Advertisement

Annons

Bra objektiv till CANON 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoÄngeln

Ny medlem
Hej!

Jag är en riktig rookie på detta. Skulle behöva lite råd/tips!
Skulle behöva köpa ett bra objektiv till en "viss typ av ändamål".
Ska fotografera hela kroppar / gymnaster/ dansare m.fl. som ofta är i rörelse.

Nån som vet något bra objektiv som inte är allt för dyrt som skulle kunna passa in på detta?

Kommer du att fotografera ute eller inne? Vad är det för ljus där du fotograferar? Hur långt ifrån kommer du att stå och fotografera? Hur fort kommer personerna att röra sig?

Jag köpte ett EF 85/1.8 för att ta bilder på innebandy. Det funkar ganska bra. Kanske det kan fungera för dig med, men det beror lite på svaren på frågorna ovan. Ev kan du börja med ett EF 50/1.8 II. Jag har inte provat det objektivet, men du får bra ljusstyrka till lågt pris.

Mvh,
/Ola

Det kommer vara inomhus.

Det ljuset som jag kommer använda mig av är en extern blixt med ev. Bouncer, Speedlite 430EX (som jag ännu inte köpt)och tänkte då sikta ljuset mot vägg/tak.

Jag kommer vara rätt så nära så de är av stor vikt att få med hela kroppar. Från topp till tå :) Skarpa fina bilder.

Personerna kommer röra sig varierat, men förhoppningsvis väldigt lite rörelse då det är PoleFitness akrobatik som de handlar om.

Har ett stativ men det är helt omöjligt att använda det då man vill få rätt vinkel, så jag kommer fota på frifot.

Vad tror du om detta? :)

Låna ett zoomobjektiv av någon och kolla på plats vilken brännvidd som passar. Köp sedan ett fast objektiv på denna brännvidd, så ljusstarkt som möjligt som ryms inom din budget.

Vad har du för objektiv nu, då? Det är ju sällsynt att man har en 350D, eller vadsomhelst, utan att ha något alls. Kan du inte använda det för att utvärdera vad du verkligen skulle vilja ha?

Ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 i någon version har ju följt med många av Canons instegsmodeller. Tar du bilder med 55 mm och ser att du får skära bort 35% vet du att 85 mm skulle passa bra.
Behöver du ha tre steg för lång slutartid, kanske 1/30 istället för 1/250, vet du att ljusstyrka f/2 skulle passa. Då har du redan kommit fram till att du vill ha det EF 85 mm f/1,8 USM som nämns ovan, eller motsvarande.

Har du ingenting är ju lånealternativet, då gärna både objektiv och blixt, för utvärdering ett gott råd. Tänk på att det behövs bra fräs i en blixt om man ska kunna studsa i taket, få tillräckligt med ljus och dessutom kunna ta några bilder efter varandra, utan att vänta på blixtens uppladdning hela tiden. Får du för dig att du måste ha en bouncer blir det ännu värre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar