Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kottiz

Medlem
Jag vill ha ett ojektiv som är bra när man ska ta kort på sporter som westernridning
(fartfylld sport) och är bra på långt hålls sikt, jag är inte rik så om de finns bra objektiv till bra pris.. Tipsa!

Mvh / Annica
 
Ja....men för att få ett riktigt bra så går
det nog åt några tusenlappar till.
En telezoom, som jag misstänker är vad du
är ute efter, som är ganska populär och
ligger inom din bugdet är Sigmas 70-300 APO....

Sen har du ju Canon 75-300 med IS som dock
ligger ett par tusen över din bugdet.

Kolla bildexempel på pbase.com Klicka på search där och sen på camera så kan du kolla på bilder tagna med respektive objektiv.

Lycka till!
 
Aha.. tack så mycket för din hjälp, Jag får nog börja med sigmas objektiv..tack tack / Annica
 
Sigmas 70-300 APO är riktigt trevligt faktiskt. Lite väl tungt men det får man ju ta med den telen :)

Har själv fotat lite hästar med den, kika under mina bilder så kan du se om det duger åt dig eller inte. Det blir rätt soft i kanterna när du fotar ute på 300, men personligen tycker jag det mest ger en häftig effekt än att det stör. Kanske dock inte skulle rekommendera det objektivet till landskapsfoto.
 
Jag ska nog köpa den =) vackra hästbilder du tagit!
Är inte så mycket för landskapsfotografering så det gör inget! hehe.. Tack för rekommendationen om den! Mvh / Annica
 
Hjälp mig lite till

Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro for Canon ..

Vad betyder allasiffror? Detta är de jag får fram när jag söker på sigmas objektiv som jag fick som råd att det ar i min prisklass...

menar ni detta ..?

Är kass på sånt här.. =)
 
Kort, förenklad version:

70-300 =Betyder att objektivet på en vanlig 35-mm sysetmkamera kan zoomas mellan 70 och 300 mm.


4-5.6 =Betyder att den största bländaröppningen (ljusöppningen) är 4 vid 70 mm bränvidd och 5,6 vid 300 mm.Ju lägre värde desto bättre (och dyrare).

DG =Är Sigmas benämning på att objektivet är anpassat för digitala systemkameror (mycket en försaljningsgimmick i mina ögon). Passar även filmbaserade systemkameror, däremot gör inte Sigmas DC objektiv det som enbart passar vissa enklare digitala systemkameror.

Macro =Betyder att Sigma anpassat närgränsen för fotografering så att du kan ta bilder relativt nära saker, tex på en blomma.

mvh Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.