ANNONS
Annons

Brist på L-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Lade in en beställning på en 24-105/4L IS i början av december hos en av de stora leverantörerna. Leveranstadum var då den 13/12, men har sedan dess skjutits upp ett flertal gånger.

När jag i dag fick senaste uppskjutningsbeskedet (framskjutet till första veckan i februari) sinade mitt tålamod och jag började titta efter alternativa leverantörer. Fast det visade sig inte helt lätt. På flera ställen ser jag att 204-105/4 eller 24-70/2,8 (som jag också kan tänka mig) är restade tills i slutet av månaden.

Är det någon som vet en butik som kan leverera en 24-70/2,8L eller en 24-105/4L mot faktura (org.nr finnes) omgående? Eller har Canon så stora problem med att leverera objektiv just nu?

är det inte det objektivet som återkalldes med fel? Isåfall är det ett kät faktum att dom inte KAN leverera det objektivet... men om det är samma vi pratar om så är felet avhjälpt och dom ska nu återhämta ungefär 6 månaders beställningar.. antar också att alla som redan köpt ett men fått det återhämtat står i förtur till de nya objektiven...

Jag beställde ett 70-200 f/2.8 L för inte alls så längesen. Supporten på Scandinavian Photo hade ingen som helst aning om när leveransen skulle komma. Canon har tydligen massa problem världen över med sina leveranser. Förmodligen är det som Jon nämnde att det har med flouritglasen att göra.

Jag hoppas bara på att de hinner få in några gluggar innan mars...

Jag beställde mitt EF 24-105/4 från Cyberphoto den 27 dec och fick det den 12 jan. Har du provat där?

Grundregeln verkar vara att Canon har restnoterat allt lite dyrare...

Jag har sedan länge gett upp och handlar allt från USA, t.ex. http://www.bhphotovideo.com, där det mesta finns i lager och dessutom är billigare.

Cyberphoto räknar med att få in 70-200 f/2.8L i slutet av januari-mitten av februari.

Förmodligen kommer andra L-gluggar med den leveransen?

Canon 70-200 f/4L

Beställde Canon 70-200 f/4L från Cyberphoto den 30/12 och de ska få in den på lager i vecka 4 enligt ordern.

// Tobbe

Kan ju berätta så här i efterhand att det var Dustin jag hade baställt ifrån från början. Dom hade planerat leveransdatum 3:e februari för 24-105/4L IS och den 20:e februari för 24-70/2,8L.

Ett slag för Zebramedia

Hej,

Kan inte låta bli att slå ett slag för Zebramedia som skaffade fram ett EF400/5.6L åt mig på stubinen strax före jul trots att de lokala förmågorna inte ens kunde få fram ett leveransdatum. All heder åt sådan kundsevice. För övrigt fungerade allt helt perfekt med Zebramedia, och jag kan mycket varmt rekommendera dem!

mvh Torleif

Jag har beställt nya 70-300 IS i början av december, och då skulle Canon få in den veckan innan jul, men den blev framflyttad till 19 Januari.
Så får se om den blir levererad denna vecka.

/Magnus

Re: Ett slag för Zebramedia

Torleif skrev:
Hej,

Kan inte låta bli att slå ett slag för Zebramedia som skaffade fram ett EF400/5.6L åt mig på stubinen strax före jul trots att de lokala förmågorna inte ens kunde få fram ett leveransdatum. All heder åt sådan kundsevice. För övrigt fungerade allt helt perfekt med Zebramedia, och jag kan mycket varmt rekommendera dem!

mvh Torleif

Samma här, jag letade efter 300/4L IS i början av december. Ingen annan leverantör kunde ge ens ett preliminärt datum för leverans. "Vet ej alls när det kommer, men absolut inte före februari 2006", var ungefär vad de flesta svarade.

Tittade in på Zebra Media. Där var den billigare än hos någon annan. Dessutom stod det att de hade den i lager och kunde leverera inom 2 till 8 dagar. Riktigt så fort gick det inte, då de tydligen inte alls hade den i lager. Men efter 10 dagar, kring den 20:e december hade jag objektivet hemma. Med de andra leverantörerna skulle jag ha fått vänta fortfarande än i dag. Kanon bra, Zebra Media!

Ja, aj va jag har slitit för att snabbt få ihop min objektivarsenal! Det har varit rejält slut i USA oxå, så begagnatmarknade blev mitt alternativ. Började hänga på Fredmirandas Buy & Sell och Ebay, inom ett par dagar hade jag lyckats roffa åt mig 35/1.4, 85/1.4, 135/2.0, 200/2.8. Alla i "mint-condition" och några sparade tusingar på köpet.

Garantin kan man ju se sig i stjärnorna om.

Canon letade i varje skrymsle och vrå efter tillräckligt mycket flouritglas så att de kunde tillverka sitt 30.000.000 EF-objektiv!

Nu finns det inte mer sådant glas kvar. Ni som inte fått era gluggar än blir utan.

;-)

"Canon today celebrates the cumulative production milestone of 30 million interchangeable EF lenses, in less than twenty years since the launch of Canon’s EOS camera system and the EF lens mount. Indicative of the accelerating popularity of SLR photography, 10 million EF lenses have been produced in the last five years." - saxat från dpreview.com

Jonsjoberg skrev:
vad jag hört så är det stor brist på flouritglas som ger canon stora leveransproblem

Konstigt det bara ar brist pa fluorit-glas till det objektivet. De andra 10 objektiven med fluorit levereras utan problem varje dag. Och alla super-telena med mycket storre glas finns att fa tag pa varje dag du vill kopa dem.

Forr i tiden nar objektiv tillverkarna anvande naturligt fluorit-glas sa kunde det vara svart. Men Canon anvander bara konstgjort glas som de sjalva tillverkar sa det ar inga problem nu.

Dessutom har de uteslutet bly helt ur tillverkningen för att slippa problem med miljön. Sen är det säkert någontting om ISO-certifiering med i bilden också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar