Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv till inomhussport (cheerleading)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad blev det för optik?

okej men det finns ju 3 typer av autofokus, one shot, al focus och al servo. Dom kan jag använda med 50 /1,8IIan?

Jag vill tillägga att för att få bra sportbilder så är blixt nödvändigt (oftast). Det är inte din slutare som avgör om bilden fryser eller ej, de tär ljuset, du kan köra på kamerans sync-speed, 1/250 ligga på bländare 3.5 och får bättre skärpa än med det mesta, av bilderna du visade så är det inte en person du vill ha med, ligger du på ett bländarvärde (1.8-2.2). så har du för litet område i bilden skarp, 1/3 personer blir kanske skarp, 85mm = 136mm, 136mm f/1.8 = otroligt kort skärpedjup (särskilt när du ej är nära motivet). Canon ef 85 1.8 har tendens att återge bilder med lite lila prickar i inomhusmiljöer (inte alltid något som stör, men kan göra). Utöver det så är den otroligt snabb!

Kamerainst:
Manuelt läge
Slutare=1/250
Bländare=f/3.5
Blixt Canon 430EXII Speedlite

Lär du dig användaa en blixt för att få naturligt ljus och inte "se ut som en blixt bild" så har du stor fördel!

(vet att inläggen var för väldigt länge sedan, men lite att tänka på i framtiden).

mvh
Joel Dahl
 
Blixt är oftast inte uppskattat eller ens tillåtet när man fotar sport, så det kan vara bra att lära sig hur man klara sig utan.
 
Blixt ska jag väl helst undvika att fotografera, kan störa tjejen som flyger. Annars är nog blixt mitt nästa val av inköp :)

Har nästan bestämt mig att köpa ett 50 /1.8, mest för att prova hur det känns. Kostar inte så mycket heller och om jag skulle 'tröttna' så förlorar jag ju inte så mycket :)
 
Jag vill tillägga att för att få bra sportbilder så är blixt nödvändigt (oftast). Det är inte din slutare som avgör om bilden fryser eller ej, de tär ljuset, du kan köra på kamerans sync-speed, 1/250 ligga på bländare 3.5 och får bättre skärpa än med det mesta, av bilderna du visade så är det inte en person du vill ha med, ligger du på ett bländarvärde (1.8-2.2). så har du för litet område i bilden skarp, 1/3 personer blir kanske skarp, 85mm = 136mm, 136mm f/1.8 = otroligt kort skärpedjup (särskilt när du ej är nära motivet). Canon ef 85 1.8 har tendens att återge bilder med lite lila prickar i inomhusmiljöer (inte alltid något som stör, men kan göra). Utöver det så är den otroligt snabb!

...
Joel!

Jag är mycket nyfiken på vad du grundar dina påståenden på??

Misstänker att dina påståenden bygger på någon sorts missförstånd av vad du hört från någon annan!?

När det gäller blixtar som sitter på kameran, så är det högst sällsynt att det är tillåtet.
Det är för övrigt ovanligt med blixtar över huvud taget.
Det som är "vanligast", och det är verkligen inte vanligt.
Är att man hänger blixtar i taket, där de inte stör spelare/utövare.

I de absolut flesta fall är blixt på kameran definitivt big NO NO!

Sedan så är det generella rådet för sporter att använda slutartider på 1/500 eller snabbare. (Undantaget panoreringar där man vill uttnytja rörelseoskärpan i bakgrunden, samt vissa sporter som kräver snabbare slutartider för att frysa rörelsen).
Det är det råd jag själv ger, det råd jag fått från flera erfarna sportfotografer, både här på FS, och sådana som jag träffat i verkliga livet.

Men framför allt så stämmer det väldigt bra överens med mina egna erfarenheter.

När jag vid ett tillfälle var hänvisad till utrustning som var för ljussvag för belysningen, så tvingades jag till så "långa" slutartider som 1/320.
Detta ledde till att majoriteten av mina bilder hade så kraftig rörelseoskärpa att jag var tvungen att kasta dem.

Ibland har jag kompromissat mig till slutartider på 1/400, vilket funkar ok som nödlösning, men även det brukar ge en viss rörelseoskärpa.

När det gäller skärpedjup så ökar det med avståndet till motivet.
För den som vill veta mer om vilket skärpdjup som en viss brännvid och bländarstorlek ger i kombination kan jag rekomendera följande länk:
http://www.dofmaster.com/doftable.html

För den som vill veta mer om inställningar, så rekomenderar jag följande länk:
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm
 
Om exempelbilderna är vad du vill uppnå så kanske du inte behöver skaffa något nytt. De bilderna har rätt stort skärpedjup, vilket betyder att de är tagna med bländare som du har på ditt objektiv.
Well...det är inte helt sant. En normalzoom (17-55 2.8 eller 24-70 2.8) skulle ge ett stort skärpedjup om man sitter uppe på läktaren. Det är först när huvudmotivet befinner sig nära kameran och du fokuserar på det som du får korta skärpedjup med stor bländare.

/Fredrik
 
Well...det är inte helt sant. En normalzoom (17-55 2.8 eller 24-70 2.8) skulle ge ett stort skärpedjup om man sitter uppe på läktaren. Det är först när huvudmotivet befinner sig nära kameran och du fokuserar på det som du får korta skärpedjup med stor bländare.

/Fredrik

Nu hänger jag nog inte med i vad du menar är jag rädd. Exempelbilderna hon har med i sitt första mail är tagna från läktaren (eller motsvarande avstånd) med rätt stort skärpedjup. Den zoom hon äger kan ta bilder på avstånd med stort skärpedjup. Vad hon skulle behövt för objektiv eller bländare på nära håll har jag inte brytt mig om, då hon skrev att hon ville kunna ta bilder som i exemplen. Eller fattar jag dig fel?
 
Nu hänger jag nog inte med i vad du menar är jag rädd. Exempelbilderna hon har med i sitt första mail är tagna från läktaren (eller motsvarande avstånd) med rätt stort skärpedjup. Den zoom hon äger kan ta bilder på avstånd med stort skärpedjup. Vad hon skulle behövt för objektiv eller bländare på nära håll har jag inte brytt mig om, då hon skrev att hon ville kunna ta bilder som i exemplen. Eller fattar jag dig fel?
Det kan jag förstå:) Jag har tolkat ditt inlägg lite tokigt - mitt åt. Jag ber om ursäkt. Jag är nu helt med på vad du menar med ditt inlägg. Jag tolkade det som att du menade att större bländare skulle ge kortare skärpedjup från samma avstånd, vilket inte behöver vara fallet och det vet jag att du är medveten om. F**n vet vad som gick genom mitt huvud när jag skrev det. Blandade nog ihop det med inlägg från Joel där han beskriver hur han tycker sportbilder skall fotograferas - vilket jag inte håller med om.

Slutsatsen blir väl att hon klarar sig med objektivet hon har, men skulle tjäna på en större bländare för att få snabbare slutartider utan att skärpedjupet skulle påverkas nämnvärt - i alla fall inte på det avståndet.

Känns det mer logiskt?

/Fredrik

PS Får väl skylla på att jag är en Nikonian och inte en Canonin;-)
 
EF85/1,8 är det du behöver... hittas ofta beg på blocket för ca 2500-3000 kr. EF100/2.0 kan också funka. Tror att ett 50/1,8 eller 1,4 inte räcker till vad gäller brännvidd men speciellt inte vid snabb fokusering. 85:an har USM vilket 50-optiken inte har (1,4 har micro-USM vilket är långsammare). Ett 70-200/2,8L kan gå om ljuset räcker till.... men kostar ju 7000 beg.
 
Tänkte bara återuppliva tråden lite med en bild som jag tagit på cheerleading! Efter många om och men så blev det en 50/1.8 :)

Är grymt nöjd med objektivet kan jag också tillägga!
 

Bilagor

  • IMG_3742 beskuren.jpg
    IMG_3742 beskuren.jpg
    33 KB · Visningar: 117
Tänkte bara återuppliva tråden lite med en bild som jag tagit på cheerleading! Efter många om och men så blev det en 50/1.8 :)

Är grymt nöjd med objektivet kan jag också tillägga!
Ser väldigt bra ut! Fina färger och bra skärpa. Ett objektiv med bra egenskaper (skärpa, kontrast, färgåtergivning osv) tillåter ju att man croppar bilder mer än med sämre optik. Ser ut att vara välbalanserad vitbalans också, men det är väl knappast enbart objektivet förtjänst...

/Fredrik
 
Ser väldigt bra ut! Fina färger och bra skärpa. Ett objektiv med bra egenskaper (skärpa, kontrast, färgåtergivning osv) tillåter ju att man croppar bilder mer än med sämre optik. Ser ut att vara välbalanserad vitbalans också, men det är väl knappast enbart objektivet förtjänst...

/Fredrik

Tack så mycket :) ja jag är så grymt nöjd med tanke på hur lite jag betalade för det :D kameran + objektivet följer med på varenda träning nu och alla i mitt lag vill bli fotade utav det ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.