petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Det är ju inte i framtiden detta med koppling till "molnlagring och molntjänsterska ske för det är ju just det Sony erbjuder med konceptet Play Memories
...
En av poängerna med Play Memories är ju också att man slipper ha alla bilderna fysiskt i den egna telefonen om man vill men det kostar väl istället ev. för både molntjänst och surfkapacitet som inte alltid är gratis.
Ja det finns många varanter av detta.
Canon har sin molnlagringstjänst. EyeFi har sin, och de har dessutom nu börjat kräva att man abonnerar på tjänsten för att kunna använda kortet.
Alla tjänster kräver konfiurering, så även Instagram och Facebook.
Iphone har sin camera roll som är tillgänglig i iCloud från valfri device. Någorlunda enkel konfigurering då länge man kommer ihåg sitt apple-id.
Själv lackade jag ur när EyeFi bytte affärsmodell och byggde en egen mobil EyeFi server som kontinuerligt får bilder från kamerans EyeFi kort och skickat upp dem till ett gratis 1 TB utrymme på Flickr.
Med en tablet kan jag sedan bläddra bland bilderna, göra enklare justeringar och distribuera till valfritt ställe.
Det är inte framtiden för att det redan finns. Men jag tror att det är den vägen fler och fler kommer att ta snarare än att trycka in smart-phone funktioner i kameran.
För på det viset kan varje device optimeras för sin funktion.
Jag tycker att det är mycket trevligare att bläddra bland bilderna på tabletens skärm som är typ sex gånger större än kamerans.
Petter...