Annons

Bra ryggsäck/daypack för resor, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag gör en del långresor och söker en bra ryggsäck/daypack för kamera och kläder. Jag planerar att resa till Tibet eller Afrika (ej bestämt mig) och göra dagsutflykter. Med varierande väder och höjd så behöver man möjlighet att bära med sig förstärkningsplagg eller styva ner om det blir för varmt. Kanske en svår kombination men ngn som har tips?

anders

Det framgår inte riktigt hur mcyket kläder resp kamer som du skall få med. Min favorit för "blandpackning" är DaKine Sequence. Den har en separat urtagbar enkel kameraväska inuti och är för övrigt en bra ryggsäck av "skidmodell". Med kamerablocket i så ryms lite extra kläder som t ex ett fleecställ, lätt jacka+byxor, handskar, lite mat och lite mer.

I kamerablocket får jag precis ned en Eos 1d2, ett 70-200/4, 24-70/2.8, ett par konvertrar (alt en mindre fast objektiv) blixt, extra batteri + lite smågrejjor som minneskor. Då är det dock smockfullt.

Själva kameradelen är som sagt väldigt enkel, men jag använder ändå den separat eftersom den så precis rymmer det jag oftast vill ha med. Tack vara sin slimmade form är den lösa kameraväska t ex lysande för att packa i bilen mm.

Jag har en lowepro compuDayPack. Den har en separat kameradel i botten som gör det lätt att komma åt. Dessutom finns plats för laptop i ryggen om man vill ha med den ibland.
Kameradelen är väldigt praktisk men ganska liten. Man får nog prova om man får plats med det man vill.

axpax skrev:
...Den har en separat kameradel i botten...

Ofta ser sånt ut att vara superpraktiskt, men vem tar av sig ryggan o plockar ur kameran för allt som ska plåtas? Dessutom ska den ju in i ryggan igen.

Alla är ju olika, men jag tror stenhårt på en rygga med ett fack och i där finns packpåsar (Bergans har modeller som man öppnar upp helt - enkelt att hitta färgkodade påsar).

Kameran får man nog räkna med att ha i sitt band runt halsen. Objektiven och blixt inlindade i sina kläder - i den röda packpåsen.

- jag har vandrat i Nepal och då "hängde" jag min videkamera på bröstet spänd i i ryggsäckens bärsele. Kanske bästa sättet att bära en SLR på också i lämplig väska.

Halloj,

känns som förslaget dakine sequence känns intressant för min del men har inte haft möjlighet att känna på den varför jag undrar om ngn vet om man får ned:

40D inkl 17-85 och EF 100-400?

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar