Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brus 20D på 800 ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hallå,
Har följt tråden om brus på 3200 ISO tidigare, jag har samma problem fast på 800 ISO. Problemet uppstår oftast när jag skjuter i motljus. Har uppgraderat till den senaste firmwaren 1.1( vet inte om det spelar någon roll). Kan det bero på mitt objektiv Tamron 17-35 2.8??
Bifogar en cropad exempelbild

800 ISO
F/2.8
1/30
 
Klart att det är brus vid iso 800, eller menar du ränder i bruset (banding)? Jag har aldrig sett det. Det kan vara ett produktionsfel.

Glöm inte bilden.

/M
 
jämför med film

jämför 20D:s brus med en 800 film så skulle jag tro att det blir liknande resultat.
Det är klart att det blir prickigare ju högre asa tal man kör, digitalt eller analogt.
Förmodligen kommer digitalt att köra om analogt snart i kornighet i ljussvargare situationer.
Tycker nästan redan det känns som om 20D känns ibland bättre än film, speciellt på höga ASA tal, tycker det blir förvånandsvärt bra i 3200 asa.
Fast kornigt blir det ju, det får man ju räkna med. Fast det hade det ju blivit med film med.
 
Re: jämför med film

jimema skrev:
Tycker nästan redan det känns som om 20D känns ibland bättre än film, speciellt på höga ASA tal, tycker det blir förvånandsvärt bra i 3200 asa.
Fast kornigt blir det ju, det får man ju räkna med. Fast det hade det ju blivit med film med.

20D är fullständigt överlägsen film vid höga känsligheter. Skillnaden i korn och brus är enorm. Detaljåtergivningen, alltså det som egentligen är upplösning är bättre och färgååtergivningen är bättre. Med iso 100 dia är det jämt skägg.

Det är lätt att bli överkritisk när man läser mycket på internet om problem som andra upplever. Lite digital hypokondri. Vissa egenheter får maan leva med och ha lite perspektiv.

Men det kan finnas produktionsfel på enskilda exemplar vilket är en annan sak och just med 20D har det funnits en del med fel.

Det går lätt att konstatera att 20D är helt överlägsen jämfört med konkurrenterna idag.
 
Just randigt brus (banding) vid iso3200
var en sak som dom fixa i 1.1.0 firmwaren.

The phenomenon of horizontal line noise appearing in images taken at high ISO settings while using the internal flash has been fixed.

Tycker det hjälpte bra när jag testa hemma.

Inte provat vid iso800
 
Hallå,
Här är då bilden i naturligstorlek, ska även tillägga att den är 1 EV överexponerad. Har framförallt upplevt detta problem när jag plåtar med 800 ISO i mörker med något sorts motljus (fönster, lampa etc).
 

Bilagor

  • brus stor.jpg
    brus stor.jpg
    41.8 KB · Visningar: 2,243
Nej, anledning att den ser så ut är att jag komprimerade den lite väl mycket när jag skulle lägga upp den på min ftp.
Men tack för alla svar så får vi se om problemet har löst sig när jag uppgraderat firmwaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.