Annons

Brus på 6MP och 10MP

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Alla vet ju vid det här laget att Pentax 6MP sensor har betydligt mindre brus är 10MP. Detta gör att jag iblend brukar låna tillbaka min gamla DS när kritiska bilder skall tas, men min fråga är om det är någon som testat lite mer ingående om det verkligen är så. Vad jag menar är att vid pixelpeeping så är det klart att 6MP är bättre än 10MP, en behöver man verkligen 6MP sensorn eller får man lika bra resulat om man tar en 10MP bild och skalar ner till 6MP. Vore kul om något gjort någon seriös utredning i frågan. Jag vill hemskt gärna ha en K100D, eller K100D super för sensorns skull, men jag vill ha K10D kontrller även på andrahuset. Om det finns någon metod för att på ett enkelt sätt göra om K10Ds fina 10MP-bilder till ännu finare 6MP-bilder, med superlågt rus, så skulle ju detta vara den perfekta lösningen. Så om någon har några tester de kan redovis vore jag mycket tacksam.

Brusar K10D mer på ISO100 än K100D gör på ISO200?
Trodde det först var på ISO800 som bruset blev störande?

Nej, de har samma brusnivå på lägsta ISO.
Det är först på ISO 800 som jag börjar se skillnader. Bruset är inte alls störande på K10D med ISO 800, det är störande på ISO 1600, men det finns en tydlig skillnad mellan Sonys 6Mp och 10Mp sensorer på ISO 800 och uppåt. 10Mp på ISO 1600 är nästan som 6Mp på ISO 3200.

Hälsar
R

quarc skrev:
Om det finns någon metod för att på ett enkelt sätt göra om K10Ds fina 10MP-bilder till ännu finare 6MP-bilder, med superlågt rus, så skulle ju detta vara den perfekta lösningen. Så om någon har några tester de kan redovis vore jag mycket tacksam.

Nedskalning i vilket bildbehandlingsprogram som helst innebär brusreducering per automatik. Det är därför man inte kan jämföra brusegenskaperna hos sensorer med olika antal pixlar innan man skalat om dem till samma antal pixlar.

Om allt annat är lika kommer en 10 MP sensor att brusa mer än en 6 MP sensor, men om 10 MP-bilden skalas ner till 6 MP blir brusnivån samma. Därför kan man inte säga att 10 MP sensorn är sämre för att den ger mer brus. Den ger lika mycket brus vid 6 MP och dessutom har man möjligheten att använda 10 MP om man vill.

Johannes

Nej uppsampling i sig genererar inte brus, däremot kan man behöva skärpa upp bilden hårdare efter uppsampling och skärpning förstärker det brus som finns i bilden.

Johannes

har dom inte gjort någon förbättring i kamernans SW när dom ökade upp pixlarna från 6 till 10 Mpxl? När jag gick från D70 till D80 så var även där klivet 6 till 10 Mpxl och om man tar och jämför utsnitt av bilder från dessa två kameror som är lika stora (t.ex 300 pixlar breda) så är det en dramatisk skillnad på bruset till D80:is fördel, så jag köper inte resonemanget att en kamera med fler pixlar automatiskt brusar mer, det beror ju på hur bra brusreduceringsalgoritmer man gjort.

mvh Fredrik

Personligen skulle jag vilja kunna ställa brusreduceringen i kameran (vid jpg) på samma sätt som jag idag kan ställa skärpa och mättnad t ex.
Tydligen har Pentax valt att inte brusreducera så mycket i kameran.

Nackdelen med brusreducering är att det tar bort detaljer i bilder - skärpa, upplösning och detaljeringsnivå blir sämre. Nikon har applicerat en kraftfull brusreducering på D80:n, medan Pentax har valt att ej kompromissa bort textur och detaljering. K10D har både fler detaljer och lägre brusnivå än D200, och kanske har lyckats göra den bästa kompromissen?

Hälsar
R

-big kahuna- skrev:
har dom inte gjort någon förbättring i kamernans SW när dom ökade upp pixlarna från 6 till 10 Mpxl? När jag gick från D70 till D80 så var även där klivet 6 till 10 Mpxl och om man tar och jämför utsnitt av bilder från dessa två kameror som är lika stora (t.ex 300 pixlar breda) så är det en dramatisk skillnad på bruset till D80:is fördel, så jag köper inte resonemanget att en kamera med fler pixlar automatiskt brusar mer, det beror ju på hur bra brusreduceringsalgoritmer man gjort.

mvh Fredrik

D70:ns sensor har egentligen 12 MP men bara hälften används. Andra hälften används till den elektroniska slutarfunktionen. Sedan är det korrekt att varje generation kameror får effektivare brusreducering i mjukvaran, eller egentligen både i hårdvaran och mjuvaran eftersom en del av brusreduceringen görs i signalbehandlingen redan vid utläsningen från sensorn.

Johannes

Många idéer och kommentarer, men tydligen ingen som testat och kan visa att det är så som vi tror. Lämnade precis tillbaka DSen så jag har inte möjlighet att göra en jämförelse. Vore också intressant att titta på vilken nerskalningsmetod som är mest brusreducerande; bikubisk?

Tja, jag har ju DL:en kvar. Man skulle väl isåfall kunna sätta upp 70-200:an i stativ och testa att ta två så identiska bilder som möjligt. Har en känsla av att det inte är säkert att exponeringen kommer att bli exakt lika även med samma värden, annars är det väl bara att ställa in allting manuelt med ena huset först och sedan göra samma sak med det andra. Sen förminskar man bilden från K10D:n till samma storlek som den från *istDl:n och croppar ut 400x400 till forumet så alla kan göra bedömningen själv. Fast det tar ju tid, och det vete sjutton när jag har tid över. En annan sak man skulle kunna göra är att dra ut en förstoring från vardera kameran och se resultatet av det. Även där skulle man kunna croppa. Om man ställer in upplösningen så originalbilden blir t.ex. 40x60cm och sedan skär ut 10x15cm som man drar ut kopiorna från (gratis via fruns jobb såklart). Lockande, men som sagt så har jag annat på gång närmsta tiden.

När jag bytte kamera så kändes det som att bilderna blev mindre brusiga när de är skalade till samma storlek. Men då är det också en nergång ISO. Körde nästan alltid 3200 på Dl:en och 1600 med K10D:n. Kan också slänga in att jag inte ser nån fördel med Canons 1Dm2 annat än när det gäller focus. Den spöar båda mina Pentax när det gäller t.ex innebandy eller dans, men är konstig med färgerna och ingen fördel med bruset. Både K10D och 1Dmk2 är lätta att få chromatiskt brus med, vilket sällan händer med *istDl. Vete sjutton om inte 1Dmk2 är sämst på den punkten faktiskt.

Här är en test från en 6 mp istD fil förstorad till motsvarande 10 mp på ISO1600. 10 mp bilden är fotograferad med K10D. Båda är i raw med defaultinställning från photolab 3.1

Hela bilden

Bilagor

• hela.jpg
    hela.jpg
    74 KB · Visningar: 733
Hmmm, det är ju genom att skala ner man får bort brus, men du har ju skalat upp istället. Men det visar väl i alla fall att K100 har mindre brus, men att K10 har högre upplösning. Fast om man gick till 6M skulle ju bilderna ha samma upplösning och bara bruset skilja, det var min tanke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar