Annons

Bracketing på D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej!

Kanske dum fråga, men jag kan bara inte hitta info om hur jag kan använda bracketing på min D300 i varken manualen eller på nätet. Hittade en liknande fråga i ett engelskt forum men förstod ändå inte.

Det jag vill göra är att sätta upp en bildtagningssekvens på 5 st. -2, -1, 0, +1, +2 i exponeringskompensation.
Går det att ställa in detta och sen låta kameran utlösa alla bilder med endast ett tryck på avtryckaren? Har en fjärrutlösare annars.

multiexponering är väl att kombinera flera exponeringar till en enda bild, och intervalltimerfotografering förstår jag inte riktigt vad det gör..

Mkt tacksam för svar

Tryck ner funktionsknappen och välj inställningarna med de två kommandorattarna. Skillnad i exponering med den främre och antal bilder med den bakre. Upp till nio bilder i sekvens kan du välja. Se sid 118 i manualen - fast det kallas ju här för gaffling förstås. Dock måste man som jag förstår det alltid använda avtryckaren det antal gånger som du valt.
/Tomas

Funkar väl som på min D80 kan jag tänka mig.

Håll in BKT-knappen och rulla på kommandoknapparna. Den ena styr antal exponeringar och den andra skillnaden i bländarsteg mellan exponeringarna. Sedan får du själv avfyra det antal exponeringar du beställt.

För att stänga av bracketing trycker du BKT igen och väljer 0st exponeringar.

/Lars

En bild per avtryck utom vid vitbalansgaffling, där det räcker med ett tryck.

Intervalltimerfotografering betyder att du kan sätta en tid tills första fotograferingen, hur många bilder som skall tas och hur många intervall kameran skall utföra.
/Håkan

Har haft en D80 så nej det finns ingen sån knapp. Men nu såg jag, det är den nedersta av dom två omarkerade knapparna bredvid objektivet på framsidan av huset. Jättenkelt när jag väl hittade dit.
Tack för hjälpen.

Ett alternativ som jag nu märkte är att om man ställer in på Cl eller Ch och håller in utlösarknappen, med en gafflingsinställning vald, så stoppar kameran efter valt antal exponeringar. Kan vara praktiskt för att minska kamerarörelse från att trycka ner utlösarknappen flera gånger, om man inte har en fjärrutlösare.

lawe skrev:
Sedan får du själv avfyra det antal exponeringar du beställt.
Det går faktiskt att programmera funktionsknappen så att om man håller den nedtryckt när man trycker på avtryckaren tar kameran precis så många bilder som man ställt in gaffling för.

Custom controls, f4, FUNC button press, bracketing burst.

Hej
Har provat detta med "burst bracketing" med att lägga den funktionen på F knappen, men jag kan inte få det att fungera.

Ska man hålla in avtryckaren och F knappen till slutet av serien eller ska man bara trycka en gång släppa båda knapparna och kameran ska då göra sitt? Har provat båda sätten men bara ett kort tas. Finns det något mer i någon annan menu som kan ställa till det för mig i detta fall?

Jag har bara fått det att fungera automatiskt med att använda intervaltimern.

MVH Assar W.

Assar_W skrev:
Ska man hålla in avtryckaren och F knappen till slutet av serien eller ska man bara trycka en gång släppa båda knapparna och kameran ska då göra sitt?
Hålla inne FUNC och trycka av. Jag hinner inte släppa nån av dem innan serien är klar (och utan stativ vill jag inte ens försöka).

Kan D300:an ställas in så att hela gafflingen genomförs med ett enda kort tryck på avtryckaren?

(Har inte hittat någon sån funktion vilket skapar problem vid långa slutartider om man inte har fjärrutlösare. Använder nu självutlösaren men det är tidsödande.)

BjörnN skrev:
Kan D300:an ställas in så att hela gafflingen genomförs med ett enda kort tryck på avtryckaren?

(Har inte hittat någon sån funktion vilket skapar problem vid långa slutartider om man inte har fjärrutlösare. Använder nu självutlösaren men det är tidsödande.)

Mig veterligen så måste du hålla in knappen om du ställer in den på burst och gaffling, vilket är det smidigaste om du hara har en fjärrutlösare. (finns BETYDLIGT billigare varianter än nikons orginal) Envisas du med att inte skaffa en fjärrutlösare så försvinner poängen med burst vid långa slutartider då du måste ha handen på kameran under hela tiden. Då är nog det enda alternativet att ställa in din gaffling utan burst och trycka så försiktigt du kan på avtryckaren för varje bild.

Kan du tipsa om någon?

Har inget emot fjärrutlösare men det vore ännu en pryl att bära med och hålla reda på.

Vore bättre om Nikon också tillät att man startar processen med ett knapptryck eller med självutlösaren. Fixas lätt några extra rader kod som i sammanhanget inte kostar mycket. Det svåra är väl att få de som specificerar produkten att förstå att detta vore en värdefull funktion för användaren.

Tomas Töråsen skrev:
... fjärrutlösare. (finns BETYDLIGT billigare varianter än nikons orginal) ...

BjörnN skrev:

Har för mig att detta finns gömd i nån custom-inställning, iallafall i D200.

Björn Carlqvist (BjörnN) skrev:
Kan du tipsa om någon?

jag sökte på pricerunner och prisjakt. kaffebrus har några som passar D300, bl.a. själv köpte jag en som kostade lite drygt 700 kr med 100 m avståndsbegränsning mellan utlösare och mottagare, vad jag nu ska med den funktionen till :p

Har inget emot fjärrutlösare men det vore ännu en pryl att bära med och hålla reda på.

Jo men använder du en fjärrutlösare så är det troligen för att minimiera kameravibrationer/rörelse, och borde ha börjat med att ställa upp ett stativ redan. steget att koppla i en fjärrutlösare är inte så långt, o den tar inte stor plats i kameraväskan.

Vore bättre om Nikon också tillät att man startar processen med ett knapptryck eller med självutlösaren. Fixas lätt några extra rader kod som i sammanhanget inte kostar mycket. Det svåra är väl att få de som specificerar produkten att förstå att detta vore en värdefull funktion för användaren.

en fjärrutlösare är bra om du vill få riktigt skarpa bilder och kan titta på ditt motiv och ta exakt i ett visst ögonblick du söker efter.
jag vet inte om jag tror det vore en jätteanvänd funktion om den fanns.

Du har rätt, finns också på D300. Gör inställningar för gaffling och välj:

FOTOGRAFERINGSMENY -> Intervalltimerfotografering -> Starttid Nu -> Tryck högerpil 8 ggr -> På -> OK.

Efter någon sekund genomför kameran den inställda gafflingsserien.

Vid exponeringsgaffling för HDR-bilder väljer jag också:

ANPASSNINGSMENY - d Fotografering/visning -> d9 Exponeringsfördröjning -> På -> OK.

Kameran pausar då ca 1 sekund efter att spegeln fällts upp så att ev. vibrationer dämpas ut innan bilden exponeras.

Mushkot skrev:
Har för mig att detta finns gömd i nån custom-inställning, iallafall i D200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar