Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bristande kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Hej,

Jag tycker generellt sett att många medlemmar har svårt för att kommentera bilder på FS. Visst finns det vissa bilder som kommenteras rejält, men vad hände med alla andra bilder som förtjänar (bra eller dålig) kritik?

Vad kan det här fenomenet bero på, och vad kan man göra för att uppmuntra till förändring?

Bästa hälsningar
Ulf
 
jag tror att det handlar om att det numera finns så många bilder på fotosidan att man inte tar sig tiden till att kommentera dem.

jag kan givetvis bara prata för mig själv men när jag kollar på de bilder som läggs upp i kritikpoolerna så "skummar" jag igenom miniatyrerna för att klicka upp de iögonfallande bilderna till stor storlek och inte ens då kommenterar jag alla.

jag tycker dock att man borde kommentera mera, oavsett resultat och jag försöker sträva efter det själv. det vore roligt om det blev praxis att kommentera eller varför itne bara berömma de bilder man tycker om, eller ge förslag till de bilder man tycker hade kunnat bli bättre.

/Albin
 
En gång i tiden hade vi en text under tumnaglarna, som indikerade antalet kommentarer som den fått.

Den togs bort efter synpunkter om att det inverkade negativt på de bilder som inte fått några kommentarer; att besökaren då vart mer nyfiken på att läsa andras kommentarer än att tycka till om en bild som intresserade en.

Men jag undrar om den inte kan ha positiv effekt åt andrta hållet; att man är mer intresserad att kommentera en fotografs bild (speciellt om den inte är så bra) om man ser att den ännu inte fått kommentar - drivet av sympati/hjälpsamhet?

Om vi låtsas att vi har en "nollvision"; alla bilder skall få en minst kommentar -- då måste de som kommenterar få veta vilka som behöver en kommentar också. Vad tros?
 
det skulle kanske vara något jag.

när jag reflekterar över mina egna bilder och ser vilka som fått mest uppmärksamhet så kollar jag inte så mycket på hur många kommentarer de fått utan hur många de har visats för. jag vill få folk att stanna upp och kolla på bilden, kanske reflektera över den och då är det givetvis roligt att få en kommentar, men för mig är det inte det viktigaste.
 
clindh skrev:
En gång i tiden hade vi en text under tumnaglarna, som indikerade antalet kommentarer som den fått.


Förut gjorde jag faktiskt så att jag kommenterade många bilder bara för att dom inte fått några kommentarer.
Kan mycket väl tänka mig att den funktionen återinförs.
Sedan tror jag att vi dessutom måste tjata på varandra mer att kommentera just dessa bilder.
 
Jag tänker helt enkelt kommentera 10 bilder varje dag. Startar den 1:e april (och nej det är inget skämt ;))

Hoppas på att detta i förlängningen ska dra med mig flera medlemmar.... Så.. vilka är med? :q

Men frågan är om det handlar om just det här med okommenterade bilder. Jag kommenterar hellre bilder som jag gillar eller som jag upplever som rätt i tanke men fel i utförandet.
 
Lista

Jag har föreslagit det tidigare. Men jag vill ha en "lista" för bilder som inte ännu har fått en kommentar. Högst upp på listan placeras den bild som legat på FS längst tid utan att ha fått en kommentar. Så fort den bilden har kommenterats flyttas den ner på listan och en annan bild flyttas upp.

Jag tror att det skulle driva oss medlemmar till att kommentera dessa bilder. Och målet är ju självklart att alla bilder ska få minst en kommenter...
 
Jeppe skrev:
Jag tänker helt enkelt kommentera 10 bilder varje dag. Startar den 1:e april (och nej det är inget skämt ;))

Hoppas på att detta i förlängningen ska dra med mig flera medlemmar.... Så.. vilka är med? :q

Jag borde nog hänga med på det. Jag har varit riktigt dålig på att kommentera bilder den senaste tiden.
 
Re: Lista

Xi_ skrev:
Jag har föreslagit det tidigare. Men jag vill ha en "lista" för bilder som inte ännu har fått en kommentar. Högst upp på listan placeras den bild som legat på FS längst tid utan att ha fått en kommentar. Så fort den bilden har kommenterats flyttas den ner på listan och en annan bild flyttas upp.

Jag tror att det skulle driva oss medlemmar till att kommentera dessa bilder. Och målet är ju självklart att alla bilder ska få minst en kommenter...

det skulle nog bli en väldigt lång lista om ALLA bilder skulle vara med.. däremot borde det gå att tillämpa en sån funktion i bildpoolerna. bra idé, jag kan skriva under på den.

mvh albin
 
Re: Re: Lista

Rocksteady skrev:
det skulle nog bli en väldigt lång lista om ALLA bilder skulle vara med.. däremot borde det gå att tillämpa en sån funktion i bildpoolerna. bra idé, jag kan skriva under på den.

mvh albin

Menade inte riktigt att alla bilder behövs visas samtidigt. Snarare de 20 bilder som legat längst tid på fotosidan utan att ha blivit kommenterade.

//Per
 
Jag kör helt enkelt efter konceptet att alltid ge fler kommentarer än vad jag får. inte så mycket jobb med tanke på att man inte fått så många :)
 
Rocksteady skrev:
när jag reflekterar över mina egna bilder och ser vilka som fått mest uppmärksamhet så kollar jag inte så mycket på hur många kommentarer de fått utan hur många de har visats för. jag vill få folk att stanna upp och kolla på bilden, kanske reflektera över den och då är det givetvis roligt att få en kommentar, men för mig är det inte det viktigaste.
Visst är det en poäng om en bild blivit betittad låt säga tusen gånger men det är ju en helt annan sak om den dessutom blir kritiserad. Kritik är ju var som får en att utvecklas.
 
Jeppe skrev:
Jag tänker helt enkelt kommentera 10 bilder varje dag. Startar den 1:e april (och nej det är inget skämt ;))

Hoppas på att detta i förlängningen ska dra med mig flera medlemmar.... Så.. vilka är med? :q

Oh no, risken är uppenbar att vi hamnar i diket igen där antalet avgivna kommentarer blir hett vilket är detsamma som en orgie i skräpkommentarer.

Men något bör kanske göras. Varför inte rikta in sig på att leverera en *kvalitativ* kommentar per dag?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Oh no, risken är uppenbar att vi hamnar i diket igen där antalet avgivna kommentarer blir hett vilket är detsamma som en orgie i skräpkommentarer.

Men något bör kanske göras. Varför inte rikta in sig på att leverera en *kvalitativ* kommentar per dag?

/Johan

Att skriva 10 st högkvalitativa kommentarer bör inte ta mer än 20 minuter. Idag har jag, enligt utlovat kommenterat, inte 10 bilder utan 20..eftersom jag faktiskt glömde bort det i går.

Jag undviker enkla kommentarer såsom Jättebra och underbart och försöker istället ge konstruktiv kritik och berömma det som är bra.

Med detta tilltag hoppas jag att fler kommer att hänga på.
 
man känner sig ju nästan taskig när man ger någon dålig kritik. även om den är konstruktiv. hur många har egentligen fått en dålig kommentar här? är det så att man väntar med att kommentera tills man ser en bild man tycker om enligt "har du inget gott att säga, säg då ingenting alls"?

jag ska börja säga till när det är någonting jag inte tycker om. hoppas att fler följer, för en ryggdunk, hur genuin den än är, kan vara ganska intetsägande för framtida bilder man tar. mer avhyvlingar! ;)
 
Albin, visst ska du väl kunna ge konstruktiv kritik, typ angående kompositionen, exponeringen eller liknande!? Ingen (hoppas jag) tar illa upp om man får vettiga råd och tips. Jag har fått massor och det är jag mycket tacksam för.
 
jag strävar självklart efter att vara så konstruktiv i mitt kritiserande som möjligt. men ibland ser jag bilder som varken verkar ha tanke eller teknik bakom sig och då är det svårt att ge förslag på hur just det kortet hade kunnat bli bättre. men då ställer jag frågor vad meningen med kortet ska vara, och förhoppningsvis får jag svar.

men om man anser att sina foton är tillräckligt bra för att lägga upp i kritikpoolen så måste man kunna tåla lite negativ kritik tycker jag.

mvh / albin som försöker vara konstruktivt kritisk
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.