Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brudfoto- urval- de vill ha alla bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle ALDRIG leverera alla bilder...skulle alla bli bra så javisst...men handen på hjärtat, blir alla bra även för er mer garvade?

Skulle inte tro det även om procenten förmodligen är betydligt högre än för mig.

När jag lägger ut bilder så lägger jag bara ut dom som jag är helt nöjd med...dom andra finns helt enklet inte eftersom jag inte behåller skit.

Det är ingen som VET hur mycket jag fotat.
(nu fotar jag inte bröllop utan hundtävlingar, men det är ingen som räknar hur många gånger jag trycker på kanppen även om jag hade fotat bröllop)
 
Hopplösa kunder

Det låter helt i stil med den förändrade inställningen till foto. Har talat med en porträttfotograf (analoga bilder) som numera får se sina kontaktkartor inskannade av kunderna. Några beställningar på kopior blir det inte längre.
Nej, åt sådana kunder ska man nog inte arbeta om man ska må bra.
 
Varningsklockorna ringer ju för de flesta här - en kund som verkar gåpåig redan från början kanske man ska välja att inte ge efter på, och det värsta som kan hända är ju att man inte får den kunden och det var nog lika bäst det!
 
De värsta missarna kan man väl ta bort, men att sen ge brudparet "alla" bilder (som sagt, de vet ändå inte hur många "alla" är) i nåt litet format lämpligt att kika på via sin TV eller dator låter käckt.

20 år efteråt kanske det är just den där gamla bilden på salig farbror Erik som halvsover i ett hörn som är det enda glada minnet som är kvar...

Många "dåliga" bilder blir bättre av att ligga till sej liksom och för en utomstående fotograf är bilderna ändå värda noll. Om brudparet inte ens vet att de finns lär ju sannolikheten för efterbeställningar vara ganska låg.

Det är nog sällsynt att ett brudpar skapar ett fotoalbum med bara dåliga bilder för att misskreditera en fotograf.
 
"Snålkunder" eller "här är det jag som bestämmer"-kunder medför (har jag efter ett antal år insett) mest besvär, oavsett vilken bransch man är. Om de inte alls litar på din förmåga som proffs att bedöma den bästa lösningen, då vill du helst inte ha dem som kunder (om du inte är i akut ekonomisk kris). Det är min teori.
 
HDFS) (KGS skrev:
De värsta missarna kan man väl ta bort, men att sen ge brudparet "alla" bilder (som sagt, de vet ändå inte hur många "alla" är) i nåt litet format lämpligt att kika på via sin TV eller dator låter käckt.

20 år efteråt kanske det är just den där gamla bilden på salig farbror Erik som halvsover i ett hörn som är det enda glada minnet som är kvar...

Många "dåliga" bilder blir bättre av att ligga till sej liksom och för en utomstående fotograf är bilderna ändå värda noll. Om brudparet inte ens vet att de finns lär ju sannolikheten för efterbeställningar vara ganska låg.

Det är nog sällsynt att ett brudpar skapar ett fotoalbum med bara dåliga bilder för att misskreditera en fotograf.
Jag skapar miniatyrbilder i Capture One och printar ut 16 st på vanligt 80 gr. A4-papper med färglaserskrivare som dom får välja bilder från, är dom osäkra så får dom kika på skärmen.
Kvaliten räcker inte för att skanna in och göra nya bilder men väl för att göra ett urval på.
Förklarar ochså att jag sorterar bort bilder som dom blinkar på osv.
 
Jag har kört lite som Patrik på de få bröllop jag plåtat. Lämnat ut de flesta bilder på CD, 10x15.. eller ja.. inte ens det. För påseende. Kunderna har inte hört av sig igen, utan har tydligen nöjt sig med de små bilderna. Deras val, men det känns lite snopet..
 
dobos skrev:
Hur vet kunden hur många bilder du tog då? Säg att "detta är allt jag tog".

//Lasse


joo..men det gäller ju principen!
Har efter mycket tjat en gång i tiden lämnat iväg alla (sållade bort de värsta) bilder från ett bröllop och jag kände mig lite utnyttjad efteråt då vi kommit överens om något annat från början. Men som sagt..det tjatades och tjatades och inte blev det lättare av att jag kände en släkting till dem.

Det känns helt enkelt inte rätt att lämna ifrån sig ett stort gäng bilder som kanske sen cirkulerar runt på bröllopsforum mm på nätet. Inte så kul då man känner att man inte "kan stå för" arbetet varken tekniskt eller konstnärligt.
 
Jeppe skrev:
Kunderna har inte hört av sig igen, utan har tydligen nöjt sig med de små bilderna. Deras val, men det känns lite snopet..

Moderna tider, man tittar på datorskärm eller TV. När jag ger bort bilder i full storlek så blir människorna förgrymmade ibland. Bilderna är så stora att de inte ryms på skärmen, eller så tar de så lång tid att öppna...
 
Re: Hopplösa kunder

evaneva skrev:
Det låter helt i stil med den förändrade inställningen till foto. Har talat med en porträttfotograf (analoga bilder) som numera får se sina kontaktkartor inskannade av kunderna. Några beställningar på kopior blir det inte längre.
Nej, åt sådana kunder ska man nog inte arbeta om man ska må bra.

Nähä!
Och varför skulle de betala för kopior om de inte vill ha dem eller inte behöver dem? Märkligt beteende detta att människor som förmodligen tycker att fri marknad, konkurrens och kundmakt är bra saker i de flesta sammanhang, plötsligt inte tycker detsamma när det "drabbar" dem. Du är ju bildleverantör, inte ekonomiskt oberoende konstnär (antar jag), leverera bilder då! Vad som är dåligt eller bra, avgör väl kundens behov och köpkraft. Om en kund är nöjd med en bild tagen oskarpt med en mobiltelefon, så är det per definition en bra bild - du har levererat det kunden vill ha. Jag menar: om du köper, och betalar för, en Skoda så får du en Skoda. Tycker du att bilen är bra för dig, då har Skoda gjort en bra bil oavsett om den inte är i närheten av en Porsche - konstigt nog tycks detta inte gälla bilder.

Nej, jag är inte arg - jag har bara svårt för inkonsekvent beteende. :cool:

//Lasse
 
Jag tror det här har att göra med hur "proffsig" fotografen ifråga är. Det är nog inte helt rätt att bara lägga skulden på kunden i detta fall. Ett exempel:

Till min systers bröllop anlitades en släkting till en av de inbjudna kompisarna som fotograf. Hon var utbildad och skulle precis öppna en egen atelje. Så långt allt väl. Men vid själva fotograferingen visade det sig att hon var ganska osäker och bilderna blev inte alls som brudparet förväntat sig. Förmodligen tog det tekniska upp all uppmärksamhet för fotografen att sådant som bakgrund och ljus föll i glömska. En tid efter fick de via mail exempel på bilder från kontaktkartan (fotade både analogt och digitalt). Dessa var inget vidare och de frågade efter fler, som visade sig vara bättre. Alla dessa omständigheter gjorde att min syster och hennes man blev osäkra på fotografens bedömningsförmåga, och kände att de ville ha alla bilder bara för att själva kunna ta itu med att välja ut bilder. Till detta skall läggas att det tog ca 3 månader innan de fick se de första exemplen på bilderna, vilket är alldeles för lång tid.

Detta var ett exempel på en besvärande omständighet. Men överlag är jag med på att det bästa sättet att jobba på borde vara att det är upp till fotografen att bedöma vilka bilder som skall levereras. Men det bygger på att man har erfarenhet som fotograf och att det görs upp ordentligt innan fotograferingen.

Kan själv relatera till min egen yrkesbakgrund som snickare. Ofta när man skall göra ett jobb åt någon vill dom ofta ta på sig att skaffa material till jobbet. Det får mig ofta att tacka nej till jobbet eftersom jag vill jobba med de material jag anser vara bäst lämpade och som jag är van att jobba med. Men då fungerar det oftast att ha en lite "hård" attityd. Man tar själv kommandot och övertygar kunden om att resultatet kommer att bli bättre om de överlåter detta till mig som "proffs". Då övertygar man också kunden om att man besitter kunskaperna att bedöma vad som är nödvändigt för att bästa möjliga resultat skall uppnås.

Några tankar bara...
 
Min erfarenhet är att vara tydlig från början vad som gäller, sen bör man ändå ha en viss flexibilitet för att möta kundens behov, till viss gräns. Men får man dåliga vibbar från början så är det bättre att tacka nej, det tjänar man ändå på i längden. Men nu min fråga; i vilken storlek bör filen vara i pixlar ocj kb för att göra bra 10x15 kopior men inte större??
 
Malla skrev:
... i vilken storlek bör filen vara i pixlar ocj kb för att göra bra 10x15 kopior men inte större??
Ja GÅR göra större, det går det ju, säkert räcker det med 200 ppi på de flesta labb och då är det ju det man ska ha, men jag processar dem till 300 ppi - 10x15 cm - sRGB - och jpg-mellankvalle. Det ger bilder som väger oförskämt lite (packade runt 350 kb) men det blir ändå kanonfina printar. Öppnade är de 6 mb.
I pixlar vet jag inte.

Man kan ju testa några olika filer och skicka till labb om man vill vara säker på att inte "bjuda" på några pixlar i onödan men att det ändå ska bli kopior man kan stå för.
 
Mycket intressant diskussion här, känner att jag måste delge mina tankar som kund för att nyansera debatten lite :)

Då jag och min tjej gifte oss i somras ville vi ha ett dokumentärt reportage av vårt bröllop. Efter några år på fotosidan.se var våra krav fotograf väldigt höga, och det slutade med att vi betalade 4000:- för ett tretimmarsjobb. Vet inte om det är dyrt eller billigt, men som privatperson anser jag det definitivt som en hög utgift att betala med skattade pengar och utan momsavdragsrätt (till skillnad från ett företag).

Så långt allt ok, bilderna blev verkligen kanon. Nu står vi däremot inför dilemmat som diskuterats här. Vi vill, precis som den tilltänkta kunden till den som inledde tråden, gärna ha bilderna på en cd så att vi själva kan jobba med dem. Den största anledningen det är att vi (både jag och min fru) är "fotointresserade perfektionister" som även kan en del PS CS. Då vi vill ha bra bilder blir det återigen som privatperson väldigt dyrt när fotografen skall göra jobbet. Ett jobb som han i våra ögon inte gör bättre än oss (missförstå mig inte, vi gör det "tillräckligt" bra själva, resten är överarbete) men som kommer att kosta oss väldigt mycket. Det kan ju ganska lätt bli några dagars jobb att gå igenom tusen bilder och fixa till femtio av dem, kostar det då 700 kr/tim blir det återigen dyrt som privatperson. Jag vill återigen påminna om att fotograferingen gjordes mycket bra och vi hade inte kunnat göra den lika bra själva (då hade vi ju bett en kompis eller nåt), så den var värd pengarna.

Det jag vill komma till är att det handlar inte enbart om snålhet utan att man mycket mer kostnadseffektivt kan göra jobbet själv (och kanske tom tycker att det är kul!). Vad gör ni händiga hemmafixare själva när det skall tex målas en vägg? Hyr in en målare á 600 kr/h?

Frågan är hur mycket den "konstnärliga friheten" påverkas om fotografen inte får redigera sina bilder själv? Fotografen bestämmer ju ändå tillfälle, komposition och exponering helt själv. Det måste väl ändå ligga viss konstnärlighet i det? Och om kunden sedan är beredd att betala för det borde allt vara frid och fröjd?

Intressant inlägg tidigare ang att det är kunden som bestämmer vad som är bra och inte. Så är det ju faktiskt oftast. Sen kan man ju förstå om fotografen inte är nöjd när hans fotografiska intentioner "förstörs av en klåpare". Men då gör han nog bättre i att avstå. Fast jag tycker fortfarande att det finns en marknad för fotografer som ser fotograferandet som själva yrkesutövandet och sedan tar betalt för det.

Puh, det blev ett långt inlägg. Hoppas ni förstår vad jag menar, och så ser jag fram emot kommentarer!
 
säg hej då och hänvisa till den andra fotografen helt enkelt. Man ska aldrig frångå grundläggande principer...

Från början säger man exakt hur man jobbar... take it or leave it... Bråkstakar till kunder är jobbiga... "prutar-typen" är värst ^_^
Det tar man direkt som brist på respekt för hantverket imo.
 
Jag tycker inte att du har fel Mikael men det skall avtalas innan.
Det är inte roligt om bara en part är nöjd.

Jobbar inte den fotograf ni har använt som ni vill så har ni valt fel fotograf eller varit otydliga innan även om bilderna känns helt rätt.

En medelväg kanske kan vara att ni redigerar men lämnar printningen tillbaka till fotografen.

Man får försöka ge och ta och förklara vad man känner.
 
mikael_in_action skrev:
Mycket intressant diskussion här, känner att jag måste delge mina tankar som kund för att nyansera debatten lite :)

Då jag och min tjej gifte oss i somras ville vi ha ett dokumentärt reportage av vårt bröllop. Efter några år på fotosidan.se var våra krav fotograf väldigt höga, och det slutade med att vi betalade 4000:- för ett tretimmarsjobb. Vet inte om det är dyrt eller billigt, men som privatperson anser jag det definitivt som en hög utgift att betala med skattade pengar och utan momsavdragsrätt (till skillnad från ett företag).

Så långt allt ok, bilderna blev verkligen kanon. Nu står vi däremot inför dilemmat som diskuterats här. Vi vill, precis som den tilltänkta kunden till den som inledde tråden, gärna ha bilderna på en cd så att vi själva kan jobba med dem. Den största anledningen det är att vi (både jag och min fru) är "fotointresserade perfektionister" som även kan en del PS CS. Då vi vill ha bra bilder blir det återigen som privatperson väldigt dyrt när fotografen skall göra jobbet. Ett jobb som han i våra ögon inte gör bättre än oss (missförstå mig inte, vi gör det "tillräckligt" bra själva, resten är överarbete) men som kommer att kosta oss väldigt mycket. Det kan ju ganska lätt bli några dagars jobb att gå igenom tusen bilder och fixa till femtio av dem, kostar det då 700 kr/tim blir det återigen dyrt som privatperson. Jag vill återigen påminna om att fotograferingen gjordes mycket bra och vi hade inte kunnat göra den lika bra själva (då hade vi ju bett en kompis eller nåt), så den var värd pengarna.

Det jag vill komma till är att det handlar inte enbart om snålhet utan att man mycket mer kostnadseffektivt kan göra jobbet själv (och kanske tom tycker att det är kul!). Vad gör ni händiga hemmafixare själva när det skall tex målas en vägg? Hyr in en målare á 600 kr/h?

Frågan är hur mycket den "konstnärliga friheten" påverkas om fotografen inte får redigera sina bilder själv? Fotografen bestämmer ju ändå tillfälle, komposition och exponering helt själv. Det måste väl ändå ligga viss konstnärlighet i det? Och om kunden sedan är beredd att betala för det borde allt vara frid och fröjd?

Intressant inlägg tidigare ang att det är kunden som bestämmer vad som är bra och inte. Så är det ju faktiskt oftast. Sen kan man ju förstå om fotografen inte är nöjd när hans fotografiska intentioner "förstörs av en klåpare". Men då gör han nog bättre i att avstå. Fast jag tycker fortfarande att det finns en marknad för fotografer som ser fotograferandet som själva yrkesutövandet och sedan tar betalt för det.

Puh, det blev ett långt inlägg. Hoppas ni förstår vad jag menar, och så ser jag fram emot kommentarer!
Kanske hade det varit bättre om du hyrt en standin som brudgum och fotograferat själv? ;-)
 
I enstaka fall har jag faktiskt sålt rättigheten till kunden. De stod på sig att de ville ha allt material och då skickade jag en offert på 10.000kr och detta godtog kunden.

Jag sålde alla RAW bilder och rättigheterna att använda bilderna.

Så, ibland kan det vara ok att ge med sig. I vanliga fall gör jag inte som ovan men men.

Kunden var nöjd och jag fick betalt för ev. bortfall av extra inkomster.

Allt gott!

Patrik
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.