Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra video om fototillverkarnas bakåtsträvan

Produkter
(logga in för att koppla)
Men trots det så tycker jag Tony har en poäng för de som är uppfödda med telefonfoto borde man nog anstränga sig lite mer då en del av dem faktiskt är framtidens systemkameraanvändare.
Vad skulle systemkameratillverkarna göra, menar du? Skulle fler självporträtterande mobilkameraanvändare köpa systemkameror om det gick att kopiera bilder från systemkameran till (a)sociala medier? Jag är något tveksam. För att bry sig om att bära på en systemkamera och flera objektiv behöver man ha ett fotointresse, och det är faktiskt inte riktigt samma sak som att gilla att lägga upp bilder på nätet. (Det gäller även om kameran och objektiven är m4/3-grejer, som ju är det minsta vettiga man kan köpa).

För att göra det bekvämt att lägga upp bilder behöver kameran ha ett mobiltelefonabonnemang och hur många är beredda att ha dubbla sådana bara för att kunna ladda upp bilder från sin systemkamera direkt när bilden är tagen?

Man kan självfallet överföra bilder till telefonen också men jag tycker de skulle göra det möjligt att ladda ner vilka appar som helst och göra exv. även Instagram tillgängligt.
Går det inte att lägga upp bilder på Instagram via en websida?

Men trots det så tycker jag Tony har en poäng för de som är uppfödda med telefonfoto borde man nog anstränga sig lite mer då en del av dem faktiskt är framtidens systemkameraanvändare.

Men som påpekats, även om en systemkamera kunde kopplas till diverse sociala medier lika enkelt som en mobil så kommer det inte att påverka försäljningen nämnvärt. De flesta som lägger upp bilder på sociala medier gör det ju inte med någon konstnärlig ambition. Visst finns det undantag men de allra flesta vill ju bara dela med sig av händelser och upplevelser. Ta allt detta med selfies, skulle man börja använda systemkameran för detta om det gick att lägga upp dem enkelt på nätet? Knappast.

Den som tycker det är värt att släpa på en systemkamera gör ju det för att denne prioriterar bildkvalité framför bärbarhet och "Insta". Precis som han säger så kommer avancerade DSLR:er finnas kvar. Min son är 20 år, han lever med mobilen, tar en del foton men är inte så jätte intresserad. I somras åkte han till Prag och bad då att få låna en systemkamera av mig "för den tar ju mycket bättre bilder". Visst åkte mobilen med också men han kom i alla fall hem med några hundra bilder i RAW som jag fick nöjet att redigera och sedan lägga upp på familjens webbsida. Att det tog några veckor gjorde honom inget. "Insta-bilderna" tog han som vanligt med mobilen.

Detta sagt, visst kunde systemkamerorna göras mer användarvänliga och så sker ju också men kolla bara diskussionerna här på fs. Någon nybörjare frågar hur han skall fota hästar och säger att han använder kamerans läge för "sport". Det första råd han får då är att gå över till någon av de "manuella" lägena för att ta kontroll över sin kamera. Vi som fotar med systemkamera är inte så intresserade av allt det som en smartphone erbjuder. Vi vill komma hem och tömma vårt minneskort och lägga en kväll på att gå igenom och redigera. Behöver vi ta en snabb bild för sociala medier så kan vi ju använda vår mobil, den är ju alltid med, även om vi har systemkameran i handen.

Ja det är nog skilda världar, man kan se hur många praktiskt taget oavbrutet går med telefonen framför ansiktet det är en lustig och märklig syn, ser ut som att telefonen styr hela tiden. Var på Nordens Ark i sommar och såg att man kunde ladda hem en app som beskrev var djuren var, fans skyltar som talade om det samma och det gick i stort att bara gå åt ett håll med något undantag, telefonen styrde och man hörde upphetsade röster vilket nästa djur var, kanske nödvändigt för en del, för det var märkliga gissningar i bland vilket djur dom tittade på ( fans skyltar som beskrev men missades tydligen )

Frågan blir nog vad telefonen kan hjälpa kamera med, kommer väl 5G snart och allt kommer att gå ännu snabbare, D500 har fått en jäkla högupplöst skärm, varför inte snabbt fota av skärmen med telefonen med något närbilds läge.

En retrotripp i framåtsträvan. Lite Nokia telefoner genom tiderna.

http://www.idg.se/2.1085/1.617382/7-nokia-telefoner-som-visar-att-mobildesignen-var-battre-forr

När man ser tillbaka några år kan man fundera på det här med bakåt- och framåtsträvan.

Det är kanske inte alltid är de mest fantasifulla idéerna som visar sig riktigt användbara i längden.

Själv har jag en tio år gammal Canon kamera som gör precis vad den ska.
Via Eye-Fi kort och en hembyggd mobil eyefi-server publicerar jag bilder på olika molntjänster och forum.

En kamera håller, och ska hålla, länge. Det kanske är dumt att klydda ner den med finesser som tappar värde redan efter några år.

Petter...

Ta allt detta med selfies, skulle man börja använda systemkameran för detta om det gick att lägga upp dem enkelt på nätet?

Man kan ju tänka sig hur en 1,5 meters "selfie stick" som klarar en 1Dx eller D5 med monterat 70-200/2.8 ser ut och hur minen på fotografen skulle se ut, försök göra duck-lips då :)

Man kan ju tänka sig hur en 1,5 meters "selfie stick" som klarar en 1Dx eller D5 med monterat 70-200/2.8 ser ut och hur minen på fotografen skulle se ut, försök göra duck-lips då :)

Alltså, jag har nog lite svårt att fatta att det finns marknad för alla dessa selfiepinnar. Hur många selfies behöver folk?? Jag undrar om inte denna produkt snart kommer att kvala i som etta bland den "onödigaste prylen" folk skaffat på lite sikt. I Waxholm har vi en lokalblaska som heter "Lotsen" och i varje nummer får en utvald Vaxholmsbo svara på ett antal frågor av vilka en alltså rör just personens mest "onödiga inköp". Jag ska hålla utkik i den när selfiepinnen dyker upp. Då vet jag att det skett ett paradigmskifte. :)

Vad skulle systemkameratillverkarna göra, menar du? Skulle fler självporträtterande mobilkameraanvändare köpa systemkameror om det gick att kopiera bilder från systemkameran till (a)sociala medier? Jag är något tveksam. För att bry sig om att bära på en systemkamera och flera objektiv behöver man ha ett fotointresse, och det är faktiskt inte riktigt samma sak som att gilla att lägga upp bilder på nätet. (Det gäller även om kameran och objektiven är m4/3-grejer, som ju är det minsta vettiga man kan köpa).

För att göra det bekvämt att lägga upp bilder behöver kameran ha ett mobiltelefonabonnemang och hur många är beredda att ha dubbla sådana bara för att kunna ladda upp bilder från sin systemkamera direkt när bilden är tagen?

Går det inte att lägga upp bilder på Instagram via en websida?

Nä det går som sagt inte att lägga upp bilder på Instagram från annat än paddor och telefoner. Det var ju en av Tonys huvudpunkter.

Man behöver som sagt inte ha ett abonnemang till kameran utan det räcker med att ställa telefonen i routerläge och köra via den. Det går fin fint med A6300 redan idag att lägga över bilder till telefonen och köra dem vidare från denna eller till Sonys eget molnlagring där bilderna kan hanteras via mobilappen PlayMemories eller via Playmemories home i datorn. Man måste dock tydligen ha ett medlemskap i Sonys contentvärld för att kunna ladda ner de kamerarelaterade appar som finns i den tjänsten.

Från Playmemories Home och datorn kan man sedan ladda upp bilder till asociala medier men jag har inte kollat än vilka dessa är. Jag har heller inte kunnat verifiera om man på något sätt kan köra direkt mot exv. Instagram med A6300. Vid en snabb blick såg jag ingen sådan app när jag kopplade upp mig mot telefonen igår. Mobilen behöver även den förses med Play Memories vilket känns väl proprietärt för min smak. Men det verkar ju ändå som om Sony redan adresserat en hel del av de problem som Tony lyfte. Jag tror faktiskt också jag ska ladda ner Gary Friedmanns guide till A6300 och läsa vad han skriver.

Jag vet ju att testare som Larnier lyft Sonys WIFI-integration som ett säljargument men jag har faktiskt aldrig själv tidigare brytt mig om detta då jag som många andra nog inte riktigt sett på mina kameror på det sätt Tony gör. Men det är klart att han har en del poänger i det han säger.

Så vad Sony beträffar så verkar de faktiskt tycka att WIFI-integration är något att ta på allvar och de kommer nog inte låta dessa funktioner stanna i konsument/prosumerprodukter som A6300 utan detta kommer finnas även i de dyrare modellerna. Faktum är att det redan idag finns en hel del fotorelaterade appar att ladda ner. En del för en billig peng och en del helt gratis.

Nä det går som sagt inte att lägga upp bilder på Instagram från annat än paddor och telefoner. Det var ju en av Tonys huvudpunkter.

Och det är här hans argumentation brister.

För det första kan man inte lasta kameratillverkarna för att det inte går. Det beror ju på att Instagram har valt detta. Hade man låtit det vara öppet även för traditionell uppladdning från dator hade det ju varit en icke fråga.

För det andra, även om det nu skulle gå att ladda upp direkt från kamera till Instagram utan något bök, hur många fler kompaktkameror hade sålts? Hur många fler systemkameror? Knappast tillräckligt många för att göra någon avgörande skillnad på det faktum att mobilen tagit över rollen som "Consumer Camera".

Jag tycker det som skett är bra. Betydligt fler fotograferar idag än för 20 år sedan - detta tack vare mobiltelefonerna. De som inte nöjer sig med det som mobilerna ger kan grotta ner sig i systemkamerornas underbara värld och snacka DR, brus, färgprofiler, skärpningsalgoritmer, RAW-konverterare och allt annat möjligt om mobilkameraanvändarna aldrig skulle drömma om.

Man behöver som sagt inte ha ett abonnemang till kameran utan det räcker med att ställa telefonen i routerläge och köra via den. Det går fin fint med A6300 redan idag att lägga över bilder till telefonen och köra dem vidare från denna eller till Sonys eget molnlagring där bilderna kan hanteras via mobilappen PlayMemories eller via Playmemories home i datorn. Man måste dock tydligen ha ett medlemskap i Sonys contentvärld för att kunna ladda ner de kamerarelaterade appar som finns i den tjänsten.

Från Playmemories Home och datorn kan man sedan ladda upp bilder till asociala medier men jag har inte kollat än vilka dessa är.
Men varför skulle någon ur selfie-generationen vilja göra något så krångligt, istället för att ta bilden med mobilkameran direkt? Inte ens om man skippar mellanlagringen på Sonys server så är det smidigt nog.

Ingen kameratillverkare kommer att sälja märkbart fler systemkameror av att det blir enklare att flytta bilder från kameran till en telefon. Dock tror jag att det kommer att putsas lite på den saken från alla kameratillverkare, även om det knappast har högsta prioritet. (Det kommer dock fortfarande att vara för krångligt för selfie-generationen.)

Och det är här hans argumentation brister.

För det första kan man inte lasta kameratillverkarna för att det inte går. Det beror ju på att Instagram har valt detta. Hade man låtit det vara öppet även för traditionell uppladdning från dator hade det ju varit en icke fråga.

För det andra, även om det nu skulle gå att ladda upp direkt från kamera till Instagram utan något bök, hur många fler kompaktkameror hade sålts? Hur många fler systemkameror? Knappast tillräckligt många för att göra någon avgörande skillnad på det faktum att mobilen tagit över rollen som "Consumer Camera".

Jag tycker det som skett är bra. Betydligt fler fotograferar idag än för 20 år sedan - detta tack vare mobiltelefonerna. De som inte nöjer sig med det som mobilerna ger kan grotta ner sig i systemkamerornas underbara värld och snacka DR, brus, färgprofiler, skärpningsalgoritmer, RAW-konverterare och allt annat möjligt om mobilkameraanvändarna aldrig skulle drömma om.

Håller med!

Idag går det även utmärkt att lägga in bilder på Instagram från egen hemsida med rätt programvara. En wordpress-sajt med rätt plugin kan t.ex. autoposta till i stort sett alla större sociala sajter man är "leverantör" till, inkl Instagram, om man vill...

En av sakerna som Tony menade i sin video var att man ska kunna ta en bild med sin kamera. när bilden är tagen väljer man publicera på t.ex instagram ett tryck så är bilden publicerad & klar.
Du behöver en telefon som agerar wifi delning
En kamera som när du aktiverar wifi automatiskt kopplar upp sig mot din telefon
Du behöver en instagramklient i telefonen så du endast väljer publicera sen är allt klart.
Lämpligt är ju om klienten endast skickar jpg i lämplig storlek.

Men varför skulle någon ur selfie-generationen vilja göra något så krångligt, istället för att ta bilden med mobilkameran direkt? Inte ens om man skippar mellanlagringen på Sonys server så är det smidigt nog.

Ingen kameratillverkare kommer att sälja märkbart fler systemkameror av att det blir enklare att flytta bilder från kameran till en telefon. Dock tror jag att det kommer att putsas lite på den saken från alla kameratillverkare, även om det knappast har högsta prioritet. (Det kommer dock fortfarande att vara för krångligt för selfie-generationen.)

Sony borde kunna få en kamera att bete sig som en telefon visavi en WIFI-punkt och exv. Instagram. Det är ju det detta handlar om tycker jag och inget annat. Redan idag så kan man från min A6300 ladda upp bilder till Flickr direkt från kameran vad jag förstår för det finns faktiskt en sådan app att ladda ner från Sony Entertainment. Jag får väl testa.

Hela grejen är ju att det inte ska vara särskilt mycket krångligare än med en telefon. När man kopplat upp sig en gång mot en WIFI-accesspunkt så kommer kameran ju ihåg den tills man byter accesspunkt.

Jag förstår faktiskt inte snacket om att "kameratillverkarna inte skulle sälja fler kameror" nu handlar väl den debatten snarast om att inte tappa ännu fler presumptiva kunder. De som har DSLR idag är ju redan ombord men en del av dessa kommer lämna DSLR-träsket då de tröttnar på att släpa runt stora kameror som de ändå lämnar på hyllan för det mesta. Andra kommer från mobilvärlden och skaffar DSLR.

Med det resonemanget så är det väl fel av Canon också att skicka med en pekskärm i 80D eller hur? Varför stå där och telefonblippa på sin 80D när det finns gamla hederliga rattar och vred?

Med det resonemanget så är det väl fel av Canon också att skicka med en pekskärm i 80D eller hur? Varför stå där och telefonblippa på sin 80D när det finns gamla hederliga rattar och vred?

Pekskärmen är det som gör Canon 70D/80D så användbara till video tillsammans med dualpixel af. Det är just därför den är så populär bland de användare som filmar mycket. Grym skillnad att bara kunna peka på skärmen vad den ska fokusera.

En av sakerna som Tony menade i sin video var att man ska kunna ta en bild med sin kamera. när bilden är tagen väljer man publicera på t.ex instagram ett tryck så är bilden publicerad & klar.
Du behöver en telefon som agerar wifi delning
En kamera som när du aktiverar wifi automatiskt kopplar upp sig mot din telefon
Du behöver en instagramklient i telefonen så du endast väljer publicera sen är allt klart.
Lämpligt är ju om klienten endast skickar jpg i lämplig storlek.
Det är förstås alltid bättre att ha en finess än att inte ha den, men hur många systemkameraanvändare skulle använda sin kamera på det sättet? Jag tvivlar som sagt på att kameratillverkarna skulle sälja signifikant fler kameror baserat på att det vore busenkelt att lägga upp bilder på (a)sociala medier.

Sony borde kunna få en kamera att bete sig som en telefon visavi en WIFI-punkt och exv. Instagram. Det är ju det detta handlar om tycker jag och inget annat.
Ja, det handlar om det, och för att det ska hända måste kameratillverkarna vara övertygade (åtminstone någotsånär) om att kostnaden för utveckling kommer generera intäkter.

Tappa presumtiva kunder pga att det inte är busenkelt att ladda upp bilder till Facebook/Instagram/Twitter/vfsh lär de knappast göra. Vem avstår från att köpa en systemkamera för att en sådan finess saknas eller är krånglig att använda? Knappast folk som har ett fotointresse, och det är sådana människor som köper systemkameror och sedan använder dem istället för att låta dem ligga i en byrålåda.

Folk som vill ladda upp bilder omedelbums efter att de är tagna använder hellre mobiltelefonkameror.

Tappa presumtiva kunder pga att det inte är busenkelt att ladda upp bilder till Facebook/Instagram/Twitter/vfsh lär de knappast göra. Vem avstår från att köpa en systemkamera för att en sådan finess saknas eller är krånglig att använda? .

Det är nog just det man kommer göra, gamla "stofiler" kan jag förstå inte ser det självklara. Men de generationer av kommande fotointresserade som är uppväxta med smartphones kommer såna finnesser ses som självklara. Känns som inte bra kameratillverkarna är bakåtsträvare utan många på fotosidan är av samma typ ;-)

De som har DSLR idag är ju redan ombord men en del av dessa kommer lämna DSLR-träsket då de tröttnar på att släpa runt stora kameror som de ändå lämnar på hyllan för det mesta. Andra kommer från mobilvärlden och skaffar DSLR.

De som inte orkar släpa på en DSLR kommer väl inte helt plötsligt orka bara för att det blir lättare att lägga upp bilderna på Instagram?

De som kommer från mobilvärlden och tycker det är värt att skaffa DSLR gör väl det för att de värdesätter de fördelar som systemkameran ger. Om du bemödar dig att investera i en systemkamera och tar omaket att bära runt på "klumpen" så är väl inte det primära målet att slänga upp en selfie på Instagram? Du är väl då ut efter att ta bra bilder som du senare noga går igenom och redigerar innan du släpper iväg dem.

Visst vore det bra om man med ett knapptryck kunde ladda upp sina bilder från systemkameran till valfri plats men jag tror faktiskt inte det är ett primärt önskemål och som sagt kommer inte detta att avgöra volymen sålda enheter.

Det är en helt annan sak. En bra utformad pekskärm ger fördelar i navigeringen och underlättar även för den som är van med traditionella reglage. För den som kommer från mobilvärlden känns det säkert bra med touchskärm.

All utveckling är inte av ondo! :)

Det är nog just det man kommer göra, gamla "stofiler" kan jag förstå inte ser det självklara. Men de generationer av kommande fotointresserade som är uppväxta med smartphones kommer såna finnesser ses som självklara. Känns som inte bra kameratillverkarna är bakåtsträvare utan många på fotosidan är av samma typ ;-)

Men tror du verkligen att en tonåring som idag fotar med sin mobil och nu har upptäckt att foto är intressant avstår från en systemkamera bara för att den saknar direkt koppling till sociala medier?

Hur resonerar de som går på fotogymnasium idag? Har de valt bort systemkameran därför att den saknar mobilens kopplingar? Kanske är det så?

Vore kul om någon ung fs medlem som studerar fotografi ville komma med en synpunkt!

PS. I golfens värld pratas det jättemycket om vad som skall göras för att locka unga spelare till sporten. Jag såg ett amerikanskt TV-reportage där man intervjuade en massa höjdare inom golfen, alla äldre män, och de kom med det ena förslaget efter det andra för att attrahera unga spelare. Sedan intervjuades den unga världsstjärnan Rickie Fowler. Hans svar på frågan vad som borde göras var "I wouldn't change a thing"....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar