Annons

Bristande kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur går det då?

Kommenterar ni mer eller?
Jag har kommenterat 120 bilder sedan den 2:e april...och nej, det är inte tramskommentarer.

Jag har fått ett väldigt bra bemötande med mängder av feedback. Tack alla ni som uppskattar era kommentarer.
 
jag har visserligen ökat mitt kommenterande, men riktigt så många kommentarer har det inte blivit. kvalitet framför kvantitet säger jag och kommenterar svinbra istället :)
 
Rocksteady skrev:
jag har visserligen ökat mitt kommenterande, men riktigt så många kommentarer har det inte blivit. kvalitet framför kvantitet säger jag och kommenterar svinbra istället :)

Naturligtvis...Det är ju en förutsättning..som jag innan påpekade så är det kritik jag lämnar, men ibland är en bild så bra att det inte finns mycket att kritisera. Beröm är också en del av bildskapandet.
 
Jag brukar titta in på "nya bilder i bildkritik" och det som slår mig mest är mängden bilder som kommer var dag, bara man sitter en liten stund och börjar ögna igenom så har det helt plötsligt tillkommit ennu en sida....på både gott och ont.

Nu vet jag inte hur många bilder betalande medlemar kan lägga upp i bildkritik, men dom kan ju lägga upp fler i sina egna album än vad jag kan iallafall.
Men frågan är om man kanske skulle vända på det oavsett om man betalar eller ej.
Dvs, du kan lägga upp flera bilder i dina egna album, men endast tex 1-2 bilder i bildkritik eller något annat album i veckan.
Detta hade kanske fått folk till att verkligen tänka ut vilken bild dom verkligen är nöjd med och vill ha kritik på.
Och om det inte hade kommit lika många nya bilder så kanske folk här på sidan hunnit/orkat kommentera lite mer?

bara lite funderingar, vet inte om fler håller med eller ej.

Mv.

Johan

Ps. om det redan är så att det är max en bild i veckan så är det väl inget annat att göra än att börja kommentera utan bara f.n ha ha ; )
 
Jeppe skrev:
Hur går det då?

Kommenterar ni mer eller?
Jag har kommenterat 120 bilder sedan den 2:e april...och nej, det är inte tramskommentarer.

Jag har fått ett väldigt bra bemötande med mängder av feedback. Tack alla ni som uppskattar era kommentarer.
Min kommentardifferens (för de senaste 30 agarna) brukar ligga mellan 150 och 250. Sedan jag blev medlem november 2005 har jag lämnat drygt 800 förhållandevis relevanta/spontana kommentarer, vilket blir ungefär 5,5 per dag.
 
Jag tycker det är synd med allt berömösande. Det är kanske inte kommentarer som saknas utan blick till att faktiskt titta ordentligt på bilderna? Har varit och är usel på att kommentera ofta själv och tror jag kommit på en psykologisk bidragande orsak till att jag ofta avstår.. Varje gång jag läser andras kommentarer eller under senaste givna så finns nämligen massor av berömösande, 5:eek:r i betyg och gulligullkommentarer under både över och underexponerade bilder, under centrerade barn plåtade med blixt uppifrån och under oskarpa macroblommor med noll komposition. Varje gång undrar jag om det är mig det är fel på som inte lyckas se allt det vackra andra ser och så blir jag tyst..

Kanske försöker rycka upp tvivlet på min egen blick och ger mig på kommentarsförsök framöver igen, men det är svårt när man tappat tron. Ska jobba på det iaf..
 
Jeppe skrev:
Att skriva 10 st högkvalitativa kommentarer bör inte ta mer än 20 minuter.
2 minuter per bild att både hinna bedöma bilden och formulera en kommentar med kvalite? Det höjde inte min lust att kommentera, för med så kort tid lär jag sällan hinna få upp känslan och finna orden till de som kanske behöver dem bäst..
 
lottawe skrev:
Jag tycker det är synd med allt berömösande. Det är kanske inte kommentarer som saknas utan blick till att faktiskt titta ordentligt på bilderna? Har varit och är usel på att kommentera ofta själv och tror jag kommit på en psykologisk bidragande orsak till att jag ofta avstår.. Varje gång jag läser andras kommentarer eller under senaste givna så finns nämligen massor av berömösande, 5:eek:r i betyg och gulligullkommentarer under både över och underexponerade bilder, under centrerade barn plåtade med blixt uppifrån och under oskarpa macroblommor med noll komposition. Varje gång undrar jag om det är mig det är fel på som inte lyckas se allt det vackra andra ser och så blir jag tyst..

Kanske försöker rycka upp tvivlet på min egen blick och ger mig på kommentarsförsök framöver igen, men det är svårt när man tappat tron. Ska jobba på det iaf..

Hepp, ofta undrar jag om kritikern ens bemödat sig att betrakta bilden. Det har varit hög mysfaktor för länge på FS.
Men efter de senaste förändringarna med borttagandet av diverse räknare osv tycker jag mängden myskommentarer minskat en aning.

/Johan
 
Jag anser att om en bild lockar såpass mycket att man klickar fram den för att ta en titt, ja då bör den ju även vara värd att kommenteras på ett eller annat sätt. Oavsett om det e possitivt eller negativt. Eller?

Själv försöker jag att lämna en kommentar på varje bild jag klickar fram men jag kan villigt erkänna att det händer att jag inte skriver något. Skall försöka bättra mig.

I stället för att bestämma sig för att kommentera 10-20-30 eller fler så tycker jag att man kanske borde bestämma sig för att kommentera de som man faktiskt tar en liten närmre titt på.

Klickar man på den har det ju funnits nått som lockat till en närmre granskning.

Jag skall försöka i alla fall...
 
Tog mig i kragen och har hunnit kommentera två bilder idag iaf. Valde såna som jag ser brister i men som tidigare kommentatorer hyllat och hoppas att mottagarna ser det positivt med olika åsikter..

Att inte bara kommentera det jag själv gillar tror jag är det som jag själv utvecklas bäst av också. (för lite lagom ego sådär, så kommenterar jag nog mest för min egen skull när jag väl skriver iaf. Trots om några skulle se mig som en bitch för det, så lär jag mig mest av att kommentera på det sättet tror jag..)
 
Senast ändrad:
Bluedude skrev:
Jag anser att om en bild lockar såpass mycket att man klickar fram den för att ta en titt, ja då bör den ju även vara värd att kommenteras på ett eller annat sätt. Oavsett om det e possitivt eller negativt. Eller?
Det är en grundtanke som jag sypatiserar med (och ska försöka leva upp till). Däremot händer det ju rätt så ofta att jag tittar på bilder enbart för inspirationens skull och då orkar jag inte alltid kommentera också. Men visst kan det i vissa fall se väldigt mysko ut om en förhållandevis snygg och välkompad bild visats flera hundra gånger men endast fått någon eller ingen kommentar. Stackars den fotografen...
 
S v a r e t !

Förra sommaren lekte jag med lite siffror från FS och fick fram dessa "sanningar":

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42596

Inget häpnadsväckande, men ändå hoppingivande. Vill du få fler kommentarer så är det fullt möjligt.

Så, ladda upp många bilder och kommentera andra! Förmodligen hjälper det också om dina bilder är skitsnygga, så ta många bra bilder också ;)

mvh/johan
 
clindh skrev:
En gång i tiden hade vi en text under tumnaglarna, som indikerade antalet kommentarer som den fått.

Den togs bort efter synpunkter om att det inverkade negativt på de bilder som inte fått några kommentarer; att besökaren då vart mer nyfiken på att läsa andras kommentarer än att tycka till om en bild som intresserade en.

Men jag undrar om den inte kan ha positiv effekt åt andrta hållet; att man är mer intresserad att kommentera en fotografs bild (speciellt om den inte är så bra) om man ser att den ännu inte fått kommentar - drivet av sympati/hjälpsamhet?

Om vi låtsas att vi har en "nollvision"; alla bilder skall få en minst kommentar -- då måste de som kommenterar få veta vilka som behöver en kommentar också. Vad tros?

Jag kommenterar nästan aldrig bilder med många kommentarer, det är överflödigt.
Vad jag däremot saknar är "Visa alla nya bilder"
Jag upplever att kommentarerna har minskat drastiskt sedan den togs bort.
Numera lägger en del (inkl mig själv) upp en tråd om en bild om man vill veta vad folk tycker om den.
Som relativt färsk fotograf är det viktigt för mig att veta vad som INTE är bra i mina bilder, och bildkommentarerna har hjälpt mig mycket.
Dessutom är det lätt att tappa självförtroendet när bilderna man tar inte får några kommentarer, är de så dåliga?
Men när man lägger upp de i en tråd går det mycket bättre.
 
Dez skrev:

Vad jag däremot saknar är "Visa alla nya bilder"
Jag upplever att kommentarerna har minskat drastiskt sedan den togs bort.
Numera lägger en del (inkl mig själv) upp en tråd om en bild om man vill veta vad folk tycker om den.
Som relativt färsk fotograf är det viktigt för mig att veta vad som INTE är bra i mina bilder, och bildkommentarerna har hjälpt mig mycket.
Men om du lägger in den i en pool så kommer den ju upp bland nya poolbilder. Det är ju liksom vitsen med pooler att kritik ska efterfrågas där.
 
Re: S v a r e t !

johanlind skrev:
Så, ladda upp många bilder och kommentera andra! Förmodligen hjälper det också om dina bilder är skitsnygga, så ta många bra bilder också ;)
Kul att du gjort den här genomgången. All heder! Och visst bekräftar den vad många redan gissat.
 
Lösningen

Bara så att ni vet. Jag har påbörjat en liten kampanj som går ut på att kritiskt granska och kommentera bilder på hundar, katter, fåglar och insekter. En del medlemmar kommer säkert att bli förgrymmade men förhoppningsvis tar de kritiken till sig.

Målet är förstås att minska antalet bilder tagna rakt-upp-och-ner till förmån för de planerade och genomförda bilderna som väcker betraktarens intresse och lust!

Har också skrivit en lite blänkare om detta på 'min' sida.

Häng gärna på.
 
bra initiativ. jag har verkligen inte orkat kommentera dessa bilder pga dess antal. ibland är det en bild på en fin hund men mycket sällan är det en fin bild på en hund.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.