Annons

"Bristfällig" Check & Clean - Elmia

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin F skrev:
Vet inte hur de gjorde, men rent blev det i alla fall. Tog lite testbilder och de är helt prickfria :)
Mina hade några prickar. :'(
Fast min gyllene regel "så länge det är gratis kan man inte klaga".

Robin Gyllander skrev:
Fast min gyllene regel "så länge det är gratis kan man inte klaga".

Det kan man väl om det är värre. Kan de kalla det rengöring om den kommer tillbaka skitigare? Oavsett om det är gratis eller inte ska man inte tolerera att den sensorn är full med fett eller repor när den kommer tillbaka från rengöring.

Det spelar heller ingen roll om det är 14 åringar som är på prao, är det Nikon som står där och lovar ut rengöring ska det också rengöras, inte förvärras.

Det är inte gratis, det är ett billigt PR trick, det handlar bara om PR och kommer sensorn tillbaka i det skicket som för Håkan, så är det definitivt inte gratis, i värsta fall är det ett sensorbyte.

Jag tänkte på min rengörig från canon som inte vart bättre men int 100%.

hansen2 skrev:
Att försöka åtgärda ev fettränder själv ger Nikon utrymme att skylla på dig. Lämna in den så får de rätta till/reparera kameran.

/Johan

Håller fullständigt med!

Lämna in kameran till Nikon och låt dom åtgärda missären omgående!! Trots allt är det Nikon och varumärket dom spelar med. Och i deras monter ansvarar dom för personalen som anlitas!

/K

-CL- skrev:
Lite galet bara att peka ut ett märke...

Det är ju vi människor som håller ojämn kvalite!

För att en slarvat på en bilverkstad, är det förståss ingen policy hos den verkstan att slarva.
Den mekanikern kanske flyttar till en annan verkstad, och ökar spänningen på deras arbeten.

Osis bara, men det kunde nog hänt i vilket namn som helst. Sedan är det kanske lite brådis i mässmiljö, och kanske lite väl mycket rörelse i lokalerna för såna jobb. En tanke bara?

Jodå. Men begår en person ett misstag i egenskap av repressentant för ett företag, så är det upp till den firman att reparera skadan.

Att fela är mänskligt, men är trots det ingen ursäkt för att låta det bero.

/K

Skulle tro att det är fett. Skall mycket till för att skapa sådana repor i glasfiltret.
Att det är ränder på på längden och tvären är märkligt. Den som orsakade det kan inte ens fått grundkursen i sensorrengöring.
Normal gör man rent med pads bara i längsriktningen, annars blir den aldrig hyfsat ren.

Är det inte strån från en pensel som har fastnat på sensorn? Jag tycker inte det ser ut som repor.

Nu är kameran på väg till Nikon!
Skämtade bara lite, om att själv ge mig på att rätta till deras misstag.
Som många skriver är det mänskligt att göra fel.
Det blev säkert några hundra kameror som skulle rengöras, så stressen gjorde sig nog påmind.
Ändå fick jag ett glatt och trevligt bemötande.

Även om det är gratis, så tycker jag att man kan förvänta sig att det skall gå riktigt tillväga.
"Förstöra" sensorn kan vem som helst göra gratis.
Nu hoppas jag bara Nikon åtgärdar detta på ett snabbt och smidigt sätt.
I så fall är det inte mycket mer att orda om.
Det var inte min dag helt enkelt.

Men ett gott råd (som jag själv skulle följt!), är att ta en referensbild innan man lämnar in kameran, och sedan ta en efteråt för att enkelt kunna se resultatet.
I mitt fall var det inte så svårt att se att det blivit värre. Att zooma in i bilden kan jämföras med att zooma en klar natt mot stjärnhimlen, där fler och fler stjärnor uppenbarar sig.
Fast i mitt fall var det dammpartiklar (+ några oidentifierade föremål).

Kommer att meddela den slutliga lösningen på detta.

Har sneglat en tid på D300, så nu slog jag faktiskt till och beställde en :)
Vill inte uppleva en vår utan kamera!

Mvh / Håkan Nilsson

Se där, en lyckad marknadsföringsinsats från Nikon.

Dom fick ju sålt en kamera på lite gratisjobb ;-)

/Mats

Pjuuu säger jag. Förgrämade mig att jag inte tagit med min kameran när ja fick syn på Clean and Check monten.

Kan säga som så att jag inte beklagar mig så mkt längre=)

Grattis Håkan, du kommer bli mer än nöjd med kameran, jag behöver väl inte säga till dig att göra ren den själv i fortsättningen :)

PS ! Jag har haft min sen släppet i Nov, och ännu har jag inte behövt gjort ren den, tog ett test kort mot himmlen idag, och den hade endast tre pyttesmå prickar, tydligen funkar den automatiska rengöringen riktigt bra.

/kent

Zewrak skrev:
Det kan man väl om det är värre. Kan de kalla det rengöring om den kommer tillbaka skitigare? Oavsett om det är gratis eller inte ska man inte tolerera att den sensorn är full med fett eller repor när den kommer tillbaka från rengöring.

Det spelar heller ingen roll om det är 14 åringar som är på prao, är det Nikon som står där och lovar ut rengöring ska det också rengöras, inte förvärras.

Det är inte gratis, det är ett billigt PR trick, det handlar bara om PR och kommer sensorn tillbaka i det skicket som för Håkan, så är det definitivt inte gratis, i värsta fall är det ett sensorbyte.

Borde det inte räcka med att byta filtret framför sensorn?

En liten OT-fråga:

Är det någon skillnad vad det gäller "dammtilldragning" mellan cmos- och ccd-sensorer? Min 10D som jag köpte 2003 har jag fått rengöra (med gummiblåsa) tre gånger hittils, trots att jag är rätt slarvig av mig, och ofta låter den ligga utan objektiv monterat och så. Skulle jag fotografera himlen med den så skulle jag säkert upptäcka lite damm, men i normalt fotograferande har jag haft förvånasvärt lite problem med damm tycker jag.

Om Nikon gjorde fel kommer de troligen också rätta till det. Felet är gjort av en människa, inet Nikon. Som tur är, hade plötsligt nu även Canon servicen med rengörning vilket gladde min vän som var med på mässan. Dock hade de ej tryckluft tydligen, så huset blev inte "blåst" som hos Nikon som tydligen släpat med sig en kompressor från sthlm, kanske Lasses?

Jag tycker det är kul att de vill erbjuda sig, lärde mig ett o annat om capture, testade 24-70, IGEN, fick kameran putsad och urblåst, så jag kan nog inte klaga på något. Häftig monter dessutom.

Den stund jag var på Canon verkade också bra, inget "nytt", men kan man förvänta sig det på en mässa i jönköping :) ???

Fick idag (redan!) tillbaka min D80!!

På följesedeln står följande:
"Arbete Garanti - Utbyte av sensorn samt injustering och rengöring.OK"

Med tanke på att sensorn är bytt, så är det väldigt "raskt marscherat"! (Jag skickade kameran förra tisdagen, 6 dagar sedan!).
Så Nikon har verkligen rättat till misstaget som skedde på Elmia-mässan.
Och de fick även sålt en D300 :-D

//Håkan Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar