Annons

Bra vädertätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soms

Aktiv medlem
Hej Alla,

Skall nu köpa nytt igen. Jag har Canon (350D och 50D) idag och är nöjd med Canon.

Nu vill jag köpa en riktigt bra kamera som klarar av att krypas i skogen med. Där kan det vara snö, regn, morgondagg och rykande torrt.

Visst, jag har inte tänkt mig EOS-1:eek:rna eller Nikon D3:eek:rna, det blir för mycket pengar - de pengarna vill jag ha till gluggar istället.

Så - Pentax K-7 eller Canon 7D eller kanske något annat?

Vilken skulle helt enkelt passa bäst för mitt ålande i skogen för att fånga räven, älgen och råbocken?
(Skit samma vilken utrustning jag har idag - jag känner mig inte begränsad till Canon då jag behöver köpa både hus och objektiv till mitt nya äventyr)

Lämna gärna tips på lämpligt objektiv till det hus Ni ev. rekommenderar.

Jättetack på förhand...

/Soms

Canon 50D?

Ja, som jag skrev har jag ju en 50D, men den är väl inte direkt vädertätad för det ändamål jag beskriver ovan?

Min Pentax K200D har hängt med i vått och torrt i båten hela denna sommar (apr - nov), oftast liggadnes i "beredskap" framme på förarpulpeten i en öppen båt i både regn och brytsjöar = bräck och sötvatten har blött ner den duktigt många gånger men den har inte visat minsta tendens att krångla, bara torka av med trasan och fota på.

Just denna är ju utgådd men nya modellerna har ju samma vädertätning så jag skulle köra på någon av dem, vilken beror ju på budgeten men båda du nämner tar fullt tillräckligt bra bilder för det projektet och inte lär du behöva oroa dig för blötan i skogen.

Har standard gluggar inte tätade men funkar bra iaf!

Ja, som jag skrev har jag ju en 50D, men den är väl inte direkt vädertätad för det ändamål jag beskriver ovan?

Jag tror nog att 50D racker gott och val. Jag har en 5D som inte ar vadertatad, och den har varit med om en hel del, lera, sand, sno, regn, och jag har inte haft nagra problem an sa lange...

Okej...

...jag har hört att Pentax skall vara riktigt robusta och tåliga. Sen var det en på jobbet som sa att jag skulle kolla 7D. Det har jag gjort, men många tester verkar ändå framhäva K-7 från Pentax? Tester är tester: jag vill höra åsikter från ägare :)

...jo, visst skulle jag kunna köra med min 50D, och köpa på mig en L-optik, typ 100-400, eller kanske en fast 300?
Men jag har hört om andra som råkat illa ut efter fukt i huset (visserligen 40D och gamla 5D). Inga garantier i världen hjälpte tydligen...?

Pentax går ju ut med bilder så att det ser ut som att någon har duschat med K-7:an :)

Det inger ett visst förtroende...

Ja, skall man ut i skogen så är nog Pentax valet - 40D och 50D är något skyddade, men som skrevs - det är en annan nivå redan på gamla K100 an och det har inte blivit sämre på de modernare husen heller - Pentax är väl det enda märket (?) som specar att husen skall fungera i minusgrader också - jag vet också att Cannikon också fungerar i kyla (gamla 350D har jag utsatt för en del elak kyla med gott resultat) men Pentax gör det bättre vill jag nog påstå.

Ut i skogen Pentax på!

Skulle jag åka lika mycket båt som jag gjorde förr i världen så hade jag alla gånger valt Pentax idag - Visst 1D tål det, men lite klumpiga är de för normalbruk och om det skall vara lite nyare hus så är de så förbannat dyra också.

Okej...

...om jag nu skulle gå ifrån Canon och välja en K-7:a, vilket det kanske lutar åt just nu;

Rekommenderat objektiv till en K-7 för det ändamålet jag har tänkt mig?
Mycket skog och mark, litet städer också kanske samt älg före fågel.

Pentax egna objektiv? Eller kanske tredjeparts?

Ja väderskyddet är det inget fel på vad gäller pentax, jag spolar av min k7:a under kranen när den är dammig och skitig...

Fördelen med Pentax K7 är att de medföljande kitobjektiven också är vädertätade, vilket jag inte tror något av de medföljande kitobjektiven till Canon 7D är.

På sikt vill man säkert ha bättre objektiv, men man behöver inte ta den kostanden på en gång med Pentax. Ska du dra nytta av vädertätningen hos Canon 7D behöver du investera i ganska dyra objektiv. Vilket gör att den initiala kostnaden blir ganska hög. Förmodligen 2-3 ggr jämfört med Pentax K7.

Nu vet jag inte exakt vilka objektiv hos Canon som är vädertätade, vilket inte heller verkar vara så lätt att få reda på. På Canons egen hemsida verkar det åtminstone inte finnas tillförlitliga uppgifter om detta.

Nu vet jag inte exakt vilka objektiv hos Canon som är vädertätade, vilket inte heller verkar vara så lätt att få reda på. På Canons egen hemsida verkar det åtminstone inte finnas tillförlitliga uppgifter om detta.

Jag tycker att Cyberphoto har en bra sökmotor för att hitta väderskyddade objektiv. Det verkar faktiskt stämma med de uppgifter jag någon gång sett från Canon, så jag tror faktiskt att uppgifterna är helt tillförlitliga.

Gå in på cyberphoto.se, klicka på "Objektiv" och välj sedan exempelvis

* Telezoom
* Har väderskydd
* Canon (Under "tillverkare", "eller bara")

Det är viktigt att du tillser att sökmotorn söker på just dessa kriterier, annars får du inte rätt svar, då kan det se ut som att massor av objektiv är vädertätade, vilket inte är riktigt sant :)

Testar ständigt min 7D i regn, men med tanke på att jag använder ett icke vädertätat objektiv i regnet känns det som det är det som lägger av först.

Pentax verkar dock ha billigare vädertätade objektiv.

Johan eller Peter; Ni kör Canon? Har Ni någon L-optik eller har Ni funderat på att införskaffa L-optik? Är de sådana "stridsvagnar" som alla talar om, samt fixar de damm och fukt?

Jag har ju läst användarrecensioner på bla. EF 100-400L. Jag har inte sett något om fukt, men tydligen kan den suga i sig en del damm. Frågan är bara vilka miljöer som räknas som "dammiga".

Jag har ju inte tänkt ligga i en sanddyna på P-D rallyt :)

Skall nu köpa nytt igen. Jag har Canon (350D och 50D) idag och är nöjd med Canon.

Nu vill jag köpa en riktigt bra kamera som klarar av att krypas i skogen med. Där kan det vara snö, regn, morgondagg och rykande torrt.

Så - Pentax K-7 eller Canon 7D eller kanske något annat?

Vilken skulle helt enkelt passa bäst för mitt ålande i skogen för att fånga räven, älgen och råbocken?
(Skit samma vilken utrustning jag har idag - jag känner mig inte begränsad till Canon då jag behöver köpa både hus och objektiv till mitt nya äventyr)
/Soms

Har nu 40D men den klarar sig i lätt snöfall, regn och morgondagg är inga problem och även mycket torrt. Och ska du fota djuren du räknar upp föreslår jag inte ålande utan gömsle, tid och tålamod.

Så jag förstår inte riktigt varför du måste köpa nytt om det nu inte är så att du vill köpa en Pentax K-7, då ska du göra det och känna dig nöjd med tre utmärkta bra kameror. Men om jag hade varit dig så skulle jag fundera på vilka gluggar som, oavsett märke, gör att du kan ta de bilder på de djur du vill fota.

ps. Har två L gluggar, 1 icke L samt tredje parts tillverkare. ds.

Johan eller Peter; Ni kör Canon? Har Ni någon L-optik eller har Ni funderat på att införskaffa L-optik? Är de sådana "stridsvagnar" som alla talar om, samt fixar de damm och fukt?

Jag kan svara för egen del och jag äger följande L-optik:

70-200/2.8
400/5.6
17-40

Ingen av dessa är vädertätad enligt den definition som normalt används på betydligt dyrare L-optik. Med andra ord, en vädertätad kamera med ovan nämnda optik ger alltså inte ett komplett vädertätat skydd.

Men...jag använder i stort sett alltid mina kameror utomhus. Jag fotograferar fåglar för det mesta och det i alla väder. Visst, jag kanske inte dränker kameran i hällregn (det finns ju regnskydd), men den har definitivt varit både blöt och smutsig utan att visa minsta problem. Jag har under året använt en 40D och en 50D med 70-200 resp. 400 mm monterat i stort sett hela tiden. Med sunt förnuft tål allt kamerorna lite skitväder, de är ju inte gjorda av papp :)

Jag har ju läst användarrecensioner på bla. EF 100-400L. Jag har inte sett något om fukt, men tydligen kan den suga i sig en del damm. Frågan är bara vilka miljöer som räknas som "dammiga".

Jag har ju inte tänkt ligga i en sanddyna på P-D rallyt :)

Har några vädertätade. Enligt Cyberphoto ska ju 28-105, 70-200/4 IS och 17-40/4 vara vädertätade. Det enda objektivet jag fått damm i är mitt 17-55/2,8 IS, men jag kör på tills något händer.

Jag tycker att Cyberphoto har en bra sökmotor för att hitta väderskyddade objektiv. Det verkar faktiskt stämma med de uppgifter jag någon gång sett från Canon, så jag tror faktiskt att uppgifterna är helt tillförlitliga.
Tack för tipset, det borde jag nog tänkt på själv med tanke på hur ofta jag är inne hos Cyperphoto och bläddrar bland objektivet.

Det innebär alltså att EF 17-40/4 och EF 70-200/4 IS är de billigaste objektiven om man vill ha hyffsat heltäckande brännvidd med vädertätning upp till 200 mm.

Canon 7D, EF 17-40/4 och EF 70-200/4 IS - 38000:-
Pentax K7, DA 18-55/3.5-5.6 WR och 50-200/4-5.6 WR - 15000:-
Pentax K7, DA* 16-50/2.8 och DA* 60-250/4 - 37000:-

Och ska du fota djuren du räknar upp föreslår jag inte ålande utan gömsle, tid och tålamod.

ps. Har två L gluggar, 1 icke L samt tredje parts tillverkare. ds.

Jo, det kan vara så att det är bra med gömsle - som jägare tycker jag dock det är litet underskattat. Jag brukar "åla" mig ut i mörkret till en bra plats - sen är det som du säger - tid och tålamod - jag förstår att vissa "city"-människor behöver gömsle när de är ute i naturen - chips, läsk, kaffe och kakor - med andra ord ett konstant viftande med armar och huvud. Har man vanan inne är det bara att sitta still och vara tyst :)

Vilken L-optik har du? Har du någon som går i intervallet 70 upp till 500? (typ 70-200, 100-400, 300, 400 etc.)

Ahhh...den gillar Vi! Jag kanske är litet "nojjig"? :)

Även jag är nojig som tusan emellanåt, i synnerhet när jag har en ny kamera i handen. Ändå inser man snabbt att det inte går att tänka så. Kamerorna är trots allt inte gjorda för att ligga kvar i originalkartongen. :)

Jag förstår din oro, men jag lovar - du får betydligt roligare om du använder grejerna utan att tänka så mycket. Det rådet fick jag och det har etsat sig fast någonstans däruppe i hjärnkontoret.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto