quarc
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Summa summarum Peter, så tror jag inte det är något fel på vare sig, din kamera eller dina objektiv.
Däremot kanske din teknik eller övertro fallerar ibland (precis som för alla). Ibland får jag hjärnsläpp helt och det kan dröja en stund innan man inser vad som är fel. I fallet med Björn Sifs, så är det ett tydligt fall av missad fokus, lätt. I fallet med hästen så ser jag den bilden som en ganska lyckad panorering. 1/60 är ordentligt långsam tid vid actionfoto. Trots detta så har du fått ryttarinnan skarp och hon nästan hoppar (poppar) ut ur bilden.
Absolut är det så. Men istället för att bara vara chockad så har jag försökt ta reda på varför. Jag har tagit 10000-tals bra bilder av liknande slag tidigare, men nu känner jag mig som en nybörjare igen Men jag inser mer och mer att den analoga kameran hade betydligt större dynamik samtidigt som den utnyttjade en större del av objektivet och därför var problemen mindra. 6MP sensorn hade precis rätt upplösning för att inte pressa objektiven för långt. Men tack vare mina tester har jag nu förstått vad som är begränsningarna och jag känner mig inte längre som en nybörjare. Fortfarande kommer det krävas en del hanterade inan handgreppen på kameran sitter och innan man lär känna exponeringsmätarens beteende och sånt, men det känns nu väldigt bra igen.
Vad gäller Björn Skifs så är skärpan riktig enligt autofokusen och likadan på ett 100-tal bilder. Suddigheten tror jag (enligt mina tester) beror på bländaren och att objektivet inte kan leverera 10MP vid den bländaren (2.0).
Hästbilden är jag mycket nöjd med och precis den typ av bild jag ville ta och tagit förut. en även här hade nog bilden blivit ännu bättre med ytterligare ett par stegs nerbländning.