Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brist på Nikon efter katastrofen i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

djabag

Medlem
Mycket talar för att en komponentbrist kommer att slå hårt mot alla tillverkare av elektronik. Mycket av vitala delar i all elektronik tillverkas i Japan. Många fruktar en dominoeffekt där brist på delar kommer vara stor även fast fabriken inte direkt drabbats av katastrofen. T.ex. har stora mängder av importerat kol förstörts av havsvatten och även transportsystemet är illa åtgånget.

Intressant att notera att många nu vill sälja sina D700 för de hoppas att D800 är på väg in, men det kan dröja länge innan vi får se den. Några spår också brist på Nikons "Highend" optik. Inte nu direkt, men om 3-6 mån.

Ja det finns ju stor risk att många branscher får bekymmer med viktiga komponenter till sina produkter.
Det är ju långt ifrån bara Nikon som kommer drabbas. Att deras "Japan produkter" drabbas i någon form av utsträckning är ju väldigt troligt men även övriga produkter kan ju drabbas. Fabrikerna i Thailand (eller vart det är) använder förmodligen några komponenter från Japan.

Hade inte Sony stängt 12 fabriker nu och hotade lämna Japan med produktion?

Även svensk industri kommer nog få problem oavsett om det är bilindusti eller annan.

Men vad gäller Nikon så är det kanske inte säkert att D800 blir sen pga detta?
Beror ju på i vilken fas dom ligger nu... är det förserie har dom säkert komponenter till den hemma och kan producera för att testa om fabriken är ok.
Sen beror det ju på när tillverkningen för konsument var tänkt att komma igång...

En fråga man bara kan spekulera i...

Men man lider med det Japanska folket!

Shin-Etsu, som är världens största tillverkare av kiselskivor, har stängt två fabriker. De står för hälften av Japans behov av 300 mm wafers.
Renesas Eastern Japan Semiconductors har stängt sju av 22 fabriker.

ja, stackars oss.....

Nej men stackars Japaner som behöver få in pengar för återuppbyggnaden och för dom som behöver få tillbaka sitt arbete för att få mat på bordet ... tänk lite längre än till dig själv kanske ...

ja, stackars oss.....

Info till alla på fotosidan. Man får inte diskutera hur tillgången på någon typ av utrustningen från Japan ser ut i dagsläget, eller i framtiden. Om du planerar inköp av produkter som kan tänkas bli svåra få tag i så får du vad du än gör inte fråga det här, det är locket på som gäller i minst 10 år. Vi får hoppas alla dagstidningar också följer denna nya lagstiftning.

Info till alla på fotosidan. Man får inte diskutera hur tillgången på någon typ av utrustningen från Japan ser ut i dagsläget, eller i framtiden. Om du planerar inköp av produkter som kan tänkas bli svåra få tag i så får du vad du än gör inte fråga det här, det är locket på som gäller i minst 10 år. Vi får hoppas alla dagstidningar också följer denna nya lagstiftning.

Och vad grundar du detta på, förbjuder Fotosidan sina medlemmar att diskutera tillgången på japanska tillbehör etc.

det låter ju lite sjukt om folk blir irriterade här hemma för att de måste vänta med att köpa sin nya D800 eller vad det nu är för att dom där i Japan har tvingats stänga sina fabriker.

Jag förstår inte varför det är sjukt. Varför ska skälet till en försening få bestämma om man får bli irriterad på förlängd väntetid eller ej? Man kan väl både hysa sympati med de som drabbats av katastrofen och vara irriterad för egen del samtidigt?

Det känns som att man annars på något sätt borde tycka att man ska undertrycka alla sina egna känslor och istället enbart uppfyllas av sorg för allt lidande - även utanför katastrofen i Japan?

(Nu bortser jag givetvis från att irritation över förseningar inte är så värst konstruktivt till att börja med.)

Snarare är att man reagerar på drama queens som kommer med olänkade domedagsprofetior och uttalanden som, t.ex: "Många fruktar..."

Michael - Ja ja, det går nog fotografera med en gammal kamera också -

Tror du kanske missade ett mått av sarkasm i inlägget.

Missade ingen sarkasm alls faktiskt, men jag tycker att den typen av inlägg helt saknar relevans i denna tråd

Blir så onödigt dålig stämning när vissa ska vara ironiska/sarkastiska bara för att någon ställer en ibland korkad eller vettig fråga, den personen kan ju istället läsa de trådar som är av intresse för henne/honom

Missade ingen sarkasm alls faktiskt, men jag tycker att den typen av inlägg helt saknar relevans i denna tråd

Blir så onödigt dålig stämning när vissa ska vara ironiska/sarkastiska bara för att någon ställer en ibland korkad eller vettig fråga, den personen kan ju istället läsa de trådar som är av intresse för henne/honom

Fast ironin/sarkasmen var ju inte riktad mot tråden utan mot ett negativt inlägg?

Med tanke på hur det bla annat ser ut i Natori(som inte ligger allt för långt ifrån Sendai) så skall man nog inte förvänta sig att det kommer att levereras några större mängder från Nikons fabrik i Sendai:

http://www.globalpost.com/video/5632538/japan-crawling-out-the-wreckage

Även om Nikon och dom andra tillverkarna får igång sina kamera/objektiv-fabriker så ska man nog inte hoppas på allt för mycket utan det kan ta väldigt lång tid innan dom verkligen är "online" igen då dom är beroende av att allt annat i "kedjan"(leverantörer av komponenter mm) är fungerande för att dom skall kunna producera och leverera sina produkter.

Det gjorde han säkert. Men du själv, är du fortfarande nöjd med inlägg #6..?

;-)

Absolut, det står jag för. Dom som sitter på någon sorts moralisk hög häst och säger att ingen borde bry sig om att dom får vänta på prylar tänker inte nog långt. Det är människor i Japan som arbetar i fabrikerna som står stilla nu och det är faktiskt viktigt att dom får igång verksamheten igen. Det kan ju vid första tanken verka omtänksamt att säga att "jag bryr mig inte ifall jag får vänta på min kamera", men det är inte så enkelt, vad det egentligen betyder är ju att det är folk i Japan som förlorat sin inkomst.

Får man bry sig om kameror alls så länge det händer hemska saker i världen?

Det är ju inte precis så att japanerna får det bättre om vi sitter här och tycker synd om dem, det är bara hyckleri av näst värsta sort...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar