Annons

Brightscreen och Katz Eye

Produkter
(logga in för att koppla)
Katz eye skivan till min D700 har kommit. Den ligger på posten och jag ska hämta ut den i eftermiddag och sätta i den i kväll. Har ni några tips på hur man gör detta enklast? Jag vet att det finns intruktioner, men jag undrar om det finns några speciella knep eller något man ska akta sig för? Det verkar ju som att en del här har bytt ett antal gånger.
 
En fråga från en som aldrigt ägt en Nikon: Tillverkar inte Nikon några alternativa sökarskivor som passar D700?

Olle
 
Olle: Nej, inte vad jag vet...

Joakim: Inget speciellt, det är faktiskt precis så enkelt som det beskrivs. Se till att vara i ett dammfritt område, att du själv inte är statiskt ladda när du tar i skivan, och var försiktig med rörtången/släggan.

Det svåraste brukar vara att centrera skivan i "hålet" så att den stämmer med AF-markeringarna - den vill gärna flytta sig lite när man fäller ner bygeln igen. Jag har något mjukt att trycka skivan neråt med (kameran upp-och-ner naturligtvis!) tills jag fällt ner bygeln en bit så att den pressar skivan mot ev. shims.

Medans du vrider och vänder på kameran för att få skivan centrerad (man kan titta genom sökaren även om kameran är upp och ner...) har du båda händerna lediga, inga problem. Men när du ska fälla ner bygeln igen så hjälper det om man har något som gör att kameran "står" hyfsat stadigt på blixten/sökarhuset så att man har båda händerna tillgängliga när man ska spänna ner bygeln. Stadigast är om nån kan hjälpa dig hålla kamerahuset medans du spänner bygeln igen. Lycka till.
 
Olle: Nej, inte vad jag vet...

Joakim: Inget speciellt, det är faktiskt precis så enkelt som det beskrivs. Se till att vara i ett dammfritt område, att du själv inte är statiskt ladda när du tar i skivan, och var försiktig med rörtången/släggan.

Det svåraste brukar vara att centrera skivan i "hålet" så att den stämmer med AF-markeringarna - den vill gärna flytta sig lite när man fäller ner bygeln igen. Jag har något mjukt att trycka skivan neråt med (kameran upp-och-ner naturligtvis!) tills jag fällt ner bygeln en bit så att den pressar skivan mot ev. shims.

Medans du vrider och vänder på kameran för att få skivan centrerad (man kan titta genom sökaren även om kameran är upp och ner...) har du båda händerna lediga, inga problem. Men när du ska fälla ner bygeln igen så hjälper det om man har något som gör att kameran "står" hyfsat stadigt på blixten/sökarhuset så att man har båda händerna tillgängliga när man ska spänna ner bygeln. Stadigast är om nån kan hjälpa dig hålla kamerahuset medans du spänner bygeln igen. Lycka till.

Katz eye skivan kom igår och jag har redan bytt. Funderade inte ens över centreringen för den passade helt perfekt. Exakt samma storlek som den gamla. Återkommer senare i kväll när jag hunnit testa den ordentligt.
 
Undrar om man kan köpa mattskiva "på lösmeter" nånstans:-D

Farsan fixade några mattskivor till mig, 24x36, 24x(någonting mer än 36), 6x6, och två stycken 6x9.
Ytan är inte så jättefin men de fungerar bra när man ska ställa fokus efter man har skruvat i objektiv och liknande på gamla kameror eller bytt saker och behöver kalibrera in grejerna igen. Dessutom är det kul att se att en del nikkor-objektiv verkar teckna ut lite mer än 24x36...fråga inte om bildcirkeln på dem, jag har inte gjort några ordentliga undersökningar...ännu.
 

Bilagor

  • 20090804_6432.JPG
    20090804_6432.JPG
    49.5 KB · Visningar: 215
ang katz eye:
varit nöjd hittills men testade lite makro i helgen, helt omöjligt... fick fokusera genom att titta runt "fokuseringshjälpmedlen".
snittbilden och mikroprismorna gjorde blom/insekts-foto på frihand extremt svårt

Om "symptomet" är att det inte går att se båda snittbildshalvorna ljusa och klara samtidigt och/eller att mikroprismorna inte "flimrar" så tydligt som de brukar är säkert orsaken att den effektiva ljusstyrkan vid så korta avstånd sjunkit under vad din sökarskivas hjälpmedel är utformade för. Detta är i så fall helt normalt och inget fel.

Undrar om man kan köpa mattskiva "på lösmeter" nånstans:-D

Jadå, "dokumenttejp" finns i varje välsorterad bokhandel;-)

Måste inte mattskivan ha en "inbyggd" fresnellins för sökaren skall ha full ljusstyrka ända ut i hörnen?

Olle

Om vi tänker oss en helt perfekt matt sökarskiva (i meningen att ALL riktningsinformation i ljuset försvinner och ljuset sedan sprid ut i cosinusfördelning kring skivans normal) så behövs ingen fresnellins. I praktiken går inte detta utan vi får en s.k. "hot spot" i mitten och sedan blir sökarbilden allt mörkare utåt hörnen och det är för att undvika detta som fresnellinsen behövs.

Hur stor denna "hot spot" bli beror för övrigt på objektivets ljusstyrka, vid t.ex. f/1,4 och en vanlig sökare är den så stor att den i praktiken täcker hela bildytan och då klarar vi oss ju utan fresnellins även om sökarskivan är väldigt "omatt". Det är lätt att kolla detta genom att ta bort skivan och se hur stort synfältet bli utan med olika bländare.
 
Jag har nu testa min D700 med Katz eye skivan en del. Först verkade allt jätte bra, men nu när jag testat ordentligt har jag märkt följande. När jag fokuserar med hjälp an split bilden så hamnar fokus nästan alltid längre bort än jag väntat mig. Felet ökar med avståndet... När jag istället tittar vid sidan på den matta ytan så blir det alltid rätt, även på längre avstånd. Jag tycker nog att den matta ytan är bättre än gröna pricken på korta avstånd och ungefär samma på lite längre håll.

Har ni andra som har split bild på era skivor upptäckt samma sak? Funderar på om det är något fel på min.. Ska skriva till Katz eye nu.
 
Nej, jag har aldrig märkt någon större skillnad på prisma/mattering.... Förutom att jag ställer mer exaktom jag kan använda prisman.

På de senaste två skivorna jag provat (Minolta X-700 och Contax) så stämmer alla tre överens - prick, matt och prisma.
 
Nej, jag har aldrig märkt någon större skillnad på prisma/mattering.... Förutom att jag ställer mer exaktom jag kan använda prisman.

För mig är det tvärtom, jag ställer fokus mer exakt med den matta ytan än med prismat. Känns skit skumt att prismat lägger fokus längre bort och jag fattar inte hur det kan bli så...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.