Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brudfoto- urval- de vill ha alla bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Mångfald är bäst.....evulotionen avgör...

Jag fotar en del bröllop och jag har inget emot att lämna ifrån mig både JPEG och RAW bilder.
Jag tar ett pris "för jobbet", dvs fotograferingen, sen lägger jag ner ganska mycket tid på efterbearbetning av bilderna. Sorterar bort de allra sämsta och levererar "alla" bilder på DVD, även i RA W format om det önskas, till kunden. Jag vet att detta är önskvärt a många brudpar, och jag ser inget fel i det. På "normal" arbetstid jobbar jag som konsult, och de dokument som jag skapar, de äger kunden. Jag ser ingen skillnad i det jag gör som konsult eller som konstnär eller fotograf.
Jag tror att detta synsätt är kontroversiellt, speciellt hos "den gamla sorten" som gärna gärna tjänar extra på efterbeställningar, men eftersom vi lever i en marknadsekonomi där efterfrågan och utbud råder, så kan vi bara i efterhand se vilket som var "rätt", sett ur ett marknadsperspektiv.
 
Det handlar inte om några oönskade kopior. Kunden får en kontaktkarta från vilken han kan beställa kopior (för sig själv och hela släkten), alltså den gammaldags analoga modellen. Att från den kontaktkartan sedan skanna bilder och mångfaldiga dem är inte ok och ingår inte i avtalet. För att inte tala om hur kvaliteten blir!

Men egentligen är väl alla gamla regler nu passé och vi måste lära oss hur vi ska förhålla oss till digitalfotots fördelar och avarter.
 
Hade en förfrågan i somras från ett bröllopspar angånde prislista. (De enda som har tackat nej hittills)
De fick hicka när de såg att jag tar 11 kr/tackkortsbild (ex.moms). Jag fick i princip en utskällning för de visste faktiskt att man kan beställa bilder för 1,50kr nånstans. Jösses. Det är ju inte papper och bläck jag säljer, det är ju BILDEN!!


Jag lägger ner 10-15 timmar per bröllop vara 2 h är fotografering. Jag faktuerar 6000-8000 kr för en bröllopsporträttering inkl. allt. Min timpenning blir därmed mycket blygsam...

Hur man kan lägga ner 100.000kr på ett bröllop och sen snåla på fotograferingen är för mig en gåta.

//
Nina
 
supermax_fred skrev:
Mångfald är bäst.....evulotionen avgör...

På "normal" arbetstid jobbar jag som konsult, och de dokument som jag skapar, de äger kunden. Jag ser ingen skillnad i det jag gör som konsult eller som konstnär eller fotograf.
Jag tror att detta synsätt är kontroversiellt, speciellt hos "den gamla sorten" som gärna gärna tjänar extra på efterbeställningar, men eftersom vi lever i en marknadsekonomi där efterfrågan och utbud råder, så kan vi bara i efterhand se vilket som var "rätt", sett ur ett marknadsperspektiv.

Mycket bra inlägg. Det är precis det här jag menar. Om kunden (jag i det här fallet) endast vill ha fotografering och sedan redigera själv är det väl det som gäller. Det känns som att det krävs nytt synsätt på fotograferandet i framtiden, att det är själva jobbet man får betalt för. Inte de foton man får hemskickade ("De går ju beställa för 1 kr på internet").

Hasse: Bra förslag med standin, kanske det som krävs för en perfektionist. Blir dock väldigt svårt att hitta nån som är lika snygg som jag....

Skämt åsido, som jag sa var foto-jobbet förstklassigt utfört och det hade jag definitivt inte gjort bättre själv. Efterbearbetningen gör jag förmodligen inte heller bättre själv, men definitivt billigare, snabbare och precis som jag vill ha den (dessutom är det ju kul!).

Michael Nilsson: "Bråkiga kunder" skall man naturligtvis undvika och det är helt och fullt ditt eget val. Men som konsult kan jag säga att för min egen del finns det inga "bråkiga kunder". Kunderna är mitt levebröd och alla är mer än välkomna. Jag ser det snarare som en utmaning i att lösa deras problem. (Ditt inlägg kanske var ironiskt och då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattade)


En liten undran: Hur gör ni amatörer och proffs själva när ni skall bli fotade? Överlåter rubbet till en fotograf och köper loss papperskopior för en mindre förmögenhet? Eller vill ni vara med och redigera själva?
 
Happy Horse skrev:
Hade en förfrågan i somras från ett bröllopspar angånde prislista. (De enda som har tackat nej hittills)
De fick hicka när de såg att jag tar 11 kr/tackkortsbild (ex.moms). Jag fick i princip en utskällning för de visste faktiskt att man kan beställa bilder för 1,50kr nånstans. Jösses. Det är ju inte papper och bläck jag säljer, det är ju BILDEN!!


Jag lägger ner 10-15 timmar per bröllop vara 2 h är fotografering. Jag faktuerar 6000-8000 kr för en bröllopsporträttering inkl. allt. Min timpenning blir därmed mycket blygsam...
//
Nina

Som jag sa så betalade vi 4000:- för fotograferingen om ca 3 timmar. Det borde väl vara ok? Då kan jag sedan förstå kunder som tycker 11 kr/bild är dyrt när vilket internetlab som helst är billigare. Vad jag menar är att fakturera för det som kostar så att kunden förstår det. Sen kan du ju alltid antyda att om de lägger 3 kr/bild istället för 1,50 kr/bild så blir det förmodligen mycket bättre. Lättare att motivera kostnader då.

Happy Horse skrev:
Hur man kan lägga ner 100.000kr på ett bröllop och sen snåla på fotograferingen är för mig en gåta.
//
Nina

Så sa de som sålde kostymen, skjortan, slipsen, klänningen, skorna, blommorna, tårtan, maten, hotellet, lokalen, champagnen, frisyren och makeupen också...

Det är totalsumman som svider, inte de enskilda kostnaderna.
 
mikael_in_action skrev:
En liten undran: Hur gör ni amatörer och proffs själva när ni skall bli fotade? Överlåter rubbet till en fotograf och köper loss papperskopior för en mindre förmögenhet? Eller vill ni vara med och redigera själva? [/B]

Jag överlämnar allt åt fotografen. Jag verken vill eller har tid att sitta med ytterliggare bilder :D Sedan vill jag leva som jag lär...

Det som har förändrats är dock val av fotograf. Jag vet vad jag ska leta efter idag vilket jag inte gjorde innan 2002 :D Det är speciellt på mina barn som ibland får gå till, en "riktig" fotograf och inte pappa som min äldsta grabb säger :D

Patrik
 
Happy Horse skrev:

Hur man kan lägga ner 100.000kr på ett bröllop och sen snåla på fotograferingen är för mig en gåta.

//
Nina

Jag har haft denna diskussion på BT ett antal gånger. problemet är inte att fotograferingen kostar si eller så. Fotograferingen har i de flesta fall inte varit med i planeringen från start och då är alla ytterligare kostnader för höga.

Patrik
 
mikael_in_action skrev:
Som jag sa så betalade vi 4000:- för fotograferingen om ca 3 timmar. Det borde väl vara ok? Då kan jag sedan förstå kunder som tycker 11 kr/bild är dyrt när vilket internetlab som helst är billigare. Vad jag menar är att fakturera för det som kostar så att kunden förstår det. Sen kan du ju alltid antyda att om de lägger 3 kr/bild istället för 1,50 kr/bild så blir det förmodligen mycket bättre. Lättare att motivera kostnader då.



Så sa de som sålde kostymen, skjortan, slipsen, klänningen, skorna, blommorna, tårtan, maten, hotellet, lokalen, champagnen, frisyren och makeupen också...

Det är totalsumman som svider, inte de enskilda kostnaderna.

Mycket av det du räknar upp är borta dagen efter. Bilderna skall ni ha kvar länge, helst i flera generationer. 4-rätters och tårta antas motiverat men att överlåta plåtningen till "faster som ju har en bra kamera" är synd i såna sammanhang.
//
Nina
 
Senast ändrad:
Mikael, du verkar vara inne på konsultarvodestänket.

Vad tycker du är ett skäligt timarvode inkl restid och fria bildrättigheter för t ex erat bröllop.

För några år sedan debiterade Digital (om jag minns rätt) i snitt 2000kr/konsulttimme + moms.
 
Happy Horse skrev:
Bilderna skall ni ha kvar länge, helst i flera generationer.

Här finns ett litet krux. Som jag ser det är det idag allt färre fotografer som arbetar med teknik som vi vet är är generationsbeständigt (handkopierat sv/v på fiberpapper).
 
Där finns en stor fördel i det digitala. Om man sköter om sitt digitala original så lever den år ut och år in men hur många sköter det.

Troligtvis väldigt få.
 
Happy Horse skrev:
Mycket av det du räknar upp är borta dagen efter. Bilderna skall ni ha kvar länge, helst i flera generationer. 4-rätters och tårta antas motiverat men att överlåta plåtningen till "faster som ju har en bra kamera" är synd i såna sammanhang.
//
Nina

Jag är ingen som skulle lägga 100 000 på ett bröllop (tro mig!), men jag tycker ändå det är konstigt att resonera som du gör. För det första är det väl upp till var och en vilka kostnader man tycker är okej, och för det andra så är det kanske just eftersom bröllopet kostar 100 000 som man vill spara några tusen på fotograferingen.

Det måste i slutändan vara kundperspektivet som styr, för det är ju kunden som har pengarna. Så funkar det i marknadsekonomi, vare sig man gillar det eller ej.

Självklart förstår jag att det kan kännas surt att ge bort/sälja alla bilder och rättigheter. Jag har verkligen alla sympatier för yrkesfotografer, men om kunden ber att få köpa loss alla bilderna så får man övertala kunden, ställa upp eller tacka nej. Tackar man nej finns nog nån annan som tar kunden. Det är nog fotografyrket som behöver förändras, inte kundens attityder. Tyvärr, ska jag kanske tillägga?

MVH
 
Erik Schalin skrev:
Jag tycker inte att du har fel Mikael men det skall avtalas innan.
Det är inte roligt om bara en part är nöjd.

Jobbar inte den fotograf ni har använt som ni vill så har ni valt fel fotograf eller varit otydliga innan även om bilderna känns helt rätt.

En medelväg kanske kan vara att ni redigerar men lämnar printningen tillbaka till fotografen.

Man får försöka ge och ta och förklara vad man känner.

ja självklart... allting måste göras upp innan... annars sätter man sig själv på pottan helt klart.

Det jag menar är att om man är tydlig så blir båda parterna nöjda... annars går de någon annanstans.
 
Jag håller med Nina.

Kan inte förstå hur man kan riskera bilder från en så viktig dag genom att anlita första billigaste heller. Kvalité borde vara viktigast.

Själv kör jag principen att gå ut med priser som i 90% av fallen gör att kunden bokar någon annan. Dock inte värre priser än rimligt, men de 90% som slopar mig hittar ofta någon som plåtar för 1/3-del av det priset (ofta någon utan F-skatt eller någon som aldrig plåtat bröllop eller liknande förr.) Det gör mig inget. Det finns andra jobb som betalar sig bättre än bröllop iaf. (Och skulle de jobben försvinna så lever jag hellre på nudlar och bönor än att jobba näst intill gratis för brudpar iaf..)
 
mikael_in_action skrev:

En liten undran: Hur gör ni amatörer och proffs själva när ni skall bli fotade? Överlåter rubbet till en fotograf och köper loss papperskopior för en mindre förmögenhet? Eller vill ni vara med och redigera själva? [/B]


Jag och min man gifte oss i somras. Vi är båda två rätt hyfsade både på att fota och att efterbearbeta bilder, och faktum är att det är precis det som gjorde att vi överlät allt till ett riktigt superproffs!

Visst skulle vi ha kunnat anlitat vår fotograf, betalat för tiden och sedan endast beställt ett fåtal kopior samt övriga bilder på cd, men det har faktiskt varit helt uteslutet för oss. Det beror dels på en respekt för fotografer som yrkesgrupp, dels på att jag själv aldrig skulle släppa ifrån mig bilder som jag inte kan kontrollera slutresultatet av. Därmed vill jag heller inte kräva det av andra och jag kan t.o.m. tycka att det är bra med en fotograf som inte vill göra det för då vet man säkert att fotografen tar fullt ansvar från exponering till kopia och är mån om hur slutprodukten blir.

Jag vet att det finns många som resonerar annorlunda, men du frågade om hur vi andra gör och det här är min inställning.

Den krassa sanningen är ju både att man oftast får vad man betalar för (inkl. trygghet i att det blir bra bilder!) och att man i sin strävan för att ge vettiga villkor till dem man anlitar i många fall får rätta munnen efter matsäcken.

Våra bröllopsbilder kommer onekligen att kosta oss en rejäl slant, men jag kan nog samtidigt utgå ifrån att beloppet känns betydligt högre för oss än för vår fotograf som från beloppet måste dra både moms, skatter och avgifter och dessutom måste ha lagt ned en ruskiga massa tid på att gå igenom de 3 000 bilder (!) som togs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.