Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus 1600iso D70S och Canon 350 i jmf

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag fick till uppdrag att förse en god vän med en instegskamera till SLR-världen. kameran skall vara lätt att använda.

Två kameror som inte kostade för mycket. Eftersom jag har testad alla kameror utom Canon 350 och nya D70s provade jag hur de båda kamerorna uppträder och tolkar samma motiv på 1600iso och autoexponering.
Canonkameran exponerade motivet rikligare =längre slutartid 1/60 sek bl 4.5. Nikon valde 1/80 och bl 4.5.

Brusbilden =färgbruset är lika stort hos de båda kamerorna. Färgbruset skiljer sig åt. Canon har mer blotchigt rödbrus,D70 brusar mer i gult.
Samma resultat fick jag när jag jmf 20D med D70.

Canon kameran överexponerar motivet med vikt på mellantonerna och högdagerinformationen försvinner.
Se pilarna. Nikon kameran får med betydligt mer information i högdagarna med sin mer konservativa mätning.

Canonobjektivet som följer med uppvisar betydligt fulare CA än Nikonobjektivet
Slutsatsen blir : Det är ingen stor skillnad i brusnivå, färgbruset är olika hos de båda kamerorna. Båda kamerorna fungerar väl på 1600iso. Canon tenderar att överexponera motivet, vilket kan ses i jmf med Nikon som har en annan matrixmätning.
 

Bilagor

  • 1600brus.jpg
    1600brus.jpg
    56.1 KB · Visningar: 951
Senast ändrad:
Tillägg till ovan

jag vill därmed avdramatisera vad vissa personer påstår, att Canon skulle vara så mycket bättre vad det gäller brusfri bild på högre iso tal. 20D och gamla d70 uppvisade samma mängd brus , men olika i färghänseende, likaså canon 350 och D70s.
I praktisk fotografering är ingen kamera bättre än den andra vad det gäller helhetsbrus.

Vad som är noterbart är att kamerorna mäter olika och har olika kurvor, och att i detta fallet så exponerar Canonkameran motivet rikligare. Bruset i skuggorna är inte märkbart bättre trots den rikligare exponeringen.

Mikael
 
Intressant......

Den enorma "brusdebatten" som alltid är igång här på fotosidan har ju gjort gällande att D70 är skrot jmf med 20D och 350D (och innan dess 10D och 300D). Detta till den milda grad att man börjat tvivla på sin egen kamera.....helt i onödan skulle det visa sig.

Skönt att det kan komma fram riktig fakta då och då (bland allt bruset :), Tack Mikael!

/Anders
 
Anders_Dahl skrev:
Skönt att det kan komma fram riktig fakta då och då (bland allt bruset :), Tack Mikael!
Förvånansvärt att ingen annan lyckats komma till samma slutsats, det är ju trots allt kameror som testats rätt hårt. Man får anta att alla andra tester har varit skräp nu när sanningen kommit fram, eller nåt.

Att Nikons kit-optik är bättre förvånar nog ingen.

Att både D70 och 350D är rysligt bra kameror råder det nog inget tvivel om.
 
fhe skrev:
Förvånansvärt att ingen annan lyckats komma till samma slutsats, det är ju trots allt kameror som testats rätt hårt. Man får anta att alla andra tester har varit skräp nu när sanningen kommit fram, eller nåt.

Att Nikons kit-optik är bättre förvånar nog ingen.

Att både D70 och 350D är rysligt bra kameror råder det nog inget tvivel om.

Åjo- det är fråga om definiera bruset. Gå till Phill Askeys sidor och se.
Färgbruset är oftast jämnare i exv nikon kameror. Lika i alla kanaler. Oroligheterna i Canon kan ses mer i ena kanalen.

Vad jag har visat är att det subtila skilnader. Bruset är sammantaget likvärdigt.

Mikael
 
Själv fotograferar jag nästan bara på låga ISO och med stativ om så behövs. Efter alla diskussioner här och på andra Internetforum har man ju nästan fått uppfattningen att över 800 ISO blir bilderna helt oanvändbara pga allt brus.

I helgen var jag dock tvungen att välja mellan höga ISO eller inga bilder alls. Tog ett antal bilder med min D100 på 1600 ISO och jag måste säga att jag blev positivt överaskad. Visst är bruset högre men bilderna blev inte alls så dåliga som jag var rädd för. Gissningsvis skulle de inte ha blivit bättre om jag använt vanlig film med samma känslighet.

Thomas
 
macrobild skrev:
Åjo- det är fråga om definiera bruset. Gå till Phill Askeys sidor och se.
Färgbruset är oftast jämnare i exv nikon kameror.
Du har säkert rätt, det kanske helt enkelt är så att det låga bruset på 20D/350D gör att folk inte bryr sig så mycket om ifall det är ojämnt fördelat mellan färgkanalerna medans man på D70 (som ju faktiskt är en generation äldre) kanske är tacksam för att det brus man har inte är "fult".

Det var länge sen jag hörde någon klaga på brus i 350D/20D, klart intressant.

Vad gäller Phils tester tycker jag det är lite synd att han inte har kvar de tredelade bilderna som han hade när han gjorde D70-testet
 
Nu är vi 300% förstoring. Canon har rikligare exponerat bilden, de röda bruset är markant , blotchigt. Nikon som är underexponerad jmf med Canon och lågdager bör uppvisa mer brus. Bruset är av annan karaktär, jämnare i alla 3 kanaler. Teckning av lågdager är ej heller så utsmetad i Nikon bilden som hos Canon som brusreduserar kraftigare=smetar till informationen.


Mikael
 

Bilagor

  • brus1600iso2.jpg
    brus1600iso2.jpg
    49.2 KB · Visningar: 856
Högdagerteckning hos de båda kamerorna.
Canon har en annan kurva och har exponerat bilden rikligare. Högdagerteckningen har blivit lidande vilket kan ses i bilden.
Samtidigt är bruset inte markant bättre i lågdager/skuggor. Se tidigare bild
Mikael

Jag vill därmed återigen "idiotförklara" vissa personers uttalande att Canon 350, D20 skulle vara överlägsen en Nikon D70 kamera vad det gäller bildåtergivning och brus vid högre iso tal. Bruset är olika , men helhetsbruset är detsamma samt att Canon smetar till informationen.
Även Phil Askey har insett att mindre brus är inte detsamma som tillsmetad information. Strukturer ,nyanser ses inte lika väl.
Mikael
 

Bilagor

  • brus1600-3.jpg
    brus1600-3.jpg
    51.8 KB · Visningar: 847
Senast ändrad:
fhe skrev:
Förvånansvärt att ingen annan lyckats komma till samma slutsats, det är ju trots allt kameror som testats rätt hårt. Man får anta att alla andra tester har varit skräp nu när sanningen kommit fram, eller nåt....

De tester jag läst presenterar bilder som (för mig) visar väldigt liten skillnad (om någon).

Diagram och staplar kanske vill påskina något annat men då det inte framkommer i bildkvaliteten är jag likgiltig inför dessa.

/Anders
 
Jag kommer upplysa min vän att oavsett vilken kamera han väljer av de två så är skilnaderna vad det gäller brus på högre iso tal så liten att det kommer vara handhavarfel som sätter gränserna, inte kamerorna. Dvs kunskaper att exponera rätt. efterarbete i bildbehandlingsprogram
Båda kamerorna är så pass bra att det är en smaksak vilken han skall välja.

mikael
 
macrobild skrev:
Teckning av lågdager är ej heller så utsmetad i Nikon bilden som hos Canon som brusreduserar kraftigare=smetar till informationen.
Jag förstår inte riktigt - Canon-varianten av ditt testmotiv har ju t ex en skarpare kant mitt i nertill och tydligare separering av randen ovanför. Säger inte det att Canonbilden har mer information - även om den kanske ser lite mjukare ut.

För övrigt tycker jag det är helt rätt att påpeka att skillnaderna är små - och inte alltid till det sämre för D70.
 

Bilagor

  • brusjmf.jpg
    brusjmf.jpg
    14.9 KB · Visningar: 777
kaw skrev:
Jag förstår inte riktigt - Canon-varianten av ditt testmotiv har ju t ex en skarpare kant mitt i nertill och tydligare separering av randen ovanför. Säger inte det att Canonbilden har mer information - även om den kanske ser lite mjukare ut.

För övrigt tycker jag det är helt rätt att påpeka att skillnaderna är små - och inte alltid till det sämre för D70.

Canonkameran har något mer upplösning vilket syns i 300% förstoring. Samtidigt så håller jag inte med dig, trots den lägre upplösningen så tecknar D70 motivet ungefär lika bra men med mindre utsmetning av ytorna.
Hade jag överexponerat d70 med ett 1/2 - 1 steg (likvärdigt som canon exponerar motivet) så hade bruset sannolikt sett ännu bättre ut.

Vad jag vill visa är att vissa skriker högt om Canons förträfflighet vad det gäller brus bör ha en mer nyanserad bild av helheten. Högdagrarna är samtidigt mer utfrätta i canonbilden. Det är som jag har sett under många tester och sagt tidigare, räkna in högdagrar-skugga så är det hugget som stucket vilken kamera man skall välja.




Mikael
 
Hur stor nytta anser du att man har med Canons ngt högre upplösning, i det verkliga livet alltså på papper i låt oss säga A3-format?

//Larsa
 
Det känns inte så jättevetenskapligt att testa kamerorna under så okontrollerade förhålanden.Själv är jag nöjd med min D20 och kan inte tänka mig att det finns bättre en den!
 
macrobild skrev:
Samtidigt så håller jag inte med dig, trots den lägre upplösningen så tecknar D70 motivet ungefär lika bra men med mindre utsmetning av ytorna.
Ok, då förstår jag - och vi är överrens. Jag var bara lite undrande om du verkligen tyckte det var mer detaljer i D70-varianten av just den jämförelsebild du visade.
 
rolandolofsson skrev:
Det känns inte så jättevetenskapligt att testa kamerorna under så okontrollerade förhålanden.Själv är jag nöjd med min D20 och kan inte tänka mig att det finns bättre en den!
Vad är det som får dig att känna dig så säker på att de "välrenomerade testarna" testar under så fantastiskt vetenskapliga former?

Själv så bryr jag mig inte så mycket men tycker att det är bra att Mikael påvisar de små skillnaderna som det faktiskt rör sig om.

De flesta av oss skulle inte märka ett dyft på papper och dessa 100%-crops & staplar som ex. dpreview lägger upp får idag alltför stort utrymme när många gör sitt DSLR-val.

kul att du är nöjd med din D20, föregångaren till D30 eller ;-)

//Larsa
 
Här kommer 2 bilder under kontrollerade former. kamera på stativ, samma iso, samma bländare. 50mm/1.4 på båda kamerorna
Man kan se i denna mycket uppförstorade bild att canon 20D återger något bätter vissa detaljer.
Dessa kan aldrig ses i en bild upp till 20 x 30 cm
Fläkten i fönstret avtecknas något skarpare. Samtidigt kan man se att d70 tecknar väggen tydligare. Rött är en färg som Canon gärna smetar ut/har lite svårare för..
mikael
 

Bilagor

  • 20d d70.jpg
    20d d70.jpg
    50.3 KB · Visningar: 445
Senast ändrad:
samma förutsättningar, Det är ganska kul, eftersom jag har tillgång till alla kameror så behöver jag inte kategoriskt uttala mig om att en kamera är så mycket bättre än en annan.
Mikael
 

Bilagor

  • brusdetaljhustak1.jpg
    brusdetaljhustak1.jpg
    49.8 KB · Visningar: 448
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.