Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bra vidvinkelobjektiv?
- Trådstartare Axelito
- Start datum
AndreasNilsson
Aktiv medlem
Hej,
Jag köpte ett Soligor 19-35 (på Cyberphoto.se) för ett tag sedan, det funkar bra om man inte har alltför höga krav. Det är hur som helt mycket prisvärt (kostar knappt 2000 för Minolta), vidvinklar (i orginal eller finare "pirater") brukar kosta betydligt mer.
Mvh
Andreas
Jag köpte ett Soligor 19-35 (på Cyberphoto.se) för ett tag sedan, det funkar bra om man inte har alltför höga krav. Det är hur som helt mycket prisvärt (kostar knappt 2000 för Minolta), vidvinklar (i orginal eller finare "pirater") brukar kosta betydligt mer.
Mvh
Andreas
AndreasNilsson
Aktiv medlem
Cosina=Soligor
Så vitt jag vett så tillverkas Cosina och Soligor av samam tillverkare och är precis samma objektiv.
/Andreas
Så vitt jag vett så tillverkas Cosina och Soligor av samam tillverkare och är precis samma objektiv.
/Andreas
patrik-skoglow
Aktiv medlem
Hejsan, jag köpte ett Sigma 20-40mm. Iofs lite dyrare än Cosina eller vad det heter, med det är inte långt efter i skärpa jämfört med orginaloptiken...
Min rekommendation är Sigmas fasta 20mm.
Min rekommendation är Sigmas fasta 20mm.
Bjarne
Aktiv medlem
Jag har ett Vivitar Series 1 19-35 mm. Jag tror det också är samma som Soligor, d.v.s. Vivitar = Soligor = Cosina! Visst är det väl så..??
Hur som helst är objektivet prisvärt (jag gav något liknande för det som ni har sagt tidigare), även om man inte får högsta klass för det priset.
Hur som helst är objektivet prisvärt (jag gav något liknande för det som ni har sagt tidigare), även om man inte får högsta klass för det priset.
AndreasNilsson
Aktiv medlem
Jo med tankte på att Minolta orginal kostar 3 ggr så som mycket (20-35 mm). Men det är klart, det är orginal och säkert bättre.
saidkarlsson
Aktiv medlem
kan inte göra så mycket mer än att instämma med alla som rekommenderar cosinas 19-35:a. optiken är faktiskt inte alls långt ifrån canons 20-35:a. däremot känns den inte så gedigen i konstruktionen, inte så att man behöver oroa sig för att den ska falla sönder, men lite plastig.
micro
Aktiv medlem
Även jag har en cosina 19-35, med canonfattning. Och jag är helnöjd med det köpet. Jag håller helt med Said och dom andra att den optiska kvalitén är förvånande bra, det visar även ett flertal tester. Vad som sparats en aning på är dock det mekaniska, men den håller ihop bra ändå, även om det är lite plastigt.
De egentliga nackdelarna med objektivet då...
Det är alldeles för lång närgräns! närmre än 0,5m kommer man inte vilket man ofta vill vid 19mm.
Sen en lite störande grej i utformningen också, som egentligen kanske bara är en löjlig detalj JAG stör mig på.
Det är att både fokuseringsringen och frontlinsen roterar vid fokusering. nästan en självklarhet iofs på en så här billig glugg, men grejen är den att dessa roterande delar av objektivet tar upp nästan hälften av objektivets yta. Följden blir att det knappt finns nån stans att hålla utan att man håller emot för AF-motorn när objektivet är monterat på kameran.
Detta kanske bara stör oss med stora händer och vertikalgrepp på kameran visserligen....
Men det är som sagt en skitsak jag stör mig på bara så jag kan ändå rekomendera detta objektiv, riktigt prisvärt!! Mvh Micke
De egentliga nackdelarna med objektivet då...
Det är alldeles för lång närgräns! närmre än 0,5m kommer man inte vilket man ofta vill vid 19mm.
Sen en lite störande grej i utformningen också, som egentligen kanske bara är en löjlig detalj JAG stör mig på.
Det är att både fokuseringsringen och frontlinsen roterar vid fokusering. nästan en självklarhet iofs på en så här billig glugg, men grejen är den att dessa roterande delar av objektivet tar upp nästan hälften av objektivets yta. Följden blir att det knappt finns nån stans att hålla utan att man håller emot för AF-motorn när objektivet är monterat på kameran.
Detta kanske bara stör oss med stora händer och vertikalgrepp på kameran visserligen....
Men det är som sagt en skitsak jag stör mig på bara så jag kan ändå rekomendera detta objektiv, riktigt prisvärt!! Mvh Micke