måste göra kunden uppmärksam på vad det är för språk på "instruktionerna för användning".

Vad lagen säger är "16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel."

Vad gäller sakfrågan:

Jag må vra partisk, men jag anser att D700 troligen är världens näst bästa lågljuskamera vad gäller brus, men eftersom jag inte kan motivera priset på en D3s så får jag nöja mig med "näst bästa" ;)

Jag har inga som helst betänkligheter att använda hela ISO-spannet och veta att det går att få ut klart användbara bilder.

Som standard låter jag auto-ISO gå upp till 4000 vid konsertplåtningar, men i helgen fick jag använda Hi 2.0 under en hel plåtning, och resultatet blev faktiskt över förväntan (om än inte i en kvalitet som lämpar sig för tryck) ;)

Nackdelen med att köpa parallellimport av Japanfoto är att i händelse av service så är det inte svenska Nikon som tar hand om produkten, utan den skickas till det land den kom ifrån.

Nej, det finns ingen lag som säger att du _skall_ få en tryckt svensk manual.

Praxis är (och det finns flera fall i ARN numera) är att säljaren måste göra kunden uppmärksam på vad det är för språk på "instruktionerna för användning".

Vad lagen säger är "16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel."

Jag citerar en artikel här på IDG:

Enligt lagen måste produkter som säljs i Sverige ha svensk bruksanvisning. "Föråldrat" säger Konsumentverket. En lagändring skulle få positiva konsekvenser för elektronikhandeln.
- Krav på svensk bruksanvisning är att omyndigförklara kunderna, säger Netonnets vd Anders Halvarsson.

– Det är ett köprättsligt fel att inte kunna få en svensk bruksanvisning och som kund har man rätt att kräva det kostnadsfritt. Det säger Ola Svensson på Konsumentverket.

Men så enkelt är det inte längre. Konsumentköpslagen har stegvis luckrats upp på grund av fall i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) där regeln om svensk bruksanvisning avtalats bort. Numera är regeln att konsumenter måste göras medvetna om att de inte får en svensk instruktionsbok innan köpet.

– Praxis har blivit luddig eftersom ARN har avtalat bort en tvingande lagstiftning. Lagen följs alltså inte längre, fortsätter Ola Svensson.

Sen är det ju det där med garantier. Objektiv har världsgaranti, kameror har det inte.

Jag citerar en artikel här på IDG:

Citera på, det stämmer dock inte i praktiken, eller med praxis, precis som nämns senare. Inte heller står det någonstans att man måste leverera en FYSISK manual. Det duger gott med PDF-på-CD.

Du kommer inte att hitta något utslag från ARN eller annan instans som ger konsumenten rätt i sådana frågor SÅLÄNGE köparen på förhand informerat om avsaknaden av svensk handhavandeinstruktion.

Senast ändrad:
Jag tycker min D90 brusar förvånansvärt lite på iso 3200, bruset syns i princip bara när man börjar zooma in bilden på skärmen. .

Haha, ja, min D5000 är helt otroligt lågbrusig! Dessutom med ett dynamiskt omfång i klass med min D3.. varför köpte jag D3:an?!

jag fick med manualer till kameran.
dock inte samma gula nikonsedel utan bara en vanlig nikonsedel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar