Tack för ditt svar!
Mycket fin bild på hägern!
Ur det jag läst om olika bridge kameror så kan jag se att just Sony RX10 IV är ett undantag vad gäller att kunna använda kameran även för "svårare" objekt som flygande fåglar. Men för övriga bridge kameror så ser jag att man snabbt hamnar i lägen där kameran inte presterar speciellt väl och nöjer man sig då inte med halvbra bilder så får man ge upp sitt fotograferande.
Att många kameror klarar de motiv jag beskrev i början, som på en blomma som inte rör sig speciellt mycket, motiverar inte att köpa något mer utöver en mobil med bra kamera som jag ser det. Bridge-kameror beskrivs ofta som en allround-kamera men det är ju även en mobilkamera.
Jag ser inte riktigt vitsen med att lära sig olika inställningar på en mer avancerad kamera jämfört med att använda en mobilkamera om all den tid, och även kostnad, det tar sen ändå blir mediokra bilder om man inte lyckas i det "bästa av ljus" osv.
Tyvärr är ju just Sony RX IV betydligt dyrare än många andra bridge-kameror men då också ett undantag från det jag beskrev här ovan.
Då kan man ju lika gärna fortsätta använda en mobilkamera om förutsättningarna alltid måste vara perfekta för att undvika brus, oskärpa osv?
Jag har använt Sony RX10 IV under många år och kombinationen av flexibilitet och bildkvalitet hittar man inte hos någon mobilkamera eller systemkamera.
Visst kan få bättre bildkvalitet med systemkamera (som jag också använder) men då blir prisnivån flera gånger högre och man får inte samma flexibilitet när man måste byta objektiv ... om man inte har flera systemkameror förstås.
Sony RX10 IV har fungerat utan problem på ett flertal safariresor med utmärkt resultat. Har också sett människor som använder mobilkamera på safari och när man jämför bilderna efteråt så undrar "mobilfotograferna" varför de inte har en "riktig" kamera.
Visst skulle jag i vissa situationer önska att Sony RX10 IV bättre skulle klara förhållanden med dåligt ljus men då plockar jag fram systemkameran och ett ljuskänsligt objektiv (där enbart objektivet kostar i nivå med Sony RX10 IV). Dettta gäller givetvis om jag vet i förväg att det blir fotografering under förhållanden med dåligt ljus.
När jag är ute och går hänger Sony RX10 IV på axeln eller får plats i en axelväska trots att skåpet är fullt av systemkamera & en mängd objektiv.
Nej, detta är ingen reklam för min bridgekamera utan enbart baserat på min erfarenhet.
Bifogar bild på en Ägretthäger som flög förbi när jag var ute och gick med Sony RX10 IV hängande på axeln. (Originalbild och beskuren bild)
Visa bilaga 173882
Visa bilaga 173883
[/QUOTE]