Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra och prisvärd digitalkamera under 2000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusson85

Avslutat medlemskap
Hej, jag är ute efter en bra men billig (max 2000kr) digitalkamera som skall ges bort i födelsedagspressent. Användaren är nog mest ute efter nåt som är smidigt men som tar bra bilder för den typen av kamera.

Nån som har koll på kameror i "budgetklass" ?

Canon Ixus 75 eller Canon Powershot A720 IS. Topptestade kvalitetsmodeller i sin prisklass. 75:an är lite snabbare och mindre, 720 har 6x zoom men är lite större och långsammare.

Båda modellerna finns för 1990 kr hos Fotokungen. Då ingår nu 2Gb minne vilket är jättemycket för dessa kameror.

Aton_ skrev:
Canon Ixus 75 eller Canon Powershot A720 IS. Topptestade kvalitetsmodeller i sin prisklass. 75:an är lite snabbare och mindre, 720 har 6x zoom men är lite större och långsammare.

Båda modellerna finns för 1990 kr hos Fotokungen. Då ingår nu 2Gb minne vilket är jättemycket för dessa kameror.

Canon Ixus 70/75 är säkra val. Det finns ju hur många modeller som helst i den här prisklassen och en del är bättre än Ixus på några punkter, men alla jag känner inklusive hustrun har trivts med sina Ixusar.

Fördelen med 70 framför 75 är att den förra har optisk sökare, vilekt jag tycker är en styrka med Canons kompaktmodeller.

Tack för alla svar!
Känns som det nog blir en Ixus, frågan är bara vilken.
Vad är det för skillnader mellan ixus70 och ixus75? Vilken bör man välja? Syrran hade en tidigare modell och var väldigt nöjd med den.

Vet inte om du hunnit köpa en Ixus än men jag tänkte bara tillägga att jag har den som någon tipsade om tidigare, en Canon Powershot AS720. Jag har haft den sen i november (var tvungen att akut köpa en ny kamera när den gamla gick sönder mitt under Japanresan!) Jag är grymt nöjd med den, möjligt att blixtladdningen är något långsam men den tar bra bilder och har en grymt bra "anti-shake" så även om man är lite ostadig på hand eller har dåligt med ljus så tar den skarpa bilder.

magnusson85 skrev:
Tack för alla svar!
Känns som det nog blir en Ixus, frågan är bara vilken.
Vad är det för skillnader mellan ixus70 och ixus75? Vilken bör man välja? Syrran hade en tidigare modell och var väldigt nöjd med den.

Ixus 70 har 2,5 tums skärm mot 3 tum för 75:an. I gengäld har 70 en optisk sökare, en sådan får inte plats med tretumsskärmen på 75.

OT: såg nya Ixus 80IS, vilken goding! Rosa, choklad, karamell som färger, och optisk bildstabiliering! 2390 i o f s, men vill man bli poppis ska man nog leverera en karamellfärgad Ixus 80..

Leo S skrev:
Canon Ixus 70/75 är säkra val. Det finns ju hur många modeller som helst i den här prisklassen och en del är bättre än Ixus på några punkter, men alla jag känner inklusive hustrun har trivts med sina Ixusar.

Fördelen med 70 framför 75 är att den förra har optisk sökare, vilekt jag tycker är en styrka med Canons kompaktmodeller.

Tycker nog du kan glömma om kameran har sökare eller inte. Kompaktkameror brukar visa cirka 60% av bildytan. Det är som att ha kikarsikte på ett avsågat hagelgevär. Det mesta du kommer träffa syns inte.
Jag är van att använda dSLR och komponerar givetvis via sökaren, men aldrig när jag använder en kompaktkamera, Man måste använda skärmen trots alla dess brister.

Flash Gordon skrev:
Tycker nog du kan glömma om kameran har sökare eller inte. Kompaktkameror brukar visa cirka 60% av bildytan. Det är som att ha kikarsikte på ett avsågat hagelgevär. Det mesta du kommer träffa syns inte.
Jag är van att använda dSLR och komponerar givetvis via sökaren, men aldrig när jag använder en kompaktkamera, Man måste använda skärmen trots alla dess brister.

Nja, jag får anmäla avvikande mening! I min värld är fortfarande en optisk sökare det enda sättet att se vad man fotar i starkt solljus och svag belysning. Men eftersom de är på utdöende är jag väl omodern...

Jag ska också köpa en digitalkamera, funderar på Fuji f40fd eller Sony DSC-W80, aldrig haft någon kamera förr så jag är inte säker på vilken som passar bäst, dessa kostar ungefär 1800 båda två.

Ville egentligen ha f31fd men den finns ju inte att få tag på nånstans =(. Så det lutar nog åt f40fd.

Var och kollade lite på kameror i en expertbutik och där hade de inget illa att säga om Ixus75 men rekomendera att även kolla på Nikon s500/s510 och Sony w85. Vad har ni att säga om dessa kameror? (vs ixus75)

magnusson85 skrev:
Var och kollade lite på kameror i en expertbutik och där hade de inget illa att säga om Ixus75 men rekomendera att även kolla på Nikon s500/s510 och Sony w85. Vad har ni att säga om dessa kameror? (vs ixus75)

Som sagt, det finns oändligt många kameror i den prisklassen, så rådet om Ixus bygger på en upplevd känsla av att man trivs med kameran och att den ger fina bilder.

Mina erfarenheter (och jag har använt flera olika kompakter av yrkesskäl) är att Nikons billigare har varit rätt sega, vet inte hur S500-serien är. Men det går ju att testa i affären. Bildkvaliten på Nikons billigare kameror brukar också vara OK . Samtidigt har jag sett bilder från dyrare Nikonkompakter som är häpnadsväckande även i A3!

Sony har varit snabba och ger fina bilder, jag har använt två billiga i W-serien och två dyrare i T-serien. Den jag möjligen blev besviken på bildmässigt var den dyraste i T-serien...fick känslan av att det hörde ihop med det ökade pixelantalet på liten sensor...

Mitt generella råd är att kolla hur snabb kameran är, bildmässigt brukar de ändå var OK när man inte gör jätteförstoringar, men alla blir irriterade när det tar 4 sekunder mellan att man kan en bild!

Lycka till!

Tilläggsråd: när du provar kameror, kolla också autofokusen mot lite olika motiv och i olika ljus. Det är också en källa till irritation. Olympus, t ex, hade en ganska dålig autofokus på många kompakter tidigare, därför övergav jag dem som kompaktalternativ för några år sedan (hade 4 olika under 6 år) trots bra bildresultat. Men de kansek har skärpt sig, även om en del tester talar mot...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto