Jag tillhör kategorin som verkligen saknar en smidig koppling mellan DSLR och telefonen. Och det har inget att göra med vare sig Instagram eller selfiepinnar. Ofta när jag är på resande fot utan dator, vill jag kunna dela med mig av bilder med familj eller kanske skicka någon fågelbild för artbestämning till någon kunnigare vän. Visst kan jag vänta tills jag kommit hem, men det är betydligt roligare att dela med sig av t.ex. bilder på barnen till deras farmor när det sker, och inte om någon eller några veckor när sortering och redigering är klar. Och jag fotar sällan med mobilen utan bär gärna med mig stora kameran hela tiden.
Dagens förfarande för att åstadkomma detta är:
1. Välj ut bilder i kameran
2. Framkalla jpegs av dessa i kameran. (Detta är ett plågsamt steg, framförallt om man tagit några hundra bilder eller fler. Det blir ett väldigt bläddrande för att hitta till de få utvalda bilderna..)
3. Koppla kameran till telefonen med USB-OTG-kabel.
4. För över bilderna med tredjepartsapp som fungerar för det mesta. Här får man också ha rejält med tålamod.
5. Snabbjustera/beskär i Snapseed (suverän liten app!)
6. Klart!
Jag tycker det är bedrövligt att det inte går att göra detta smidigare och jag håller med det Tony säger till fullo.
Jag ska ta till lite anekdotisk bevisföring (som såklart inte är något bevis alls). Om jag ser till de bekanta jag har som skaffat någon enkel systemkamera för att kunna ta bättre bilder på familjen, så är det definitivt inte klumpigheten det som gör att kameran sällan används. Det har helt och hållet att göra med att det är så besvärligt att kunna dela de tagna bilderna. Man vill kunna skicka bilderna direkt när de är tagna, och alla har inte kommit så långt i sitt intresse att de är beredda att lägga timmarna vid datorn ännu. Eller som för mig - man är på annan ort utan dator. Sedan pratar ni väldigt mycket om instagram. Jag säger bara Whatsapp!
Och om fler skulle använda sina systemkameror, så skulle de efterhand bli bättre på att fota och lära sig att uppskatta bra bildkvalitet och sedan lär det rulla på. Nya objektiv, fota i RAW och börja bildbehandla, uppgradera kamerahus osv.
Slutligen, fota av skärmen? Skämtar ni eller?