Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus i kompakter

Produkter
(logga in för att koppla)

Ängsbacka

Aktiv medlem
Hej!

En kompis till mig är i amerikat och jag vill ha en ny kompakt.

Sugen på Canon G9 men undrar om någon känner till en kamera som har bättre brusegenskaper i risigt ljus?

Tack på förhand /Christer

Generellt är det ju så att ju större sensor du har, desto lägre brus får du. Leta upp en sajt där du kan se sensorstorlek, så kan du få hjälp med valet.

Givetvis är det annat som påverkar också, men som en tumregel duger sensorstorleken som ett grovt mått.

Per.

Vad jag förstår så har Fuji Finpix de lägsta brusnivåerna när det gäller digikompakter. De konkurerar t o m med Nikon och Canons budget DSLR. Det ska vara de som börjarde med Fuji Finepix F11 och framåt, F20, F30, F31 osv. Vilken betekning nuvarande modell har vet jag dock ej!

Johan Pihl skrev:
Vad jag förstår så har Fuji Finpix de lägsta brusnivåerna när det gäller digikompakter. De konkurerar t o m med Nikon och Canons budget DSLR. Det ska vara de som börjarde med Fuji Finepix F11 och framåt, F20, F30, F31 osv. Vilken betekning nuvarande modell har vet jag dock ej!
Den senaste modellen som gäller nu är F50 men F100 har presenterats & är på gång.

Tyvärr så har Fuji hakat på pixelkriget & de modeller som presterar bäst brusmässigt är F10, F11, F20, F30 & F31. Har haft F30 men har nu F31 & tycker att den är ngt bättre i det dynamiska omfånget än F30.Av de jag testat (10, 11, 20, 30 & 31) så anser jag den bästa vara F31. Alla dessa är på 6.1MP & där borde nog Fuji stannat upp känns det som.

Kan vara svårt att få tag på F30 & 31 men F40 & F50 bör man kunna hitta. De två senare är på 8 resp. 12MP vilket innebär mer brus än på F30 & 31. Hur man lyckas med den nya F100 får framtiden utvisa. Ska tillägga att även om de senare kamerorna i serien brusar lite mer än de tidigare så är dom fortfarande klassledande, jag räknar då inte in Sigma DP1 som kostar klart mer men måste faktiskt säga att jag inte är sådär superimpad av det jag sett då jag jämför med mina högisobilder. Det Sigman är bättre på är att dess brus är snyggare än Fujins + att den förmodligen är "mer kamera".

Själv har jag gett upp hoppet beträffande nya F100 och brus i klassen som F31.

Kommer nog skaffa `kompakten´ Olympus 420 med pannkakan som, smidigt-att-ha-med-kamera.

Sabud skrev:
Själv har jag gett upp hoppet beträffande nya F100 och brus i klassen som F31.

Kommer nog skaffa `kompakten´ Olympus 420 med pannkakan som, smidigt-att-ha-med-kamera.
Ja 420:an kanske t.o.m. kan vara ett alternativ till DP-1 som för mitt användande har ett alltför vidvinkligt objektiv.

Ang. Fujis F-serie så drömmer jag om vad dom skulle kunnat uppnå om dom coolat ned sig med pixlarna & i stället lagt krutet på brus & kontrastomfång men tyvärr så säljer det tydligen inte, eller???

Canon G9 ör nog inget dumt alternativ. Det finns nu ett antal kända amerikanska fotografer som personligen skaffat den. De har också skrivit sina recensioner och påpekat styrkorna och svagheterna.Detta är herrar som har testat det mesta som finns och har en kamerautrustning vi bara kan drömma om.
Tycker de att den är värd sina pengar så är det säkert inget dumt val.
Läs vad de tycker här:
http://www.outbackphoto.com/CONTENT_2007_01/section_gear_cameras/20080206_Canon_G9/index.html

Sett till brus vid höga känsligheter så verkar ju G9 inte vara så lyckad men för övrigt så verkar det vara en trevlig kamera!

G9 brustest på Dpreview

F31fd brustest på Dpreview

EDIT. På F31 testen så kan man även se F30:s resultat vilket visar att den har mindre brus. Detta beror på att den går på hårdare i brusreducering med sämre detaljrikedom som följd.

hej, och tack för input!

jag bad min vän köpa en Canon G9 till mig så jag får testa den, en sak som oroar mig är den "shutterlag" de flesta talar om. Men efter att ha läst de fina recensionerna som tipsats om här så tror jag nog att det blir en trevlig bekantskap. Om den nu kan motsvara mina behov att få acceptabla bilder i dåligt ljus återstår att se.

som någon annan sade här så känns den brännvidden på DP1 lite för vidvinklig för att passa mig.

Christer

Ängsbacka skrev:
hej, och tack för input!

jag bad min vän köpa en Canon G9 till mig så jag får testa den, en sak som oroar mig är den "shutterlag" de flesta talar om.
Blir nog bra med den om du håller dig inom rimliga känsligheter & vad det gäller shutterlag så funderar jag på om den inte ofta jämförs med DSLR, i princip alla kompakter är lite sega vid avtryck.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto