Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra och prisvärda blixtpaket...

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
.. vad ska man ha? Beställa från utlandet? Jag har (i stort sett) ingenting nu så jag vill ha iaf tre blixtar, två softboxar, en kon, någon/några paraplyer.

Hjälp mig hitta några bra/prisvärda paket tack.

- Johan

Frågan är vad du har behov av, vilka krav du har och hur många pengar du kan tänka dig att satsa... Vill du kunna släpa runt grejjerna, eller nöjer du dig med att ha det uppställt i vardagsrummet...

Det finns i de flesta prisklasser och som med det mesta får man också vad man betalar för. Dock är det inte att jämföra med vad man behöver...

Mvh /Peter

Tjenare!

Jag måste kunna släpa runt på grejjerna eftersom jag åker runt en del och fotar. Jag kan tänka mig att lägga upp till 20 000:- för rätt saker.

Även fall jag inte ser att jag kan utnyttja blixtarna fullt ut idag så är ju förhoppningen att man kommer att kunna växa lite själv i blixtarna utan att de sätter gränsen.

- Johan

peter_wahlström skrev:
Frågan är vad du har behov av, vilka krav du har och hur många pengar du kan tänka dig att satsa... Vill du kunna släpa runt grejjerna, eller nöjer du dig med att ha det uppställt i vardagsrummet...

Det finns i de flesta prisklasser och som med det mesta får man också vad man betalar för. Dock är det inte att jämföra med vad man behöver...

Mvh /Peter

Då skulle jag vilja rekommendera dig det jag själv använder. Jag släpar också runt mina grejjer och lägger stor vikt på kvalitet. jag tror att det lönar sig i längden + att om man har möjlighet så är det så mycket roligare att jobba med en riktigt bra, snabb och lätt utrustning. Dessutom är ljuset svårslaget!

Börja med ett Profoto "sverigepaket". Sedan kan du bygga på detta med vidare utrustning ur ett nästan outtömligt sortiment. Jag har vidare kompletterat med en Pro softbox (60x90) ytterligare ett Compact 600S-aggregat, reflektorer och raster m.m... Snåla inte på stativens kvalitet när du kompletterar med flera aggregat. (de som följer med duger inte till mycket, men funkar bra att starta med) Jag köpte nyss ett Manfrotto 004BAC som fungerar mycket tillfredsställande.

Profoto är branschstandard och du kan därmed hyra kompletterande utrustning nästan överallt.

Mvh /Peter

Elinchorm har väldigt bra och prisvärda produkter. Dessutom har dom ett väldigt stort och bra tillbehörsprogram som gör att du lätt kan växa allt eftersom du utvecklas.

Om du satsar på deras mellanklassutrustning så får du tre kompakter och diverse tillbehör för runt 20 papp. Det finns diverse kit att välja bland.

Ta en titt på www.aifo.se. Paketen finns under E-handel.

Edit: URL

Jag hänger på denna tråden eftersom den handlar om samma sak som jag har tänkt ställa fråga om...annars får man en del "sök bland trådarna" ;)

kaffebrus paketet för 4995...är det värt att lägga pengar på och sedan köpa dyrare blixtrar.
(det kommer inte räcka med 2 utan jag vill ha fler så småningom, men just nu måste jag vara lite ekonomisk)

Jag är en sån typ av människa att jag vill ha kvalitetsprylar...jag är rädd att jag kommer och ångra mig för att sedan sälja allt och köpa Elinchrom.

(det jag fotar mest är hundar)

Kvalitet lönar sig i längden

Jag valde Elinchrom 400BX paket.
Elinchrom har ett stort tillbehörsprogram och reservdelar om något skulle krångla i framtiden.

Är lite inne på Gills kommentar om att man säkert tröttnar/växer ur de billiga paketen och sedan köper kvalitetsutrustning.

Har gjort misstaget förr och köpt "billigt" och sedan köpt rätt pryl i efterhand, vilket ju blir onödigt dyrt då man får köpa 2 ggr.

Nu återstår bara att lära sig hantera dem ordentligt, hoppas få med mig bra grundkunskap från kursen "givande ljuskurs" som jag anmält mig till i Göteborg.

Gip skrev:

kaffebrus paketet för 4995...är det värt att lägga pengar på och sedan köpa dyrare blixtrar.
(det kommer inte räcka med 2 utan jag vill ha fler så småningom, men just nu måste jag vara lite ekonomisk)

Det skulle jag aldrig göra. Då har du ju slösat bort 5000:- på blixtar som du sedan inte kan använda. Mitt råd är att du ska hålla dig till ett fabrikat. Spara och vänta.

Gip skrev:

Jag är en sån typ av människa att jag vill ha kvalitetsprylar...

Då ska du definitivt inte handla blixtar från kaffebrus... visst, allt är relativt, men när du nämner Elinchrom så går det inte riktigt att jämföra.

Elinblixtarna är en bra kompromiss mellan pris/kvalitet. Du lär nog inte ångra dig om du satsar på Elinblixtarna.

Ska du resa mycket så bör du kanske slänga ett öga på Profoto. Det kostar mer, men du får också vad du betalar för.

Både Elinchrom och Profoto har ett enormt stort tillbehörsutbud. Profoto är dessutom branchstandard vilket gör att du kan hyra kompletterande utrustning varsomhelst...

Mvh /Peter

Det var övertygande svar. :)

Valet blir inte svårt utan allt pekat på Elinchrom...sen är det bara allt annat man behöver också ;)

...puh, *tittar i plånboken* VARFÖR ramlade man in på denna hobbyn...VARFÖR?...

Gip skrev:
Det var övertygande svar. :)

Valet blir inte svårt utan allt pekat på Elinchrom...sen är det bara allt annat man behöver också ;)

...puh, *tittar i plånboken* VARFÖR ramlade man in på denna hobbyn...VARFÖR?...

Kolla begagnatmarknaden. Där kan du göra fynd om du inte har bråttom.

Börja med ett litet "kit" och komplettera sedan allt efter behov...

Det var inte längesedan någon sålde Elinchrom-kittet här på FS...

Mvh /Peter

ALLA modell bildrna på min sida
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=27570
är tagna med hjälp av "Billiga Kaffebrus blixtar"
Det hänger nog mer på hur man hanterar utrustningen!
än priset.

Har du gott om pengar och kan göra ännu mer pengar
på dina bilder i slutändan, så köp dyra blixtar.
Kunden betalar ju för dina bilder eller hur?
Då har han väl all rätt att kräva att du framställer
bilderna på dyrast möjliga vis
och till högsta möjliga kostnad...

Maxieboy skrev:
ALLA modell bildrna på min sida
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=27570
är tagna med hjälp av "Billiga Kaffebrus blixtar"
Det hänger nog mer på hur man hanterar utrustningen!
än priset.

Har du gott om pengar och kan göra ännu mer pengar
på dina bilder i slutändan, så köp dyra blixtar.
Kunden betalar ju för dina bilder eller hur?
Då har han väl all rätt att kräva att du framställer
bilderna på dyrast möjliga vis
och till högsta möjliga kostnad...

Det är det som talar för dom dyrare blixtrarna, att jag ska ta kort åt folk och då vill jag ha bästa möjliga kvalitet...fast dina bilder var väldigt fina :)

Lite bråttom har jag eftersom jag vill öva innan det är dags att fota på riktigt.

Jag har kaffebrusblixtarna och har testat dom lite för att se om dom är konsekventa i blixten.
Det är dom, flera bilder i rad och histogrammet ser precis likadant ut på varje.
Vad det gäller kvalitet i aspekten hållbarhet är det ju svårt att sia om, men bilderna blir lika bra som med andra bra blixtar. Det finns inget i det yttre som talar för låg kvalitet. Väldigt stadiga stativ kommer med också.
Jag har också tanken att jag kan behöva fler blixtar med tiden. Då har jag redan dessa och kan komplettera med valfritt märke då. Ljustemperaturen är samma på nästan alla så dom blandar sig väl. Finns ingen rationell anledning att inte blanda märken på blixtar.
Jag hade tänkt köpa andra blixtar först men när det var lång leveranstid på dom jag skulle ha tog jag dessa i stället. Glad nu att jag valde dom billigare då dom fungerar riktigt bra.

EDIT
Andra tråden i rad jag sitter och propagerar för kaffebrusgrejor. Men jag har nog blivit ganska pro kaffebrus sedan jag upptäckt att pris/prestanda kvoten varit bra i det jag köpt av dom.

Visst går det att ta fina bilder med billiga blixtar... Men det är inte vad det handlar om.

Har man stora krav och vill vara säker på att blixtarna jobbar på med snabb och oavbruten exakthet så finns det inga alternativ. Ska man släpa med sig grejjerna i ur och skur så måste det hålla ihop och fungera från gång till gång.

Men det är en svår fråga.. Allt är givetvis relativt och plånboken styr ju i det sista om man inte kan göra en budget som går att sy ihop inom rimlig framtid.

Kvalitet är alltid roligare att arbeta med, men man måste nog ställa sig frågan - "Vad klarar jag mig med"

Andrahandsvärdet är också något att ta i beaktning.

Mvh /Peter

edit: glömde säga att elin och pro kan oftast leverara reservdeler och serva aggregaten mycket snabbt... Iallafall har jag fått den erfarenheten från pro. elin kan jag inte riktigt svara för... =o)

En fråga till...vad köper jag för reflexskärm?

Det är en uppsjö...behöver man alla färger eller räcker det med vit + guls el. silver?

Är märket viktigt...det duger med frigolit så märket känns oviktigt när det gäller detta...

Jag vill inte ångra mig här heller och köpa nytt för att det gamla inte räcker.

Jag kommer framförallt fota hundar, men en och annan människa kommer nog också passera...

peter_wahlström skrev:
BX-aggregaten har möjlighet till "multivoltage" Du kan alltså köra blixtarna på 110V utomlands.

BX-aggregaten har även "plug-in" blixtrör.

//Peter

Dom kommer "aldrig" användas utomlands, men vad menas med plus in blixtrrör?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar