Annons

Brightscreen och Katz Eye

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att byat mattskivan i min D700 för att göra manuell fokus lättare. Är det någon här som har testat Brightscreen eller Katz Eye?

I så fall.. Hur funkar det? Blir det lättare?
 
Jag är lite sugen på att byat mattskivan i min D700 för att göra manuell fokus lättare. Är det någon här som har testat Brightscreen eller Katz Eye?

I så fall.. Hur funkar det? Blir det lättare?

Kolla nere i vänstra hörnet.

He,he har precis diskuterat det här i en annan tråd, enligt all expertis så är det inga problem att fokusera manuellt ens med en Nikon D40 som alltså har en kamera som har mindre sökare än den du har.
Så det är bara att bita ihop, det blir inte bättre än så här.

För att vara ärlig, jag håller med dig att fokusera manuellt med dagen kameror är inte lätt (även med fokusindikation) man vill ju ha koll.
Fx/Dx verkar inte ha någon betydelse, det är svårare än när kamerorna var annpassade för manuell fokusering.
Katz Eye har jag hört skall vara bra, men har inte testat själv.

Hoppas det löser sig , tungt att vara Nikonägare idag svårt att se något i sökaren och R&R som sågar er fullständigt.
Skall bli kul att se hur Grevture och gänget rundar det här.

Jag lutar mig tillbaka och poppar popcorn.


Hadet Micke.
 
Jag kollar nere i hörnet ;) men det är svårt att både kolla där och på motivet samtidigt.
Jag kan säga att det är grymt stor skillnad mellan DX och FX. Det är i princip omöjligt att fokusera manuellt med min D300, men med D700 går det betydligt mycket bättre.

Kolla nere i vänstra hörnet.

He,he har precis diskuterat det här i en annan tråd, enligt all expertis så är det inga problem att fokusera manuellt ens med en Nikon D40 som alltså har en kamera som har mindre sökare än den du har.
Så det är bara att bita ihop, det blir inte bättre än så här.

För att vara ärlig, jag håller med dig att fokusera manuellt med dagen kameror är inte lätt (även med fokusindikation) man vill ju ha koll.
Fx/Dx verkar inte ha någon betydelse, det är svårare än när kamerorna var annpassade för manuell fokusering.
Katz Eye har jag hört skall vara bra, men har inte testat själv.

Hoppas det löser sig , tungt att vara Nikonägare idag svårt att se något i sökaren och R&R som sågar er fullständigt.
Skall bli kul att se hur Grevture och gänget rundar det här.

Jag lutar mig tillbaka och poppar popcorn.


Hadet Micke.
 
Jag kollar nere i hörnet ;) men det är svårt att både kolla där och på motivet samtidigt.
Jag kan säga att det är grymt stor skillnad mellan DX och FX. Det är i princip omöjligt att fokusera manuellt med min D300, men med D700 går det betydligt mycket bättre.

Ibland längtar jag tillbaks till min LX med ljusschaktsökare.

Micke.
 
jag har en katz eye till min D90 som väntar på mig nånstans i posthanteringen, så jag hoppas i alla fall att det ska bli lätt att fokusera manuellt för då kan man köpa ett par fina manuella gluggar...
 
Jag är lite sugen på att byat mattskivan i min D700 för att göra manuell fokus lättare. Är det någon här som har testat Brightscreen eller Katz Eye?

I så fall.. Hur funkar det? Blir det lättare?

Jag har satt in en skiva med gammaldags mikroprismaraster ( tror jag det hette) och snittbild i mitten härifrån: http://www.focusingscreen.com/
vilken jag kan rekommendera. Det går mycket enklare och snabbare att fokusera manuellt.
 
Har haft Katz-Eye till D2x och det fungerade som det skulle.

Vet inte vad mer man skall säga - den gjorde sitt jobb.

// Maxe
 
Hej!
Kör med Katz Eye i min Olympus E-1 och efter det, så är det väldigt lätt att fokusera manuellt, så jag är iaf helnöjd och ångrar absolut inte det köpet
Mvh Johnny
 
Jag har provat ett par av märkena, och de flesta gör precis vad de ska - dvs gör att det blir lättare att fokusera manuellt. Vissa stör sig på att sökarbilden blir "störd" i mitten - jag märker inte någon skillnad när jag använder snitt/prismaskivor... AE kan knasa ibland (mest med spotmätning vald), men exponeringsmissarna +/- har inte påverkats speciellt vad jag kan märka - men jag kör mest helmanuellt iaf, det gör ingen skillnad då ju...

I min D700 sitter en modifierad Contax-skiva, och i D40 sitter just nu en "focusing-screen.com"-skiva, en skiva från Minolta X-700. Båda fungerar lysande.
 
jag har en katz eye till min D90 som väntar på mig nånstans i posthanteringen, så jag hoppas i alla fall att det ska bli lätt att fokusera manuellt för då kan man köpa ett par fina manuella gluggar...

fått min katzeye nu...
helt klart värt pengarna... tror t o m att jag ska börja köra lite manuellfokus på mina AF objektiv... ska man ha ett öga skarpt på f1,4 el 1,8 så är ju AF-sensorn för stor för att man ska kunna välja vart fokus ska ligga...
min katz eye verkar också fokusera perfekt så jag behöver inte börja modda den...
 
fått min katzeye nu...
helt klart värt pengarna... tror t o m att jag ska börja köra lite manuellfokus på mina AF objektiv... ska man ha ett öga skarpt på f1,4 el 1,8 så är ju AF-sensorn för stor för att man ska kunna välja vart fokus ska ligga...
min katz eye verkar också fokusera perfekt så jag behöver inte börja modda den...

Var det svårt att byta? Det är det jag är mest rädd för. Man vill ju inte förstöra något...
 
Var det svårt att byta? Det är det jag är mest rädd för. Man vill ju inte förstöra något...

nej det var det inte... det var lite pill att få lös den bygel som håller fast fokuseringsskivan och lite pill att få fast den igen... även andra gången jag gjorde det (tränade på min D80 innan jag gjorde det "på riktigt" med min D90)...
men fokuseringesskivan passade perfekt och det var inte alls pilligt när man väl fått lös bygeln..

(och så gjorde jag det kl 2 på natten i dålig belysning efter att ha varit vaken i 20timmar vilket inte hjälpte, men det var alltså ändå inte svårt)
 
Var det svårt att byta? Det är det jag är mest rädd för. Man vill ju inte förstöra något...
Jag har ännu inte bytt på min D700, men väl på min förra D200. Det var ganska lätt, och det är antagligen precis samma konstruktion.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87787

Jag är också mycket sugen på en utbytesskiva för min D700, då 8 av mina 9 objektiv är manuellt fokuserade;-) Det senaste förvärvet av ett Samyang 85/1,4 har inte direkt gjort det lättare att fokusera. Helvete vad kort skärpedjup det blir:-S
 
Joakim:
Jag har bytt ett par stycken nu, och det allvarligaste som kan hända (om du inte tappar vinkelslipen eller TIG-svetsen in i spegelhuset) är att man får in damm på insidan av skivan, eller att skivan inte stämmer perfekt mot fokus...

Är det inte rätt så får man korrigera med mellanlägg mellan skivan och kanten man sätter skivan mot, och det brukar inte vara speciellt svårt. På en av kamerorna jag bytt på har jag satt en liten remsa vanlig kontorstejp längs långsidorna på skivan som "justering"... :) Jag hittade inget annat som var tillräckligt tunt - som gick att hantera.

Igår fotade jag tibetanska munkar i halvbra belysning (under scentak, tjockt molntäcke kl 20.00), jag har inga större problem att manuellt välja bästa-fokus en halvmeter fram eller tillbaka från 20m avstånd, vare sig på D700 eller D40.

Bifogat exempel sätter jag lätt utan att behöva reflektera över om jag fått fått fokus där jag ville ha det... Fokusering på mittersta munken, jag tar med två större översiktsbilder för att ge lite skala åt bilden. Första översikten är den mittersta hälften av hela bilden. 135F/2.8 @ F/2.8 från ca 25m
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    97.3 KB · Visningar: 893
  • 2.jpg
    2.jpg
    95.7 KB · Visningar: 898
  • 3.jpg
    3.jpg
    82 KB · Visningar: 889
Jag har ännu inte bytt på min D700, men väl på min förra D200. Det var ganska lätt, och det är antagligen precis samma konstruktion.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87787

Jag är också mycket sugen på en utbytesskiva för min D700, då 8 av mina 9 objektiv är manuellt fokuserade;-) Det senaste förvärvet av ett Samyang 85/1,4 har inte direkt gjort det lättare att fokusera. Helvete vad kort skärpedjup det blir:-S

Jag är bara lite rädd för att det ska bli så att skivan inte sitter helt perfekt och att fokus då hamnar fel. Känns jobbigt att behöva ta den ut och in flera gånger för att får det rätt.
Använde du en Katz eye eller Brightscreen? De ska ju vara gjorde exakt efter kameran så det borde ju vara lugnt..
 
Joakim:
Är det inte rätt så får man korrigera med mellanlägg mellan skivan och kanten man sätter skivan mot, och det brukar inte vara speciellt svårt. På en av kamerorna jag bytt på har jag satt en liten remsa vanlig kontorstejp längs långsidorna på skivan som "justering"... :) Jag hittade inget annat som var tillräckligt tunt - som gick att hantera.

Det är precis det där jag är rädd för.. Känns jobbigt att behöva pilla en massa i kameran. Jag tycket det är rätt så bra på D700 med den gröna pricken, men lite svårt att titta både där och på bilden samtidigt. Speciellt om man har lite bråttom. Tycker du mattskivan är mer exakt än pricken? Har du använt Brightscreen, Katz Eye eller någon annan?
 
Focusingscreen.com, Ebay (Minolta X-700) och nerfilade Contaxskivor. Alla är betydligt bättre än orginal, och bättre än "pricken" så länge man har så pass med ljus att man ser något öht genom sökaren. Pricken hänger med längre ner i ljusstyrka än mina ögon dock... KatzEye ska vara bra, men aningens för små i ytterdimensionerna, så man får pilla en stund för att centrera skivan så att den stämmer mot fokuspunktsmarkeringarna.

Även Canons EE- och EG-skivor ska tydligen passa efter 15s arbete med en avbitare, men de är aningens för tjocka - så det kan vara lite jobbigt att stänga ståltrådshållaren om skivan. Jag tänker prova en EE-s senare.

De skivor som inte passat "fokus" perfekt har alla varit aningens välvda konvext mot spegelrummet, dom behöver mellanlägg.
 
Focusingscreen.com, Ebay (Minolta X-700) och nerfilade Contaxskivor. Alla är betydligt bättre än orginal, och bättre än "pricken" så länge man har så pass med ljus att man ser något öht genom sökaren. Pricken hänger med längre ner i ljusstyrka än mina ögon dock... KatzEye ska vara bra, men aningens för små i ytterdimensionerna, så man får pilla en stund för att centrera skivan så att den stämmer mot fokuspunktsmarkeringarna.

Även Canons EE- och EG-skivor ska tydligen passa efter 15s arbete med en avbitare, men de är aningens för tjocka - så det kan vara lite jobbigt att stänga ståltrådshållaren om skivan. Jag tänker prova en EE-s senare.

De skivor som inte passat "fokus" perfekt har alla varit aningens välvda konvext mot spegelrummet, dom behöver mellanlägg.

Jag trodde Katz eye skulle passa perfekt. Enligt deras hemsida så ska de göra det i alla fall. Brightscreen ska ju vara de bästa så de borde ju göra det.
En anledning till att jag tvekar är att mattskivan i D700 är rätt bra. Kan nog säga att det är den tveklöst bästa jag sett på en digitalare.
 
Jag köpte en Katz-eye till min D2H. Jag är mycket nöjd med den. Skall erkänna att jag inte detaljtestat om den är exakt justerad. Det borde jag göra. Det finns ju tillfällen när jag kan se att autofokusen har ett annat läge för skarpt fokus än vad snittbilden indikerar.
Nu har jag en hel bunt med manuella Nikkor och är van sedan första början, 70-talet, att fokusera med snittbild och mikroprismor. Det var ju bara det som fanns då!
Dessutom har jag skaffat okularet som förstorar bilden, DK-17 eller vad det nu var den heter.
Kan inte svara för hur det skulle bli på en 24x36 sökare. Men jag kan tänka mig att man även där har nytta av snittbilden.

Monteringen på en D2-kamera är busenkel eftersom den kommer med utbytbara skivor. Bara att dra i en liten spärr så ramlar skivan ut. Jag har inte kunnat se att mätningen påverkas så mycket. Nu kör jag förstås mest med centrumvägd mätning. Kanske det är så att spotmätningen störs av snittbilden. Tror mig ha sett sådana kommmentarer.

Kort slutsats: Sökarskiva med snittbild och/eller mikroprismor tycker jag är ett måste om man fotograferar med manuelt fokuserade objektiv. Att snegla på fokusindikatorn tar för lång tid och är inte exakt nog i mitt tycke.

/johan
 
Nu vet jag inte hur det är på andra modeller, men jag hade just loss mattskivan på min D200. Med en rostig slö morakniv. Bara för att se hur man gjorde :)

Alltihop inklusive lite rentorkning gick på 2 minuter.

Inget att oroa sig för, så länge man använder lämpligare verktyg än en sked eller en dassborste alltså....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.