Advertisement

Annons

Bra vädertätning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vill jag köpa en riktigt bra kamera som klarar av att krypas i skogen med. Där kan det vara snö, regn, morgondagg och rykande torrt.
/Soms

Inte lika roligt som ett nytt hus kanske, men ett regnkapell kanske kan vara ett alternativ. Regnar det en hel dag tror jag nog man vill ha det även om kamera och objektiv ska ha viss "vädertätning".

Skall man se litet på håll efter det som skrivits hittills, samt vad jag lyckats spana upp under kvällen:

1) Jag köper ett 70-200/2.8L IS inkl. 1.4X så har jag ett 140-400 som borde duga gott. 400mm räcker väl ändå? Kanske onödigt med 1.4X?
Alternativt 100-400L vilket ger längre skott men sämre ljus.
Sedan chansar jag på att mitt sunda förnuft och flyt håller i sig vad gäller damm och fukt i 50D huset.

2) K-7:a med ett Pentax 300mm, blir visserligen en del pengar. Här finns dock två stora fördelar. Det ena är att det garanterat är okej med litet "ruffare" miljö. Det andra är att K-7:an skall tydligen vara riktigt tyst i slutaren???
Någon som skottat med både 50D och K-7 som kan ge en "hörbar" beskrivning av skillnaden? :)

Alternativ 1 kommer kosta mig drygt 20 lusingar resp. 16 lusingar.

Alternativ 2 kommer kosta mig knappt 30 lusingar...

Detta är svårt, mycket svårt. Tycker jag i alla fall!

Johan och Jonas; klart Ni har rätt! Det är bara det att svart på vitt är litet skönt att ha gungandes i utkanten av hypofysen :)

Inte lika roligt som ett nytt hus kanske, men ett regnkapell kanske kan vara ett alternativ. Regnar det en hel dag tror jag nog man vill ha det även om kamera och objektiv ska ha viss "vädertätning".

Det här håller jag med om, även om jag inte gjorde det för ett år sedan. Jag fick för mig att det var mer "äkta" att ströva runt i skog och mark och hitta fotoläget som genom en slump. Visst, jag gillar fortfarande att ströva runt med mitt 400 mm-objektiv, men när det blir busväder eller om man planerat en heldag ute i naturen, då kan det vara rätt skönt att sätta sig "inomhus" en stund för en annan typ av fotografering. Jag tror mycket på gömslefotografering och har därför idag beställt ett Ameristep Doghouse. Kommande vår får vi se om det var ett bra val eller pengarna i sjön. Klart är i alla fall att för varje gång jag sitter där inne medan regnet faller, är min kamera mer vädertädad än någonsin :)

Senast ändrad:
Fast det är klart, med "kapell" kanske du bara menade runt kameran och i så fall är vi möjligen ändå oense om gömslets förträfflighet :)

Fast det är klart, med "kapell" kanske du bara menade runt kameran och i så fall är vi möjligen ändå oense om gömslets förträfflighet :)

Nu när jag tänkt på det i 10 minuter så kanske en "tält" skulle införskaffas. Är det hyfsat pris så håller man verkligen regnet och annat "otyg" ute och borta från hus och glugg...

Jo tänkte mig i första hand ett sådant som bara kameran får plats i :D

Fast ett gömsle är nog inte så dummt heller, har inte pysslat så mycket med den här typen av fotografering men blev lite sugen efter att ha lyssnat på Brutus föredrag igår.

Nu när jag tänkt på det i 10 minuter så kanske en "tält" skulle införskaffas. Är det hyfsat pris så håller man verkligen regnet och annat "otyg" ute och borta från hus och glugg...

Precis, och man orkar faktiskt sitta ute under längre perioder även om det är skitväder. Dessutom finns ju faktiskt möjlighet att röra på sig utan att djuren ser vad man pysslar med. Behov av att sträcka på sig har vi väl alla ibland? :)

Som sagt, jag har varit frälst vid ute-utan-gömsle-och-fota-tills-jag-är-dyngsur-romantiken, men nu inser jag nog att jag får bättre bilder om jag gör det lite bekvämt för mig. Sedan gäller det väl att impregnera det där Doghouset också så att man inte sitter där genomblöt ändå... :)

Som sagt, jag har varit frälst vid ute-utan-gömsle-och-fota-tills-jag-är-dyngsur-romantiken, men nu inser jag nog att jag får bättre bilder om jag gör det lite bekvämt för mig. Sedan gäller det väl att impregnera det där Doghouset också så att man inte sitter där genomblöt ändå... :)

:) F*n vad jag har skrattat här...
Du har nog övertygat mig! Jag får "ajaj"-tankar från öm bak, stela ben och iskalla händer som önskar att bössan var surrad med lindor likt en boxarnäve...
Det får nog bli litet tältjakt tillsammans med objektivjakt till min 50D!

:) F*n vad jag har skrattat här...
Du har nog övertygat mig! Jag får "ajaj"-tankar från öm bak, stela ben och iskalla händer som önskar att bössan var surrad med lindor likt en boxarnäve...
Det får nog bli litet tältjakt tillsammans med objektivjakt till min 50D!

Hör av dig när du har hittat ett tält så kan vi ha ett tältläger, eller Dry Camp 2010 för alla andra torrfotografer som vill vara med! Jag har verkligen blivit en torrboll på äldre dar...

:)

Även om jag inte har använt den själv så tror jag att du skulle vara mycket nöjd med en K-7. Det är ju bara att titta på Pentaxtrådarna här på Fotosidan samt se vad Terje presterar (http://terjehelleso.wordpress.com/).

Sedan är ju en Olympus E-3 med 7-14, 35 och en 50-200 inte heller helt fel. Perfekta objektiv för naturfotografering, kan leverera suveräna bilder och överlever nog de flesta av oss ute i skog och mark. Min egen har utan problem klarat av snöstormar, ihållande regn, lervällning och andra kreativa miljöer samt har lite oavsiktligt fått sig ett dopp då och då. Har även upptäckt att den är lätt att manövrera även om man har sina torrdräktshandskar på sig då man dock bör hålla sig kvar på ytan. När det sedan gäller rengöringen så är det som med K-7an; använd inte högtryckstvätt utan skölj av den under rinnande ljummet vatten. Har man inte tillgång till det så går det lika bra med en skopa sjövatten från ett öskar eller så putsar man den ren med lite snö.

Rådet är att du skall köpa något som du är trygg med i dåligt väder. Risken är annars stor att när du väl ligger där i skogen så är du mer koncentrerad på att skydda kameran än att fånga den där bilden som finns framför dig. Att använda ett gömsle är förstås bra ibland men då kommer du att bli sittande där och vänta med en del bök både före och efter fotograferingen. Då är det bättre med en bra och tålig kamera samt rediga kläder.

Det är ungefär som skillnaden mellan att sitta på ett jaktpass och vänta eller gå på pürschjakt. Två helt olika upplevelser med helt olika resultat, speciellt om man har en kamera med sig istället för bössan.

Hittade lite information om pürschjakt här:http://home.swipnet.se/~w-50536/purschjakt.html. Läs och byt ut ordet jakt mot fotografering...

Jo, det kan vara så att det är bra med gömsle - som jägare tycker jag dock det är litet underskattat. Jag brukar "åla" mig ut i mörkret till en bra plats - sen är det som du säger - tid och tålamod - jag förstår att vissa "city"-människor behöver gömsle när de är ute i naturen - chips, läsk, kaffe och kakor - med andra ord ett konstant viftande med armar och huvud. Har man vanan inne är det bara att sitta still och vara tyst :)

Vilken L-optik har du? Har du någon som går i intervallet 70 upp till 500? (typ 70-200, 100-400, 300, 400 etc.)

Är lantbrukarson och anser att gömsle är det bästa sättet, för att inte störa djuren, där har vi helt enkelt olika åsikter.

Har Canon 200/2,8 L mkII och 300/4 L IS plus 1,4x converter

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto