Mycket intressant diskussion här, känner att jag måste delge mina tankar som kund för att nyansera debatten lite
Då jag och min tjej gifte oss i somras ville vi ha ett dokumentärt reportage av vårt bröllop. Efter några år på fotosidan.se var våra krav fotograf väldigt höga, och det slutade med att vi betalade 4000:- för ett tretimmarsjobb. Vet inte om det är dyrt eller billigt, men som privatperson anser jag det definitivt som en hög utgift att betala med skattade pengar och utan momsavdragsrätt (till skillnad från ett företag).
Så långt allt ok, bilderna blev verkligen kanon. Nu står vi däremot inför dilemmat som diskuterats här. Vi vill, precis som den tilltänkta kunden till den som inledde tråden, gärna ha bilderna på en cd så att vi själva kan jobba med dem. Den största anledningen det är att vi (både jag och min fru) är "fotointresserade perfektionister" som även kan en del PS CS. Då vi vill ha bra bilder blir det återigen som privatperson väldigt dyrt när fotografen skall göra jobbet. Ett jobb som han i våra ögon inte gör bättre än oss (missförstå mig inte, vi gör det "tillräckligt" bra själva, resten är överarbete) men som kommer att kosta oss väldigt mycket. Det kan ju ganska lätt bli några dagars jobb att gå igenom tusen bilder och fixa till femtio av dem, kostar det då 700 kr/tim blir det återigen dyrt som privatperson. Jag vill återigen påminna om att fotograferingen gjordes mycket bra och vi hade inte kunnat göra den lika bra själva (då hade vi ju bett en kompis eller nåt), så den var värd pengarna.
Det jag vill komma till är att det handlar inte enbart om snålhet utan att man mycket mer kostnadseffektivt kan göra jobbet själv (och kanske tom tycker att det är kul!). Vad gör ni händiga hemmafixare själva när det skall tex målas en vägg? Hyr in en målare á 600 kr/h?
Frågan är hur mycket den "konstnärliga friheten" påverkas om fotografen inte får redigera sina bilder själv? Fotografen bestämmer ju ändå tillfälle, komposition och exponering helt själv. Det måste väl ändå ligga viss konstnärlighet i det? Och om kunden sedan är beredd att betala för det borde allt vara frid och fröjd?
Intressant inlägg tidigare ang att det är kunden som bestämmer vad som är bra och inte. Så är det ju faktiskt oftast. Sen kan man ju förstå om fotografen inte är nöjd när hans fotografiska intentioner "förstörs av en klåpare". Men då gör han nog bättre i att avstå. Fast jag tycker fortfarande att det finns en marknad för fotografer som ser fotograferandet som själva yrkesutövandet och sedan tar betalt för det.
Puh, det blev ett långt inlägg. Hoppas ni förstår vad jag menar, och så ser jag fram emot kommentarer!