Tack så mycket för det uttömmande svaret. Jag tror jag begrep det mesta. Jag har nog tänkt lite för digitalt. Jag hade glömt bort att tänka på oskärpecirklarna, och visste inte heller att dessa är ljusare i mitten. I så fall så förstår jag helt klart principen att fler pixlar gör att man kan kompensera för ett sämre objektiv. Dock måste en sådan bild vara väldigt kontrastlös direkt ur kameran. Det lär ju inte lösa problemet med att bara öka kontrasten, men bättre blir det förstås.
Hmm, det var ju kul att räkna med brytningar hos vågor i skolan...man kanske skulle ta och ta tag i det här en gång för alla och riktigt förstå hur det fungerar. Vet att jag nästan lyckades förstå HUR bländaren påverkar skärpedjupet för några år sedan.
En hålkameras oskärpecirkel borde ha samma ljusstyrka över hela cirkens yta, bortsett från lite diffraktion längs ytterkanterna. Måste fundera på det här. Kanske skall bygga sig ett enkelt hålobjektiv med lite olika stora hål och studera problemet.
Om det inte vore för diffraktionen så borde en hålkamera med oändligt litet hål också ge oändlig skärpa, men tyvärr VÄLDIGT lite ljus... Och som sagt allt ljus skulle spridas av diffraktionen och det skulle inte bli någon skärpa kvar alls. Som inom det mesta, förbättrar man en sak, så blir de andra sämre...trist.
Syftet med att sätta en lins framför hålet borde ju vara att bryta ljuset så att det passerar hålet (bländaren i det fallet) parallellt. I så fall behöver man även en lins bakom hålet för att fokusera ljuset från hålet på bildpunkten. I så fall borde man kunna göra ett objektiv med bara två linser, men med mycket stor aberration och vinjettering förstås...det förstnämnda kommer ju att blir oskärpa även i svartvita världen, så det vill man ju inte ha, såvida man inte sätter på ett färgfilter och bara släpper igenom en färg...men det blir ju skumma bilder.
Borde man inte kunna bygga en kamera utan optik som bara baseras på en mängd små hål där placeringen är beräknas så att de i hålen brutna vågorna samverkar i skärpepunkten. Problemet blir att det kommer att bli många punkter där åtminstone några vågor samverkar så man måste nog ha hundratals, kanske tusentals hål för att det skall bli skarpt och kontrastrikt, om det ens går att bygga.
Nu skall jag fundera lite mer på det här så får vi se om jag får någon AHA-upplevelse.