Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra sportkamera för hobbynivå under 7 tusen med ett första objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Puttar upp den gamla tråden.

Gick inte hästen och blev halt så kamerapengarna flög sin kos *suck*.

Skulle en Nikon D80 funka tror ni? Funderade på en D40 som man kan hitta superbilliga hus på tradera men fick erbjudandet om en D80 igår
 
Mitt råd för Nikon är att du undviker alla hus som inte har motor i sig.

Ljusstark optik som man gärna vill ha i ett ridhus är svårt att hitta begagnad.
Du begränsar alltså dina begagnatmöjligheter.

D80... Ja det funkar men hade jag köpt en sådan då hade jag inte gett mycket för kameran.
 
Hej

Tycker kanske inte att du skall satsa på en Nikon D80 utan istället satsa några kronor på en D90 som är otroligt mycket kamera för pengarna och de skiljer ganska mycket mellan dessa modellerna. Till och bnörja med så kan du se om du hittar någon med kit optiken 18-105 som faktiskt är ett riktigt bra objektiv i förhållande till kostnad.

Bara detta borde ge ditt fotande ett lyft och ny optik kan man köpa senare om det behövs. Borde kanske hamna runt 5000-6000 SEK begagnat inkl objektiv

Bara exempel men det ger en bild av läget

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=175611

http://www.blocket.se/halland/Nikon_D90_40700666.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Nikon_D90_inkl_50mm_1_8_40886151.htm?ca=15&w=3

Mvh

Niclas
 
Tricket är att du begränsar din beg.marknad om du inte har motor i huset.
Motorn i huset var anledningen jag funderar på D80n istället just att de finns billigare och större utbud. Har även kvar en analoga Nikon med ett par objektiv. D80n blir dyrare för huset med lär nog snabbt gå att tjäna in vid köp av ny optik.


Tycker kanske inte att du skall satsa på en Nikon D80 utan istället satsa några kronor på en D90 som är otroligt mycket kamera för pengarna och de skiljer ganska mycket mellan dessa modellerna
Är d90 så mkt bättre? Kollade runt på den förut och verkade vara delade meningar om de då i alla fall men var ett tag sen.
 
Tänk efter vad du är villig & betala.
Ge bud på annonser som dyker upp & håll dig till ditt bud.
Du kan ju inte få mer än ett nej, ja att kanske ngn blir sur men det är ju inte ditt problem.
 
Är d90 så mkt bättre? Kollade runt på den förut och verkade vara delade meningar om de då i alla fall men var ett tag sen.

D90 har en generation bättre sensor och det är värt en hel del. I övrigt är de väldigt lika kameror.
Jag har en D80 och det är en trevlig kamera men köp D90 om ekonomin tillåter :)

Vad gäller D90:n så är det väl bara det helknäppa testet Råd och Rön gjorde som inte öst lovord över kameran.
 
Tack för all hjälp men nu blir de inget köp just nu för tack vare den som skulle uppdatera sin utrustning åkte på en skojare på Tradera
 
Trist att råka ut för skojare. Köp via fotosidans medlemmar då du kan se om de varit medlemmar ett tag och varit lite aktiva så kan du lita på de flesta här.

Ett tips kan vara att köpa en skapligt billig kamera med ett riktigt bra objektiv. De bra objektiven är som att sätta in pengar på banken, du får tillbaka pengarna om du vill sälja (ränta får du inte heller på banken numera). Däremot sjunker kameror snabbare i pris eftersom det kommer uppdateringar oftare och oftare. Jag har inga köpråd eftersom jag inte kan Nikon´s sortiment men lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.