Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brukar ni fota med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Säg att Du skojar??

Har Du hört talas om tystnadsplikt för läkare och personal som jobbar med olika typer av känsliga arbeten som tex det jag gjort, det vore ett rent lagbrott att nämna referenser eller specifika fall, så Du/Ni får helt enkelt tro mig på mitt ord!!

Hoppades slippa den sortens misstroende men det funkade tydligen inte, men sök på forumet det finns trådar om detta så får Du/Ni se hur stolliga en del är med att säga att det inte är farligt men de gör så utan att ha kunnandet, att uttal sig om sånt man inte kan elelr vet brukar normalt inte vara poppis på FS men i detta ämne går det bra?! ;-(

Hoppas jag slipper skriva mera i denna tråd, om någon vill ha konkret info och hjälp i ämnet så skicka ett PM, men det gäller då sakliga frågor!!

Det är inte ett lagbrott att ange källor om en sjukdom. Du hänvisar till fakta och saklighet, visa själv att det är ett så stort problem som du menar att det är. Har inte sett en enda källa till dina påståenden.
 
Så Ni som skryter om attt Ni alltid använder blixt när Ni fotar människor ute och på allmän plats har sannolikt gjort åtskilliga av dessa sjuka utan att Ni brytt Er om att ta reda på det, i värsta fall har ni indirekt orsakat någons död...
Detta lägger sig på en hedrande andraplats i ligan om mest oproportionerliga gnäll jag någonsin hört.

Topplatsen tar kommentarerna från en tonåring när jag sa åt vederbörande att städa sitt rum.
 
Nej Bo, nu får du faktiskt lugna dig lite! Hur ska man kunna ta hänsyn till ett problem som detta när man inte ens vet att problemet existerar. Jag tycker att jag är en schysst människa som inte gör någon illa. Om jag och tusentals andra fotografer har gjort någon illa beror det i så fall på total okunskap. Kunskapen får i så fall de som drabbas upplysa oss om. Hur ska man annars veta?

Vad kallar Du det jag gjort i denna tråd då?

kallas inte detta för att upplysa och informera så vet jag inte vad det innebär visst jag ger en del hårda ord men det är för att få en önskad effekt att ruska om och få er att tänka till och hoppas då att Ni tar till er av informationen.

Men istället så ifrågasätter de flesta det jag säger och kräver "referenser och bevis" därför att det jag säger är obekvämt och påverkar det egna handlandet framöver och väcker funderingar om vad man kan ha gjort förut utan att ha vetat om det.
Jag har just talat om att det inte forskas eller skrivs så mycket om detta just för att det är en minoritet som drabbas, men fråga en neurologläkare eller annan person med kunnande så får ni veta vad som gäller.

Så kan Ni tro på mig jag har faktiskt ett helt livs egen erfarenhet av detta plus yrkeserfarenheten och andra källor som jag avnämda orsak inte kan delge offentligt?!

Notera att jag INTE anklagat någon för dråp, jag skrev att någon kan genom detta indirekt ha orsakat en perons död det är skillnad och fullständigt möjligt!!
 
Kan inte vara tyst, ja det finns människor med sådana problem men du tar i lite väl hårt och lite väl brett.

En referens torde vara exempelvis länk till avhandling inom neruologi, pskologi eller medicin där detta påvisas, torde finnas ett gäng om det nu är ett utbrett eller åtminstone känt problem.

Självklart kan man inte som läkare, sjuksköterska eller terapeut bryta mot tystnadsplikt. Men den innefattar knappast dylika avhandlingar, medicinska skrifter.

Jag ser gärna en/flera sådana referenser då jag själv har problem med exempelvis strobljus.

Kamerablixtar är obehagliga, det tycker nog även fullt friska människor.
Att någon dött pga en olyckligt riktad kamerablixt ser jag gärna ett underlag för eller var det bara för att få reaktion du skrev detta?
Mvh Daniel
 
Vad kallar Du det jag gjort i denna tråd då?

kallas inte detta för att upplysa och informera så vet jag inte vad det innebär visst jag ger en del hårda ord men det är för att få en önskad effekt att ruska om och få er att tänka till och hoppas då att Ni tar till er av informationen.

Men istället så ifrågasätter de flesta det jag säger och kräver "referenser och bevis" därför att det jag säger är obekvämt och påverkar det egna handlandet framöver och väcker funderingar om vad man kan ha gjort förut utan att ha vetat om det.
Jag har just talat om att det inte forskas eller skrivs så mycket om detta just för att det är en minoritet som drabbas, men fråga en neurologläkare eller annan person med kunnande så får ni veta vad som gäller.

Så kan Ni tro på mig jag har faktiskt ett helt livs egen erfarenhet av detta plus yrkeserfarenheten och andra källor som jag avnämda orsak inte kan delge offentligt?!

Notera att jag INTE anklagat någon för dråp, jag skrev att någon kan genom detta indirekt ha orsakat en perons död det är skillnad och fullständigt möjligt!!

Ok, i morgon ska jag tänka på det (eller inte) när jag ska fotografera. Nu är denna diskussion är avslutad för min del.
 
Lite googlande med epilepsi och migrän som grund ger detta som några få källor och referenser det finns massor utöver detta:

Neuroportalen http://www.neuroportalen.com/svenska/epilepsi/epilepsi-sjukdom.php#5
Saxat från sidan:


 Fotostimulering är en vanlig utlösande mekanism vid grand mal. Vissa individer får anfall i samband med tex TV-tittande, flimrande ljus, datorspel eller solblänk på vattenyta.

Här kan kamerablixt jämställas med flimmrande ljus och vatetnblänk, egen upplevelse

Migränrelaterat http://www.pfizer.se/default____1864.aspx saxat från hemsidan

Ytterligare utlösande orsaker till ett migränanfall kan vara starka dofter eller starkt ljus

kamerablixten ger ett starkt ljus

Nästa hemsida http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=9&titelid=325&j=1 saxat från den

Faktorer som kan stimulera epileptiska anfall hos pat med epilepsi
Sömnbrist
Fotostimulering


återigen fotostimulering och det är just blixten som ger den negativa stimuleringen

http://skolarbete.nu/skolarbeten/epilepsi/ saxat från hensidan

Kramputlösande faktorer
Inom denna sjukdom pratar man om en anfallströskel eller en s.k. kramptröskel. Denna tröskel är hos de flesta epileptiker mycket låg, vilket medför att man lättare får anfall än andra människor. Det finns också faktorer som gör att man lättare når sin kramptröskel:

Hormonförändringar, kvinnor löper större risk att drabbas av anfall före menstruation och vid graviditet Abstinens, ett starkt begär efter något t.ex. alkohol kan utlösa anfall hos vissa individer Psykiska faktorer, hyperventilation i samband med oro och ångest kan leda till anfall Fotostimulering, mycket vanligt hos gruppen “stora epileptiska anfall” vilket kan vara TV‑tittande, flimrande ljus, datorspel… Lite sömn

Mera migrän och det är många som har det http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=251 fritt saxat från hemsidan

Omkring 15% av den vuxna svenska befolkningen lider av Migrän!

Sådär här är lite info det är bara att leta mera för den som vill få bättre koll eller som sagt tro på en som vet, det är ännu enklare
 
Senast ändrad:
Det jag vill fråga som motfråga till er som skriver ovan är vad har NI för belägg att ingen av de människor Ni fotat med blixt inte lidit skada, har Ni någonsin frågat dem efteråt eller ens brytt er om att kolla om det kan leda till några problem??

Nej, nej, nej, det är du som kommer med ett påstående och det är sålunda du som måste ha belägg för påståendet.

Missförstå nu inte ovanstående med att jag skulle vägra tro på vad du påstår. Det enda jag säger är att den som kommer med ett påstående har bevisbördan.

(Egna anekdoter räknas f.ö. inte. Med belägg menas vetenskapliga evidenser som styrker det påstående man gör.)
 
Kan inte vara tyst, ja det finns människor med sådana problem men du tar i lite väl hårt och lite väl brett.

En referens torde vara exempelvis länk till avhandling inom neruologi, pskologi eller medicin där detta påvisas, torde finnas ett gäng om det nu är ett utbrett eller åtminstone känt problem.

Självklart kan man inte som läkare, sjuksköterska eller terapeut bryta mot tystnadsplikt. Men den innefattar knappast dylika avhandlingar, medicinska skrifter.

Jag ser gärna en/flera sådana referenser då jag själv har problem med exempelvis strobljus.

Kamerablixtar är obehagliga, det tycker nog även fullt friska människor.
Att någon dött pga en olyckligt riktad kamerablixt ser jag gärna ett underlag för eller var det bara för att få reaktion du skrev detta?
Mvh Daniel

kan inte styrka det med juridiska bevis men ett mycket tänkbart scenario där det kan bli så är att en person med Epilepsi får ett anfall orsakat av fotostimulering = kamerablixt från en fotograf som visserligen inte menade att orsaka det men ändå gör det, efter att bilden är tagen får fotgrafen därifrån och ser inte resultatet av det den gjort, en person ramlar medvetslös i backen och fär ett kraftig EP anfall.

Vid ALLA stora EP anfall blir personen medvetslös och en vanlig följd av anfallet är kräkningar, har då personen hamnat på rygg när den medvetslös faller handlöst i backen när anfallet börjar och kräks så blir det kvar i halsen och personen kvävs till döds om ingen hjälper den och vänder den i framstupa sidoläge och rensarr luftvägarna.

Det har förekommit oklara dödsfall med personer som avlidit utonhus genom kvävning pga kräks i luftvägarna och som varit epileptiker men dödsorsasken har inte utretts helt då det inte varit fråga om brott, och inte heller har man kunnat avgöra om personen fått ett anfall strax före döden, men det är fullt möjligt att så är fallet det går inte att bevisa i efterhand.

Så nej det var inte främst för att få en effekt!
 
Nej, nej, nej, det är du som kommer med ett påstående och det är sålunda du som måste ha belägg för påståendet.

Missförstå nu inte ovanstående med att jag skulle vägra tro på vad du påstår. Det enda jag säger är att den som kommer med ett påstående har bevisbördan.

(Egna anekdoter räknas f.ö. inte. Med belägg menas vetenskapliga evidenser som styrker det påstående man gör.)

Läs inlägget ovan ditt!!!
Räcker det som referenser?
 
"Men istället så ifrågasätter de flesta det jag säger och kräver "referenser och bevis" därför att det jag säger är obekvämt och påverkar det egna handlandet framöver och väcker funderingar om vad man kan ha gjort förut utan att ha vetat om det."

Vad är obekvämt? Jag skiter högakningsfullt i om någon stör sig på mitt blixtljus. Det vore som att någon påstår sig vara allergisk mot luft.
 
"Vad är obekvämt? Jag skiter högakningsfullt i om någon stör sig på mitt blixtljus. Det vore som att någon påstår sig vara allergisk mot luft.

Vilken trevlig "not" inställning Du har till Dina medmänniskor, undrar om Du skulle tänka likadant om en Dig närstående hade dessa problem och blev drabbad, jag tror det skulle låta annorlunda då faktum är jag är säker på at tdet skulle det.
 
Bo,

Du behöver nog se över din upplysningstaktik en smula. Ingen gillar att bli anklagad och när du sedan griper fakta från luften så kommer många hålla sig väldigt skeptiska. Du har inte gjort din sak något i denna tråd än så länge. Därmed inte sagt att den inte är viktig.

Jag kan tänka mig att det kan vara ett problem för politiker och kändisar till exempel som måste värja sig mot ett hav av blixtljus.

Att lättning i dagsljus med en blixt skulle vara ett stort problem är nog något som inte särskilt många kommer svälja enkelt. Ljustyrkan är inte särskilt stor eftersom man inte vill att blixtljuset ska ta över och kan nog många gånger jämföras med ett ljusblänk från en ruta.
 
Hur ska man lösa detta "problem"?
Ska blixtljus på kameror förbjudas helt? Kanske det enda rätta.

Och du Reino som startade denna tråd, du skulle aldrig ha köpt din nya blixt. Helt bortkastade pengar.
Och du som bara ville ha lite tips.... du fick helt nya infallsvinklar vad det gäller blixtljus.
 
Läs inlägget ovan ditt!!!
Räcker det som referenser?

Nej, inte riktigt. Jag tror inte att det är många i tråden som har ifrågasatt att kamerablixtar kan utlösa epileptiska anfall. Det av dina påståenden som ifrågasätts är att det är 15-20% av befolkningen som lider av det.

Vid en hastig koll på dina referenser såg jag inget som styrker det, men jag kan ha missat det. I så fall får du peka lite mer noga på det.
 
Bo,

Du behöver nog se över din upplysningstaktik en smula. Ingen gillar att bli anklagad och när du sedan griper fakta från luften så kommer många hålla sig väldigt skeptiska. Du har inte gjort din sak något i denna tråd än så länge. Därmed inte sagt att den inte är viktig.

Jag kan tänka mig att det kan vara ett problem för politiker och kändisar till exempel som måste värja sig mot ett hav av blixtljus.

Att lättning i dagsljus med en blixt skulle vara ett stort problem är nog något som inte särskilt många kommer svälja enkelt. Ljustyrkan är inte särskilt stor eftersom man inte vill att blixtljuset ska ta över och kan nog många gånger jämföras med ett ljusblänk från en ruta.

Börjar visserligen bli trött både allmänt och på denna tråd så kanske missar något i det Du menar men var har jag missat i min statistik, jag har bara hämtat info från några publika hemsidor redovisade ovan efter at det begärdes referenser.
Sedan en uppskattning av antalet personer med olika neuroligiska sjukdommar och andra problem och hur många procent av befolkningen det motsvarar så blir det den summan visst en uppskattning men bra nära är det.

Sedan är det inte fråga om att anklaga någon enskild jag vill upplysa och informera om en för majoriteten på sidan föreliggande risk det är skillnad. Men det är visst inte forumkorrekt att påstå att fotgrafer på detta forum kan begå misstag trots att det jag säger är helt sant.

Bara för att Du och många med Dig inte upplever en upplättningsblixt i dagssljus som besvärande betyder det inte att en person med EP störs (Läs texten i länkarna ovan och på de hemsidorna om vad som utlöser anfall och begreppet "kramptröskel" så får Du en bättre bild av detta problem) eller har Du livslång egen erfarenhet av sjukdommen och har drabbats av hundratals anfall ofta orsakade om okunniga medmenniskor??

Jag har den erfrenheten och vet vad jag talar om det borde betyda något?

Tack vare bra mediciner och ett förebyggande agerande från min sida så är jag sedan flera år anfallsfri men sjukdommen är inte borta bara det att jag kan hantera den, precis som en nykter alkoholist. Men minsta lilla oförsiktighet från mig så åker jag dit igen så allt ansvar läggs på den drabbade i detta fall det är jobbigt och att sedan inte bli trodd gör det ännu tyngre.

det där blänket i ett fönster som du och de flesta inte reagerar på kan vara det som gör skillnaden, eller den där upplättningsblixten som inte var menad mot mig men jag kommer ivägen det är jag som får betala priset för något jag inte orsakat eller kan påverka tycker Du och andra att det är rättvist?
 
Du Bo som gärna vill diskutera, kan du ge Reino ett bra tips på hans grundfråga?
Och vad det gäller dina medicinska synpunkter så kan du väl skapa en egen ny tråd ang det.
 
Alla kan förstås lida av blixtljus. Avfyra blixten rakt i ögonen på kort håll, och jag lovar att alla som inte hinner blunda lider av det.

Det är förstås inte så man brukar använda en blixt, så just det problemet lär inte vara så värst stort.

Sen finns det också folk som blir irriterade av blixtfotografering, men dessa personer får nog i de flesta fall härda ut. Jag kan bli irriterad av att köerna till kassorna i snabbköpen ibland är långa, men det får jag ju stå ut med.

Till sist så finns det säkert en liten, liten del av befolkningen som kan bli sjuka av att en blixt avfyras i närheten, men vi kan inte sluta använda kamerablixtar pga det. Dessa personer får undvika miljöer där kamerablixtar används, precis som pälsallergiker får undvika miljöer där det finns många hundar och katter.

-----------------

Tips till trådskaparen: fotografera lite med din blixt i kontrollerad miljö och testa hur ljus och skuggor faller när du vinklar blixten på olika sätt och hur ljuset blir när du blandar befintligt ljus och blixtljus (det går ju att exponeringskompensera både det befintliga ljuset och blixtljuset så man kan variera blandningen en del).
Sätt upp en liten "studiomiljö" bestående av lite lagom stora prylar med en neutral bakgrund och placera kameran på ett stativ så att alla testbilder du tar får samma bildutsnitt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.