Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra råkonverterare

Produkter
(logga in för att koppla)

xxxitsmexxx

Medlem
Någon som har tips på en bra råkonverterare? Helst gratis eller för en mindre summa. Använder windows.

Jag har sedan tidigare en Canon-kamera och använder Canon DPP och för bilder jag vill göra lite extra med Photoshop Elements.

Jag har nu köpt en Sony Nex och kan ju därmed inte använda Canon DPP som råkonverterare. Provade lite med sonys egna råkonverterare som kom med (Image Data Converter) och det fungerar sådär, men det känns rätt omständigt och jag tycker den är lite väl enkel.

Jag söker en råkonverterare som liknar Canon dpp. Vad jag gillar med canon dpp är:
- Man kan titta på tumnaglar från en hel mapp samtidigt. Med många bilder fungerar det inte att öppna en i taget. Jag kan använda samma program för att sålla ut de bilderna jag vill slänga och fixa till de jag vill ha kvar.
- Man kan göra en del redigeringar redan i tumnagelläget, ex ändra exponering/kontrast osv.
- I tumnagelversionen ser jag den senaste redigerade varianten av bilden.
- Jag kan göra enkla ändringar som beskärningar, rotationer osv.
- Batchkonvertering till jpg med namnbyte och storleksändring.

Tacksam för tips!

Det är förmodligen Lightroom du ska ha baserat på din kravspecifikation, men det är inte alldeles gratis. Studentpriset är väl runt en tusenlapp, annars går det på drygt det tredubbla.

Finns testversion att ladda ned som funkar i 30 dagar, risken är att du blir beroende om du provar.

Motsvarigheten som kostar gratis heter så vitt jag har förstått Darktable, men jag har ingen egen erfarenhet.

Det är förmodligen Lightroom du ska ha baserat på din kravspecifikation, men det är inte alldeles gratis. Studentpriset är väl runt en tusenlapp, annars går det på drygt det tredubbla.

Finns testversion att ladda ned som funkar i 30 dagar, risken är att du blir beroende om du provar.

Motsvarigheten som kostar gratis heter så vitt jag har förstått Darktable, men jag har ingen egen erfarenhet.

kan väl säga direkt att Darktable är bra om du sitter direkt i linux systemen
finns ingen nativ fungerande programvara för windwos just nu iaf.

Jag kör rawtherapee 2,4,1, det är absolut den mest stabila versionen. minst 4 gb ram är som sagt att föredra. Här man liten skärm så kan det vara lite segt att använda men det fungerar och är gratis.

Laddade ner och provade raw therapee tidigare, men det var extremt långsamt på min dator (2 gb internminne).
Har också provat att ladda ner darktable för windows, men det kraschade direkt när jag försökte öppna en bild. Går det att köra en linuxversion via thinlink eller liknande? Annars såg det lovande ut i gränssnittet.
Finns det fler bra program?

Får rätta mig själv, det var inte darktable jag laddade ner utan ett program som hette Scarab darkroom. Hur som helst verkade det inte så stabilt ännu.

Faststone är ingen rawkonverterare i egentlig mening, men man kan kolla rawfiler i programmet. Är rawfilen välexponerad så kan man ju iofs spara en jpg från den.

Faststone är inge vidare, det korrigerar inte förvrängningar i bilden som den borde, duger i nödfall dock

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Faststone är ingen rawkonverterare i egentlig mening, men man kan kolla rawfiler i programmet. Är rawfilen välexponerad så kan man ju iofs spara en jpg från den.

Rawtherapee är bättre konverterare, men Faststone har de flesta grundläggande reglagen för ljussättning, färger, färgnivåer, färgkurvor, skärpa, gråskala, sepia, negativ mm. Även klona, lagningsplåster, ritbord och en del effekter som vattenstämpel, skiss, pljemålning mm. Så man kan absolut göra mer än bara spara om till JPG i Faststone.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar