Annons

Bra objektiv till inomhussport (cheerleading)

Produkter
(logga in för att koppla)
Du hann först

Undrade själv varför inte Tamrons 28-75 kom upp i debatten? Det är en mycket bra glugg för en rimlig slant!
Kanske kan jag passa på att rekommendera ett av mina favoritobjektiv. Ett Tamron SP AF 28-75 2,8. Du får ett ljusstarkt objektiv som är skarpt som attan. Autofokusen är inte den snabbaste men både optik, byggkvalité och snabbhet (största bländare) är bra. Dessutom skön att fokusera manuellt med om man nu vill det.

3595:- på Cyber. Går säkert att hitta för ett par hundringar mindre någon annanstans.

Så länge du inte tror att 75mm blir för kort så skulle jag inte tveka en sekund!

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=2875C

Vad säger ni andra?
 
Börja med en 50/1.8II. Det är ett givet andra köp ändå, eftersom den är så billig och skarp. Du får möjlighet att ta bilder som kitzoomen inte klarar av med sina 5,6 vid 50mm.
 
Börja med en 50/1.8II. Det är ett givet andra köp ändå, eftersom den är så billig och skarp. Du får möjlighet att ta bilder som kitzoomen inte klarar av med sina 5,6 vid 50mm.

okej. Men hur är det med autofokusen då? Kan jag använda typ af servo eller vad det nu heter som finns under autofokus på min 450d? Istället för one shot alltså.
 
Testa - AF är inte såååå dålig bara för att det finns objektiv som är bra mycket bättre. Du får tag i en beg 50mm 1.8 för 700 pix - och får tillbaka pengarna om du lessnar på den, så ingen dålig idé att testa.
 
Testa - AF är inte såååå dålig bara för att det finns objektiv som är bra mycket bättre. Du får tag i en beg 50mm 1.8 för 700 pix - och får tillbaka pengarna om du lessnar på den, så ingen dålig idé att testa.

kanske faktist ska ta och testa då :) fast jag hittar ingen begagnad sån.. kollar runt på blocket och liknande sidor, hmm
 
Dom objektiv jag ser i sporthallen är dom som redan nämnts, t.ex. 50/1.4, 85/1.8, 70-200/2.8. 100/2 och 135/2 är också kanon. Det dåliga ljuset är ju det stora problemet, f/2.8 är absolut minimum. Personligen tycker jag bättre om sportbilder som kommer nära, men jag kan inget om cheerleading, kanske det också är viktigt med gruppbilder så du behöver vidvinkel. Tamron 28-75 kanske inte är så tokigt val då, även snabbare vore bättre.

Det är tyvärr en dyr hobby med inomhussport, och jag tycker egentligen inte man kommer undan helt bra med billigare grejer, eller med bara ett objektiv och en kamera.
 
Kan bara hålla med dom som skriver att ett fast 50 eller 85 skulle passa dig kanon...Sedan har du ju vilket av dom du än väljer ett riktigt bra objektiv i andra sammanhang som t.ex porträttfoto.
 
Med din budget är 85:an bäst. Ger bra bildvinkel, har snabb autofokus och kommer ge snabba tider tack vare f/1.8. Att fota inomhussport med 50mm blir nog svårt eller så får du stå extremt nära, dessutom långsam autofokus. Det kostar ju dock väldigt litet och om du får tag i ett begagnat så kan du ju testa utan att förlora pengar på det.
 
Undrade själv varför inte Tamrons 28-75 kom upp i debatten? Det är en mycket bra glugg för en rimlig slant!

Problemet är ju att brännvidden är alldeles för kort för de allra flesta sporter.
"Standardobjektivet" för sport är 70-200/2,8.
FInns flera anldedningar till detta.
Den främsta är att du kan zooma in och komma "nära" i de flesta sporter.
Väl så viktigt.
 
Det pratas ju 50...

Problemet är ju att brännvidden är alldeles för kort för de allra flesta sporter.
"Standardobjektivet" för sport är 70-200/2,8.
FInns flera anldedningar till detta.
Den främsta är att du kan zooma in och komma "nära" i de flesta sporter.
Väl så viktigt.

Eftersom det nu pratas 50 1,8 så är Tamronvarianten ett bättre val i det läget. Något längre brännvidd om man vill och väl så skarp med en fullt matchande autofokushastighet. 50 1,8 enda fördel i just det här sammanhanget är priset och en något bättre ljusstyrka.

Tror du att du klarar dig med en maxbrännvid på 75mm så köp Tamronet. Då har du en glugg som kommer göra dig lycklig i många andra sammanhang.

Behövs mer än 75? Följ råden om 85 1,8 som ska vara löjligt bra. 70-200 är bra men bara att glömma om det ska rymmas i budget.
 
För ef 50 1,8 lät väldigt bra (billigt, bra ljusstyrka) och om jag vill zooma in mer får jag väl flytta på mig då.
.
.
.
jag ska prova ställa in mitt objektiv jag har nu åp 50 och känna hur det känns att fota med.

Bäst vore kanske om du kunde låna ett 50/1.8 och testa under verkliga förhållanden. Funkar det - ja då är det ju den ekonomiskt bästa lösningen.

Kanske någon i dina trakter som kan låna ut?

Mvh
Anders
 
Canon objektiv

Tyckte mig se flera annonser här på FS, på 50/1.8, samt flera andra...ex. Tamron 28-75/2.8.
Mvh Patrik
 
Jag fotar inomhussport (basket) med 50/1.8II. Det funkar helt okej. Jag vill gärna frysa bilderna vilket jag tror du också vill. Då måste man ner på tider runt 1/400. Med min EOS 400D vill jag inte gärna gå högre än ISO 800 och kan inte gå högre än ISO 1600. Då hamnar jag ofta på f1.8-2.2. Jag vet inte vilka ISO 450D har men jag skulle inte klara mig med f2.8.

Vad gäller af så är det inte så väldigt bra. Den missar ibland och har har ibland svårt att bestämma sig. Men det är bara att knäppa många bilder så blir några bra, ibland är det skönt att skylla på objektivet.

Vad gäller Cheerleading så kör väl dom med program. Då kan du ställa in skärpan med af i förväg på en viss punkt och sedan stänga av af. Sen är det bara att trycka när de gör rörelsen du vill fota.
Men visst har du budget på dryga 3000 så kanske det är värt att uppgradera direkt till USM 50/1.4 eller 85/1.8 men jag tycker 1000 kr räcker i början.
 
Tack för alla svar!

Har ingen aning om någon jag känner har ett sånt objektiv, men ska börja höra mig för!

Jag hittade bara "köpes" annonser på 50 /1,8 eller kollade jag kanske lite dåligt?

Ja jag vill kunna frysa bilderna och i cheerleading är det program som gäller! Ska prova mig runt och känna på objektiven i affärer osv så tror jag att jag kommer inhandla någon snart!

tack ännu en gång för alla råd.

Josten, har du några bilder du har fotat inomhussporter med med ditt 50 /1,8? :)
 
Jag har 3 basketbilder på min sida som alla är tagna med 50/1.8II. De är lite beskurna och jag har suttit på nedersta läktarraden.
Läs EXIF under bildinfo så ser du vilka inställningar jag använt vid varje tillfälle.
/Johan
 
okej men det finns ju 3 typer av autofokus, one shot, al focus och al servo. Dom kan jag använda med 50 /1,8IIan?

Det kan du.
När man pratar om AF i objektiven menar man vad det är för typ av motor (Ringformad USM, Micro-USM, vanlig elmotor) och sen till viss del också hur snabbt elektroniken (styrenheten/algoritmen eller vad det nu heter) till fokusen arbetar. Ett äldre objektiv med USM kan alltså vara långsammare än ett nyare, då det är bättre elektronik osv som styr.


Sen är det kameran som avgör resten. Sportkameror som 1D har en väldigt bra och snabb AF som räknar snabbt, medan tex 400D är långsammare.

One Shot, AI Focus, och AI Servo är bara AF:ens arbetssätt.
One Shot letar tills den hittar fokus och det går inte att ta en bild innan fokus har låst.
AI Servo räknar avståndet och tar hänsyn till fördröjningen i kameran. Kommer det en bil körandes mot dig beräknar den hastigheten och lägger fokus lite framför. Hur mycket framför beror på hur snabbt kameran tar bilden efter att du tryck av.
Bilden tas också direkt när du trycker av. Fokus låser sig aldrig alltså.
Det är här det är stor skillnad på kameror.
AI Focus fungerar som One Shot, men om avståndet till motivet ändras innan du tagit bilden ändrar kameran till AI Servo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.